Jump to content

Photo

Fjäderkonstanter & Stötdämpare - Erfarenheter Och Tankar Sökes

• Please log in to reply
34 replies to this topic

#21 Figgz

Figgz

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 25 September 2012 - 10:34 AM

Kolla gärna ur hög bilen är fram och bak före och efter montering.
Läste någonstans att om bilen är för låg fram så kan dämparen bottna.
Vart köpte du dom?
Vad är skillnaden mellan gold 1 och gold 2?

Ska mäta höjd före och efter, var är de vanliga referenspunkterna på en Speedster? Är det i chassiet i hjulhusen man mäter då eller var tar man referenshöjden "mest lämpligt" för att kunna jämföra med andra bilar?
Jag köpte dem här på VX220 av Cliffie (vill jag minnas att hans nick är).
Först är det en skillnad mellan Gold och Gold Pro om jag förstått allt rätt, sedan är skillnaden ytterligare mellan Gold Pro 1 och Gold Pro 2 att 2an skall ha bättre tätningar och liknande saker som var anledningen till reklamationer på 1an

#22 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 25 September 2012 - 11:13 AM

Tjohoo! Nu väntar vi med spänning med en utförlig review på hur dessa funkar (så att man vet vad man själv ska köpa ;) )! //Johan

#23 Figgz

Figgz

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 25 September 2012 - 12:03 PM

Ska mäta höjd före och efter, var är de vanliga referenspunkterna på en Speedster? Är det i chassiet i hjulhusen man mäter då eller var tar man referenshöjden "mest lämpligt" för att kunna jämföra med andra bilar?

Svarar på min egen fråga:
Höjden mäts vid lyftpunkterna fram resp där chassiet slutar bak och övergår till 'motorplåten'. 10mm rake rekommenderas, 110mm fram och 120mm bak är inte helt fel enligt många skolor. 100mm är lägsta godkända ride height enligt Lotus Elise Trophy serien iaf, så lågt skall jag nog inte börja på iaf :)

Tjohoo!

Nu väntar vi med spänning med en utförlig review på hur dessa funkar (så att man vet vad man själv ska köpa ;) )!

//Johan

:tt:
Jag ska försöka komma med vettig review! Däremot kommer jag ändra både ride height och camberinställningarna samtidigt, så det blir (tyvärr) fler ändrade variabler på en gång.
Körde på Gelleråsen i söndags och ska till Falkenberg på torsdag så hoppas på att kunna ge en bra och snabb review :happy:

Edited by Figgz, 25 September 2012 - 12:05 PM.

#24 motorzon

motorzon

Member

• Pip
  • 144 posts

Posted 27 September 2012 - 09:31 AM

Kör på Bilstein Ställbart runt om. Köpte hos svenska forza, mailar ni dem får man bättre pris och super bra service. Men ville inte tumma på kvalité, värt att lägga lite extra!

#25 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 27 September 2012 - 04:01 PM

Såg på rejsa att du tagit bort schims. Vet du vad du hade för hjulinställning innan? är 3mm schims ca 1 grad? Mvh, Per

#26 Figgz

Figgz

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 28 September 2012 - 06:30 AM

Kör på Bilstein Ställbart runt om. Köpte hos svenska forza, mailar ni dem får man bättre pris och super bra service.
Men ville inte tumma på kvalité, värt att lägga lite extra!

Vad för fjäderhårdheter, ride height och hjulvinklar har du med det chassiet?

Såg på rejsa att du tagit bort schims. Vet du vad du hade för hjulinställning innan?
är 3mm schims ca 1 grad?

Mvh, Per

Stämmer bra det, ryckte de 3 shims som satt där och vad jag har läst mig till skall det göra drygt 1 grad ökad negativ camber. Har tyvärr inte gjort någon hjulinställning ännu då jag har lite kvar med ride-heighten innan jag vill göra det.

Snabb review av GAZ Gold Pro II:
Igår var jag och körde med SVKG på Falkenberg, körde så sent som i söndags på Gelleråsen med originalchassiet så med det färskt i minnet så bör det vara lätt att märka skillnaden. Skruvade dämparna till 12 klick fram och 14 klick bak i hårdhet (av 22 möjliga) och gav mig ut. Trots relativt mjuka fjädrar (350/400) så var bilen otroligt stabil, mängden roll hade minskat väldigt mycket (hoppas någon har fotat i en kurva så man kan få se), instyrningen var mycket bättre tack vare camberändringen + dämparna och högfartsstabiliteten var riktigt bra!
Enda smolket i bägaren just nu med dessa GGP2 är att jag inte kan få bilen tillräckligt låg fram. Om jag vill ha den plan (sett i ride height) så får jag justera bakre fjädersätet till mitten av justermånen och främre behöver bottnas, det är inte bra. Förhoppningsvis bör detta gå att kompensera med att köpa Eliseparts övre coiloversäte som flyttar upp infästningen 25mm. Får jag ordning på det är jag riktigt nöjd, framförallt sett till hur prisvärda de är!

