Jump to content


Photo

Kompressormatning Gds


  • Please log in to reply
123 replies to this topic

#101 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 20 December 2015 - 09:22 AM

Man kan fråga sig varför men det första jag tänker på är att den inte tål vad den är specificerad till alternativt har du ett vrid som du bör ställa ner, kanske backa av lite på tändningen vid mellan 3700 och 4500 varv... En annan förklaring kan vara att höjden på kopplingen är högre än original med följden att urtrampningslagret trycker på fjädringen, därmed får du inte full klämkraft. Hur mycket behövde du trycka ner kopplingen för att frikoppla?

 

Den nya skall väl göra susen :-) 



#102 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 23 December 2015 - 09:13 AM

Nu har jag mailat och fixat med Helix och det visar sig att jag faktiskt har fått en koppling som skall palla 374 Nm eller 275ft lbs och enligt vad jag har hittat skall jag ha max 220ft lbs.

Frågan är om det helt enkelt var fel på den. 

Jag tyckte att kopplingen kändes precis som en OEM men visst den tog ganska högt upp.

Vad kan man göra åt det i så fall?

Som jag har förstått det så finns det ju inget att justera på en hydraulisk koppling. 



#103 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 27 December 2015 - 07:33 PM

Hej,

 

Som du säger, det är inget man kan ställa utan skulle komma av att kombinationen tryckplatta och svänghjul bygger för mycket på höjden, dock troligen inte det som har varit problemet. Din motor kanske är tätare än andra och levererar mer vrid. Har du koll på vad tändningen står på mellan 3000 och 4500 varv vid olika laddtryck?

 



#104 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 11 January 2016 - 03:09 PM

Det här med ythärdningar på svänghjulet trodde jag var lite av en myt. 
Icke alls. 
Här har vi tagit några tiondelar i svarven men det bara glider över vissa partier. Helt otroligt. 
Visst kunde vi ta ett jätteskär och rensa men planen just nu är att slipa bort härdningarna och svara till det efteråt. 
Posted Image


#105 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 15 January 2016 - 06:40 AM

Jag sitter och undrar över hur mkt/eller länge det måste slira för att få den effekten på svänghjulet.

Har du känslan av att det slirat länge?



#106 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 January 2016 - 09:27 PM

Jag sitter och undrar över hur mkt/eller länge det måste slira för att få den effekten på svänghjulet.

Har du känslan av att det slirat länge?

Jag var och körde konbana i Växsjö. 

Startade varje körning med lite hjulspinn. 

En gång hängde det med en kille i passagerarsätet. Drog iväg som vanlig och det tog en bra stund (kanske 2 sekunder) innan jag insåg att kopplingen slirade och inte bakdäcken. 

Efter det duttade jag till på kopplingen en gång med fullgas på fyran samma dag för att kolla att jag inte hade missförstått det hela. Då slirade det till igen men bara lite. Jag var ju beredd. 

Slutligen gjorde jag en test till innan jag ställde av bilen i höstas. Fullgas på femma på motorvägen och jodå, det slirade till igen. 



#107 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 January 2016 - 09:53 PM

Håller fortfarande på att rensa det lättade svänghjulet. 

Tog beslutet att använda originalsvänghjulet till slut. Kanske kan få tyst på växellådan hoppas jag. 

Det betydde dock att jag blev tvungen att borra upp gängorna till M8. 

Tänkte borra dem i en pelarborr, för borren borde ju centrera sig själv i redan borrade hål tänkte jag, och be Ivan gänga upp dem. Avskyr att gänga i hål med botten. 

Hmmm, sade Ivan och såg bister ut. Han tycker inte om att fuska. 

Det blev en svarvad adapter och så upp med delningsapparaten i fräsen. 

Posted Image

Efter det mätte vi upp måttet mellan pressplattan och svänghjulet. 3,05 mm var det. 

Eftersom plattan hade mest tryck vid 1,6 mm inspänning så borde ju brickorna vara 1,45 mm tjocka. 

Vanliga M8 brickor är 1,5 mm. 

Fast när jag tittade förbi Ivan en stund senare hade han gjort det här. 

Posted Image

Den brickan är 1,45 mm. 

Djupet på hålen var ca 30 mm. Vi hade bultar som var 22 mm och 30 mm. 

Ivan kapade till några som blev 25 mm. 

Ibland leker livet. 

Nu är i alla fall kopplingen på plats tillsammans med en fruktansvärt ovillig växellåda. 

Det tog mig 4 timmar att få in den de där sista 50 mm. 



#108 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 17 January 2016 - 09:56 PM

Härligt med vänner :-)



#109 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 25 January 2016 - 12:07 PM

Hoppas verkligen det löser dina problem. Riva växellåda verkar sådär lagom skoj :(



#110 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 03 February 2016 - 07:31 PM

Och nu har bilen nya kedjor. Kamkedja och balansaxelkedja bytt. 
Det var som vanligt inte jättesvårt utan mest en massa jobb. 
Jag hade skrivit ut två guider från nätet samt lånat dotterns iPad och hade ett mek-klipp på Youtube tillhands. 
Fick några bra tips därifrån även om det var på Holländska. 
Nu är det bara resten kvar. 
 
