Hjulvinklar?
#1
Posted 18 August 2004 - 06:23 PM
#2
Posted 18 August 2004 - 08:26 PM
#3
Posted 18 August 2004 - 08:57 PM
#4
Posted 19 August 2004 - 03:44 AM
#5
Posted 19 August 2004 - 06:17 AM
#6
Posted 19 August 2004 - 06:43 PM
Vi kunde lugnt konstatera att det är viss spridning i toleranserna mellan olika bilar och vad som går att få till utan maskinarbete när Dude skruvade på min bil.gör inställningarna med förare i.
cambern ökar med ca 1,5grd på höger fram med förare och ngt mindre bak.
Om inte jag minns galet var det drygt 4° negativ camber på höger bakhjul när vi började...
#7
Posted 22 August 2004 - 02:55 PM
Mätte höjden på aluchassit längst fram och längst bak (hjulbasen), dock utan förare (hoppas man har plant garagegolv )om du söker på 340r så kommer du att hitta det.
jag kör med dry track inställningar på gatbilen och det fungerar bra.
fram:
camber 1,3grd (max möjligt på min bil)
toe out 0,2-0,4mm total
bak:
camber 2,4grd (max möjlig på min bil)
toe in 2,5mm per sida
gör inställningarna med förare i.
cambern ökar med ca 1,5grd på höger fram med förare och ngt mindre bak.
dessa gäller vid 100/110mm höjd mätt på aluminiumchassiet längst fram och längst bak
v.fram 155mm
h.fram 155mm
v.bak 130mm
h.bak 140mm
Iom att jag använder orgfjädrarna fram tillsammans med öhlinsdämparna så finns det inte potencial att skruva ner den mer än ca 1,5-2 cm fram, sen måste jag byta till kortare fjädrar. Bak kan man skruva en bra bit till
frågan är dock om man inte behöver hjälpfjädrar i sånna fall?
förhållandet 100 fram och 110 bak blir svårt att uppnå så som det ser ut nu iaf
Med 100 mm fram tar inte hjulen i skärmkanterna när man svänger?
110 mm bak, då är ju hjulen uppe i hjulhusen, ingen risk för att det tar i o skadar glasfibern?
#8
Posted 15 September 2004 - 10:50 AM
FRONT
Castor L/R 3,6/3,9 (+3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° ) )
Camber L/R -0,8°/-1,0°(-1.8°, +0.1° -0.2° )
Toe L/R -0,5/-0,4 mm (0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0 )
REAR
Camber L/R 2,0°/2,6° (-2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe L/R -0,2/1,4 mm (2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm) )
Summa summarum:
Tar bort ett cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Mätte sittande i bilen den här gången
Edited by clipping_point, 15 September 2004 - 10:51 AM.
#9
Posted 15 September 2004 - 11:40 AM
#10
Posted 15 September 2004 - 11:47 AM
#11
Posted 15 September 2004 - 11:57 AM
#12
Posted 15 September 2004 - 12:05 PM
Attached Files
#13
Posted 15 September 2004 - 01:07 PM
#14
Posted 15 September 2004 - 04:39 PM
#15
Posted 15 September 2004 - 08:01 PM
Du kan ju ta bort 2 eller 3 shims på båda sidorna fram o testa! Tar en halvtimma och tar bort MYCKET av understyrningen!Vet inte om jag hinner ordna upp allt innan kinnekulle, har ju redan varit där en gång i år och då kändes bilen ändå rätt ok. något understyrd dock vilket tyder på bristande camber kanske, men jag antar att de smala framhjulen också påverkar det hela...
#16
Posted 20 September 2004 - 06:11 AM
Det blir nog att jag tar bort TVÅ cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Då blir det F/B = 1,8/2,5Tar bort ett cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Mätte sittande i bilen den här gången
#17
Posted 21 September 2004 - 06:03 AM
#18
Posted 28 September 2004 - 10:11 PM
#19
Posted 29 September 2004 - 05:59 AM
#20
Posted 29 September 2004 - 09:50 AM
Det låter ungefär som på min bil. Nu minns jag inte hur många shims det blev på respektive sida, men jag vill minnas att ena sidan blev helt utan, dvs inte ens shimset med fästet för ABS-sladden blev kvar.Idag så såg jag att på förarsidan där är det inga cambershims alls och på passagerarsidan sitter det 4 st +att brickan för ABS givaren sitter på bägge sidorna av bilen som extra shims.
hur har ni det på era?
Tänk på att sitta i bilen när ni mäter vinklarna!
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users