Jump to content

Photo

Ã…terkallese PÃ¥ Abs Enheten

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#21 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 29 June 2009 - 07:36 AM

Här är kanpanjekoden Byte ab ABS styrenhet pga att bromsar slutar fungera ibland Kampanj 02-R-33 art:48 00 163 Nu har opel äntligen fixat detta, och problemet med bromsarna är barta, riktigt skönt chinky chinky som jag tidigare har sagt så hittar inte opelverksan heller denna åtgärd i deras dator utan fick gå via kundtjänst via nätet, ni som vill prata direkt med bernt engström (mekanikern som fixade åtgärden) kan pmá mig så skickar jag nr Mvh Niklas Känngård

#22 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 29 June 2009 - 08:03 AM

Här är kanpanjekoden

Byte ab ABS styrenhet pga att bromsar slutar fungera ibland
Kampanj 02-R-33
art:48 00 163

Nu har opel äntligen fixat detta, och problemet med bromsarna är barta, riktigt skönt chinky chinky
som jag tidigare har sagt så hittar inte opelverksan heller denna åtgärd i deras dator utan fick gå via kundtjänst via nätet,
ni som vill prata direkt med bernt engström (mekanikern som fixade åtgärden) kan pmá mig så skickar jag nr
Mvh Niklas Känngård

Hmm Bilpartner Malmö har forløbig sagt nej til at byte dette på Återkaldelse, den ligger just nu hos GM, men jeg har bedt dom om en officiel udtalelse fron dom om inte dom ønsker at byte disse sikkerheds grejer som jeg kan ha i bilen om noget hender :-)

og nu er hen på semester till 28/7 :rolleyes:

#23 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 02 July 2009 - 03:34 PM

Här är kanpanjekoden

Kampanj 02-R-33

Nu har opel äntligen fixat detta, och problemet med bromsarna är barta, riktigt skönt chinky chinky
som jag tidigare har sagt så hittar inte opelverksan heller denna åtgärd i deras dator utan fick gå via kundtjänst via nätet,
ni som vill prata direkt med bernt engström (mekanikern som fixade åtgärden) kan pmá mig så skickar jag nr
Mvh Niklas Känngård

Hmm Bilpartner Malmö har forløbig sagt nej til at byte dette på Återkaldelse, den ligger just nu hos GM, men jeg har bedt dom om en officiel udtalelse fron dom om inte dom ønsker at byte disse sikkerheds grejer som jeg kan ha i bilen om noget hender :-)

Bilen får inte vara mera än 6 år gammal om den här åtgärden skall bekostas av GM. Det är därför vissa får den gjord och andra inte. Allt enligt Bendt Bil i Halmstad.

#24 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 02 July 2009 - 06:53 PM

Här är kanpanjekoden

Kampanj 02-R-33

Mvh Niklas Känngård

Bilen får inte vara mera än 6 år gammal om den här åtgärden skall bekostas av GM. Det är därför vissa får den gjord och andra inte. Allt enligt Bendt Bil i Halmstad.

Mysko, min är en 02a :unsure:

#25 Dunde

Dunde

Member

• Pip
  • 96 posts

Posted 07 July 2009 - 08:09 PM

Här är kanpanjekoden

Kampanj 02-R-33

Mvh Niklas Känngård

Mysko, min är en 02a :unsure:

Den kanske är uttagen 03?

#26 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 08 July 2009 - 03:52 AM

Den kanske är uttagen 03? Jo sant, men om du har papper på att den vart inne på service eler andra arbeten de senaste åren så har dom ju missat denna åtgärd och är då fortfarande skyldiga att göra detta :rolleyes:

#27 Stilling

Stilling

Member

• Pip
  • 192 posts
  • Interests:Trackday
    Motorsport
    Whisky / Old Rum
    Food
    Guitar Music

Posted 06 August 2009 - 09:08 AM

Jeg må ud med min frustration, jeg har været i dialog med Bilpartner skåne om dette dom meldte først tilbage at det kunne dom inte gøre på återkaldelse da den var slut nu, jeg informerede dom om at andre gjorde det og så ville jeg gerne ha en officil udtalelse på at dom inte ønsker at udbedre en gennerel sikkerhedsbrist på en af deres biler som er återkallad fron tyskland. Jeg har rykket for svar 3 gange over den seneste 2 måneder og nu er dom holdt op med at svare, jeg må erkende at det er den dårligste service jeg har set kanske grunden til vi har kørt BMW på hverdagsbilerne dom seneste 10 år that works, but this sucks ! Er der nogen der har et forslag til en ny vinkel ?

