Jag var helt inne på GAZ ett tag jag också och tänkte att - 'dom kommer ju duga åt mig', men läs på lite på den engelska delen, jag tycker mig förstått att dom intiala glada tillropen har tystnat lite. Vissa kvalitetsproblem verkar finnas.
//Johan
Det stämmer, har läst samma sak. Däremot så skall det vara bättre tätningar i Gold Pro II än de vanliga Gold Pro, får hoppas det är skillnad. Har talat lite med Joachim Osbeck som tävlar i Roadsport B med sin Elise som rullar på GAZ Gold Pro, han har kört några säsonger i den tävlingsserien iaf.
För svenskt sommarklimat bör de funka länge nog, hoppas jag...
Jag kör med GAZ och de fjädrar som följde med "på köpet" liksom.
Du är välkommen när som helst.
Lite hårda kan man nog säga att de är.
Den inputen tackar jag för, är de jobbigt hårda över hålor/skarvar/dåliga vägar eller vad är dilemmat med dem?
Har du provat att vrida på justerrattarna på dämparna och isf märkt någon större skillnad i hur bilen känns?
Köpte begagnade Wilbers dämpare med fjädrar, fungerar bra men är inte optimerade för Speedstern (längderna).
Fjädrarna känns bra, 80N/mm linjära fram å 95N/mm linjära bak
Är du sugen på en provtur så är Varberg inte långt bort.
Citat förra ägaren: Bilen går riktigt fint, har hittat perfekt stötdämparinställning för gata/ban körning, så dom som hävdade att mina 80N/mm fram å 95N/mm fjädrar bak var för hårda och jag skulle behöva tandskydd för att köra bilen på gata hade helt fel. Bilen är markant hårdare men inte alls obekväm i fjädringskomfort.
Det går att köra Speedstern rätt fort, Citat förra ägaren: Gullabo körde min bil på 1.25,64 vilket är riktigt bra (med dämparnas förra ägares bil), mitt person bästa är 1.30,5 men då är inte min bil (& förare) lika optimerad.
Ahh, är det Mattis gamla bil (eller iaf dämpare/fjädrar) du har då förmodar jag. Det låter som de fjädrarna är ungefär i liknande hårdhet som vad GAZ skickar med sina dämpare. Det är kul att du är nöjd med dem, då vet jag vilka hårdheter som krävs för aktiv körning. Däremot är jag inte helt 100 på att det är vad jag behöver på min bil då jag vill bruka den till vardags.
Min dryga 8-9km långa väg till jobbet innehåller 10 gupp, 6-7 spårvagnsöverfarter och lite vanlig dålig väg på det (välkommen till Göteborg...), körde tidigare en trimmad Merca 190 2.5-16 'Cosworth' med H&R långloppschassie med Nürburgringsetup. De fjädrarna var på 320N/mm fram och 220N/mm bak

Nu sitter fjädrarna mitt på länkarmen på den bilen, så ute på hjulet var det dryga 80N/mm fram och 60N/mm bak. Snabbt höftat på Speedstern så bör 80/95 bli på sin höjd 60/75 ute på hjulet då coiloversen inte sitter i spindelcentrum. Den hårdheten vet jag tyvärr är ganska jobbig att ha till vardags i stadskörning

Däremot så är jag inte den som är den, jag tar gärna chansen när den finns! Så kan jag få åka med i din bil så gör jag gärna det. Skall ändå ner till Falkenberg imorgon för kvällsträning, så svänger gärna förbi Varberg på vägen hem om det är möjligt för dig. PM:a gärna ditt nummer om du inte vill skriva det här, eller hör av dig till mig på 076-3355601.
Stort tack för inputen sålänge, fyll gärna på med mer! Beskriv gärna i vilken utsträckning ni använder era bilar med, dvs om det enbart är aktiv körning, körning på kurviga landsvägar eller långkörning/stadskörning. Då blir era svar ännu mer värdefulla!
Jag kommer självklart att uppdatera med vad som händer och hur det blir på bilen. Änsålänge under den dryga månad jag haft den har jag iaf hunnit med att köra på nya Rudskogen, men det var med det mjuka originalchassiet och 175or fram...
Edited by Figgz, 28 August 2012 - 06:44 PM.