Jump to content


Photo

Få Upp Bilen På Pallbockar...


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 07 December 2011 - 08:08 PM

Tänkte höra hur ni gör för att (på bästa sätt) få upp bilen på pallbockar?

Jag har 4 st. av följande pallbockar från Biltema:
http://biltema.se/sv...Pallbock-15109/
...samt följande domkraft:
http://biltema.se/sv...l-25-ton-15818/

Dock är ju lägsta höjden på dom 345 mm, och dit antar jag att jag inte kommer utan att ta det i två steg...?

Ska jag börja hissa på ena sidan en bit och palla under något på några bra ställen fram och bak (var är bäst?), och sedan köra andra sidan på samma sätt (fast högre och kanske få under pallbockarna?)...
...och återigen till förta sidan och upp till pallbockshöjd?

Dels vill jag ha upp den för att ha den uppallad över vintern, samt att jag kan ta mig under och göra lite "småfix"...

Var sätter jag pallbockarna bäst?
Är det olika beroende på om det är kort eller lång tid den ska vara uppallad?

Alla tips mottages tacksamt! :)

//Tommy

Edited by kcabneits, 07 December 2011 - 08:10 PM.


#2 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 07 December 2011 - 10:38 PM

Det finns lite tips i denna tråd (med konstiga tecken).
http://www.vx220.org...1218-domkrafft/

EDIT: http://www.vx220.org...-jacking-point/

Edited by Nillet, 07 December 2011 - 10:41 PM.


#3 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 08 December 2011 - 09:34 AM

Ja, punkterna för att hissa har jag sett bilder på (dock är den inte helt glasklar enligt min värld). :) Dock så är det bara A som jag har utmärkt under bilen, medans B varken är utmärkt eller att man ser balkarna (dom ligger ju bakom plåten). :( Men kan man ha den upphissad på ena sidan och sedan hissa på andra utan att riskera att hela paketet välter medans man hissar? Och var är lämpligt att ha pallbockarna om man ska palla upp bilen? Vid A kommer ju domkrafen att stå, och för att använda C och D måste man bort med diffusorn/plåten under motorn... ...men det jag bl.a. tänkt göra, är att byta diffusor och då kan jag ju inte ha pallbockarna på någon av dom. Kan man sätta dom vid någon infästning till länkarmarna eller liknande?

#4 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 08 December 2011 - 11:39 AM

Denna bild ger lite indikatioenr var det finns en fast punkt i tillvaron. :)
Posted Image

#5 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 08 December 2011 - 08:19 PM

Snygg bild! :) Det råkar inte finnas en underifrån med samma set-up? ;) Om jag lättar lite på bilen på ena sidan, så ska jag nog (tillsammans med bilden) kunna komma fram till något lämpligt... Tackar så mycket! Jag får ta och prova mig fram i helgen. :)

#6 RacerJo

RacerJo

    Member

  • Pip
  • 245 posts
  • Location:Varberg Sweden
  • Interests:Racing in all scales

Posted 08 December 2011 - 08:37 PM

Ta en titt på denna länk om Melderts bil, finns några bra bilder var man kan lyfta.

http://rejsa.nu/foru...r=asc&start=483

#7 Dflex

Dflex

    Member

  • Pip
  • 119 posts

Posted 08 December 2011 - 09:59 PM

Ta en titt på denna länk om Melderts bil, finns några bra bilder var man kan lyfta.

http://rejsa.nu/foru...r=asc&start=483


Att inte ha något stöd längre bak än domkraftslyftpunkten känns lite riskabelt i normalfallet. Meldert har ju lättat sin bil lite därbak på de bilderna :-) Kanske funkar ändå men jag skulle vara lite försiktig med det. I synnerhet om jag avser ligga under bilens bakparti.

Finns en punkt på bärarmen bak som funkar bra men med normala pallbockar måste man ta av hjulen för att komma åt dem.
Brukar själv använda uppbackningsramp, vilket isig är lite missvisande ord eftersom det inte alls går att backa upp på dem. Kör först upp bilen på några klossar, dels för att min domkraft är för hög och dels för att inte få för mycket slagsida när jag lyfter en sida i taget för att få under ramperna.

#8 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 10 December 2011 - 03:40 PM

Ja, det känns som om att ställa pallbockarna på lyftpunkterna framför bakhjulen verkar lite riskabelt p.g.a. vikten. Dflex, det låter som din idé är bäst. Jag skaffar nog några "ramper" när jag ska under bilen, så får jag rulla lite på den emellanåt under vintern istället (för däckens skull). :)

#9 kcabneits

kcabneits

    Member

  • Pip
  • 105 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örsundsbro, Sweden

Posted 17 January 2012 - 08:10 PM

Lyfter (vitsigt) denna punkt igen bara för att dubbelkolla.

Jag har plockat bort diffusern och plåten under motorn nu.
Jag antar att punterna för D på bilden...
Posted Image
Motsvarar punkerna på följande två bilder?
Posted Image
Posted Image




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users