Just det. Både kedjorna och alla styrningarna var som nytt. 
Det kanske var onödigt arbete alltså.....
Jaja, nu kan jag sova gott. 
Kommer iofs sova ännu godare när jag provstartat bilen. 


#111 Speedsterspeed

Speedsterspeed

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 710 posts
  • Gender:Male

Posted 04 February 2016 - 06:52 AM

:groupjump:  thumbsup



#112 kanngard

kanngard

    Super Member

  • PipPip
  • 456 posts
  • Gender:Male
  • Location:Björnlunda/Gnesta

Posted 06 February 2016 - 06:51 PM

Uppstart efter meck är alltid lika spännande 😂 Min ville inte starta efter byte av kedjor, vart diskoljus på panelen 😂 Men nollställde genom att dra ut batteriet några min sen provade igen och startade galant 👍

#113 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 10 February 2016 - 07:55 AM

Clam på och uppstart gjord. 

Allt fungerade. Körde iofs bara i 15 sekunder, kan inte öppna garagedörrarna, men alla lampor slocknade och inget rasslade mer än vanligt. 

Posted Image



#114 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 10 February 2016 - 09:16 AM

Vågar du starta med bilen på bockar?  :ninja:



#115 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 10 February 2016 - 09:37 AM

Vågar du starta med bilen på bockar?  :ninja:

 

Hmm, förstod nog inte bättre för ja det gjorde jag. 

Framhjulen låsta både bakåt och framåt iofs. 

Inte är det första gången heller tror jag. 

Det kanske inte är att rekommendera?



#116 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 15 October 2016 - 10:56 AM

Häpp. Hösten kom plötsligt i år. Besiktigade i förrgår med rena papper. Dags att skriva upp vinterns attgöralista. Om jag inte skiver upp det så kommer jag alltid på en massa jag skulle ha gjort någon gång i Maj ungefär. Förra säsongen mekade jag ju en massa så nu får det bli lite lugnare. 1. Polera bilen. (skriver jag varje år....) 2. Smörja in sätena med läderskyddsgrej. 3. Sätta fast nytt liggunderlag på ryggstöden. (Allt stoppning är borta nu) 4. Fixa backljuset. (Igen) 5. Smörja kopplingspedalen som knirrar. 6. Lacka om finfälgarna.
Hmmm, känns som om jag har glömt något. Jag får återkomma till det. Idag får det nog bli en tur i det fina vädret.


#117 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 18 October 2016 - 12:20 PM

Vågar du starta med bilen på bockar?  :ninja:

 

Varför skulle man inte starta bilen med den på bockar?

 

Risk att den ska vibrerar ner?



#118 Jocke_D

Jocke_D

    Super Member

  • PipPip
  • 407 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro, Sweden

Posted 19 October 2016 - 06:40 AM

 

Vågar du starta med bilen på bockar?  :ninja:

 

Varför skulle man inte starta bilen med den på bockar?

 

Risk att den ska vibrerar ner?

 

 

Det var min tanke. Efter det har jag gjort det själv och det gick bra så min oro var nog obefogad :)



#119 glitch

glitch

    Super Member

  • PipPip
  • 275 posts
  • Location:Stockholm

Posted 20 October 2016 - 02:48 PM

Jag kör med hockeypuckar mellan pallbock och bilen. Inbillar mig att gummit tar en del av vibrationerna samt skapar en del friktion som gör att bilen är stilla även när det vibrerar. Det blir ju rätt stora anläggningsytor då så känns rätt safe.



#120 ThePluck

ThePluck

    Member

  • Pip
  • 41 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Posted 27 March 2017 - 07:28 AM

Här är en bild på tröskeln när jag tagit bort plastskyddet.
Häri skall det gå ett par slangar.


Posted Image

Lossade innerskärmen vid bakhjulet, förde in ett vp-rör, matade fram det så långt det gick, fångade upp det i hålet ni såg ovanför, ökade ytterdiametern på röret med silvertejp, tejpade därefter fast slangen så gott det gick och ömson drog, ömson tryckte slangen/röret bakåt genom tröskeln.
Det ligger en massa foamblock och andra prylar ivägen inne i tröskeln så det är inte helt enkelt.


Posted Image

Fick efter en del smärta och blåmärken ge mig och sågade upp hålet där framme för bättre åtkomst.
(tycker inte om att såga hål i min bil)


Posted Image

Men till slut så fanns det slang hela vägen.
Då var det bara att ta fram stora borret igen (suck) och göra hål så att slangarna kan komma in i fronten.


Posted Image

Trä igenom slangarna, dra dem till rätt ställe fram och bak samt kapa dem i rätt längd. Nervöst.

Posted Image

 

Vad använde du för koppling mellan slang och kylare? De 25-raders oljekylare ja hittat har AN8 eller AN10, men de kopplingar jag hittar för dem är gjorda för tunnare slang. Kylslangen har ju innerdiametern 19mm och då verkar det vara AN12 som gäller ( https://en.wikipedia.../wiki/AN_thread ), men ska man köpa adapter osv. så kostar kopplingarna nästan lika mycket som kylaren.
 






2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users