#28 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 07 August 2009 - 08:06 AM

Jag följer också detta med intresse. Verkstan i Akalla sa att det var "för sent" för min bil, om de med det menade att jag borde gjort det inom en femårsperiod eller något annat vet jag inte. Min bil är "fordonsår" 03 enl transportstyrelsen. Den har varit på service hos Svenska Bil inom femårsperioden 03-08. Däremot pratade han själv om fälgåterkallelsen, men den har jag kollat själv pch jag har "rätt" fälgar. Inte heller arbetet med att byta vacuumslangarna till bromsservot vill de göra. Vore intressant att veta om det verkligen förhåller sig så att Svenska Bil har skyldighet att göra ABS-åtgärden eftersom de haft bilen hos sig under "femårsperioden". Det man också skulle vilja veta är om det i praktiken är ett bvte till VXR:ens ABS-enhet de gör? Sist jag tittade kostade den enheten mellan 4 och 5 tusen. Att byta den gör man lätt själv. Det lär dock vara så att ECU:n inte kan prata med den ABS-enheten vilket betyder (om jag fattat allt rätt) luftningsprogrammet i Tech2:an inte går att köra. Då kan man ju enkelt temporärt byta tillbaka till original ABS-enheten tänker jag (?)... Om inte Svenska Bil tänker åtgärda de livsfarliga ABS-enheterna kommer jag nog byta till VXR:ens enhet, själv. På bana kopplar jag iofs ur ABS:en men inte på vanliga vägar då man inte har samma höga fokus och koncentration. Reflexmässigt trycker jag fortfarande hårt på bromsen, är inte "uppfödd" på bilar utan ABS...

#29 DanneH

DanneH

Member

• Pip
  • 63 posts

Posted 07 August 2009 - 03:00 PM

Svenska bil i Akalla böt mina fälgar, vakumslang och ABS-enhet i slutet av sommaren 08! Bilen jag hade var en 03:a, Regnr på den bilen är SKJ 187. Kanske går att åka dit tjata lite då dom uppenbarligen gjort dessa jobb för mindre än ett år sedan!

#30 Jorgen

Jorgen

Newbie

• 9 posts

Posted 07 September 2009 - 08:32 AM

Svenska bil i Akalla böt mina fälgar, vakumslang och ABS-enhet i slutet av sommaren 08!

Bilen jag hade var en 03:a, Regnr på den bilen är SKJ 187. Kanske går att åka dit tjata lite då dom uppenbarligen gjort dessa jobb för mindre än ett år sedan!

Hej! Nu har även jag hittat hit... Jag heter Jörgen, bor i Göteborg och importerade en kompressormatad 2.2:a från 2003 förra sommaren.

Känner du någon skillnad efter bytet av ABS-enheten? Har själv väldigt stumma och okänsliga bromsar som har fått det att killa i magen många gånger i slutet på rakorna. Bilen har ATE Power discs fram och bak och original bromsok. Det satt Ferodo FDS 1282 & 1560 på från början, men jag tyckte att jag aldrig fick upp tempen och någon bra bromsverkan, så jag bytte till EBC Yellow Stuff. Bättre tycker jag men jag är långt ifrån nöjd. Efter att ha läst era inlägg så fattar jag ju att det kanske inte är problemet...

Har f.ö. nästan nya (100 mil) svarta Team Dynamics med helt nya Toyo proxes T1R 215/40 17 & 235/40 17 på till salu, men det kanske jag inte ska ta upp här...

Attached Files

#31 kanngard

kanngard

Super Member

• PipPip
  • 456 posts

Posted 07 September 2009 - 09:32 AM

Känner du någon skillnad efter bytet av ABS-enheten? Har själv väldigt stumma och okänsliga bromsar som har fått det att killa i magen många gånger i slutet på rakorna. Bilen har ATE Power discs fram och bak och original bromsok. Det satt Ferodo FDS 1282 & 1560 på från början, men jag tyckte att jag aldrig fick upp tempen och någon bra bromsverkan, så jag bytte till EBC Yellow Stuff. Bättre tycker jag men jag är långt ifrån nöjd. Efter att ha läst era inlägg så fattar jag ju att det kanske inte är problemet... [/quote] Hej Jörgen och välkommen Skillnaden jag känner efter bytet är att jag kan lita på bromsarna igen, har aldrig kännt den stumma pedalen (utan bromsverkan) igen Mvh Niklas Känngård

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users