#27 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 28 September 2012 - 08:41 AM

Kul att det verkar fungera! Ser riktigt mycket fram emot att höra hur dessa fungerar, framför allt över tid. Har som sagt själv funderat på ett set, men glidit över och börjat fungera på Nitron. Men funkar dessa så är de ju ett klipp! //Johan

#28 Figgz

Figgz

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 04 November 2012 - 08:44 AM

Uppdatering på GAZ-köpet! Jag kopierar från rejsa.nu:

När jag monterade mina coilovers från GAZ så skrev jag att jag var väldigt nöjd med dem, förutom att jag inte kunde justera höjden fram som jag ville till den nivån jag hade hoppats på. 10mm rake rekommenderas på dessa bilar (dvs skillnad i höjd fram/bak), men jag kunde inte nå det med annat än nästan originalhöjd. Kontaktade GAZ om detta som kollade på mitt problem och efter lite konversationer om vad jag ville uppnå så fick jag dessa i veckan:
Posted Image

Så vad är skillnaden mellan dessa och de gamla?
Jo, det här:
Posted Image
Här ser man (trots att de inte ligger helt rakt mot varandra) att den nya dämparen är dryga 1cm kortare i totallängd. Inte nog med det så är även själva kolvstången längre trots det kortare yttermåttet, så fjädringsvägen är även 1cm bättre den med:
Posted Image

Spelar dessa 2cm någon roll? Ute på hjulet blir det ca 3cm ändrad fjädringsväg, vilket gör stor skillnad!
Totalt mellan max utfjädrad och in till bump-stop:et har jag ~9-9½cm fjädringsväg på hjulen vilket är bra!

Med bilen satt på 115/125 i ride height blev den nu såhär:

Posted Image
Posted Image
Posted Image

Det är tydligt att bredare fälgar och däck behövs! :D
Gäller dock att ta det lite försiktigt vid vägguppen numera
Posted Image

Lägre än Glocalnet, och då har jag ändå en del kvar jag kan skruva på :up:
Fler bilder som vanligt på servern, http://figgz.ogun.or...121103_nya_gaz/

#29 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 04 November 2012 - 09:58 AM

Hej,

OCPeter och jag har testat att höja styrväxeln för att reducera bumpsteer. Vi kunde bara höja totalt 4mm sedan var det stopp. Men hittills så har jag inte känt någon gång tidigare att 4mm kan göra så stor skillnad, skulle vara toe bak då..... Så har du inte redan gjort den förändringen så rekommenderas den starkt.

Peter ringde efter nga hundra meter och konstaterade -Herre gud vilken skillnad. Själv upplevde jag skillnaden redan när jag backade ut bilen, kom att tänka på det efter att jag åkte iväg, det hade känts annorlunda när jag backade.
Här finns en länk http://www.elisepart...-raiser-plates/. Annars kan man göra dem själv vilket vi gjorde.

Finns beskrivning på forumet men går i stort ut på borra bort popniten och lossa skruvarna som håller styrväxeln och byta plåtbiten. Sitter ovanför fötterna inne i bilen, båda sidor. Vi fick fixera styrväxeln till högsta position med hävarm så det är bra att vara två, tar ca 45 min per bil.

/Mikael

#30 Mozen

Mozen

Member

• Pip
  • 120 posts
  • Interests:Cars, music, photo etc.

Posted 05 November 2012 - 07:10 AM

Figgz, det ser verkligen bra ut! Jag ser också fram emot att höra mer om hur du tycker de beter sig på bana framöver!

#31 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 05 November 2012 - 09:54 AM

Innebär det här att det nu finns en kortare dämpare att beställa från GAZ? :happy: //Johan

#32 Figgz

Figgz

Member

• Pip
  • 47 posts

Posted 05 November 2012 - 02:25 PM

Hej,

OCPeter och jag har testat att höja styrväxeln för att reducera bumpsteer. Vi kunde bara höja totalt 4mm sedan var det stopp. Men hittills så har jag inte känt någon gång tidigare att 4mm kan göra så stor skillnad, skulle vara toe bak då..... Så har du inte redan gjort den förändringen så rekommenderas den starkt.
/Mikael

Hallå Mikael!
Väldigt bra att du poängterar detta, att bara sänka bilen är inte att rekommendera. Jag skall köpa dessa (såg att det var Genuine Lotus Parts, så kanske går att beställa hos lokala Lotushandlaren för liknande peng?) och kompensera så mycket som möjligt med styrväxeln.

Figgz, det ser verkligen bra ut!

Jag ser också fram emot att höra mer om hur du tycker de beter sig på bana framöver!

Nu ser det äntligen ut som det ska :)
Bilen ska iofs höjas lite (så att den har 115/125 med föraren i) men jag är nöjd. Första erfarenheterna på bana i form av Falkenberg och konbana med SVKG så är jag väldigt nöjd med prylarna. Generellt sett heter det "man får vad man betalar för", men i detta fallet känns det som man får mer än vad man betalar för. Svårt att se att Öhlins är 5ggr bättre för amatörkörningar, sett till priset.

Innebär det här att det nu finns en kortare dämpare att beställa från GAZ? :happy:

//Johan

Dessa dämpare är numera standard på GGP2, så alla som beställer det kittet får dessa 'uppgraderade' dämpare, nu slipper man flytta övre dämparfästet iaf.

Jag kan helt klart rekommendera GAZ nu, både sett till prylarna de säljer men även (vilket inte ska förringas) supporten efter man har köpt. Inte alla tillverkade som skulle adressera problem som dessa, lösa dem och ändra vad för saker som ingår.

#33 krambulle

krambulle

Member

• Pip
  • 184 posts

Posted 06 November 2012 - 12:30 PM

Jag kan helt klart rekommendera GAZ nu, både sett till prylarna de säljer men även (vilket inte ska förringas) supporten efter man har köpt. Inte alla tillverkade som skulle adressera problem som dessa, lösa dem och ändra vad för saker som ingår.

Kul att höra att prylarna verkar fungera! Man blir ju inte annat än sugen. Kanske ska börja forska i det där spåret igen.

Har du någon uppfattning om hur supporten ser ut på sikt? Renovering av dämparna, omschimsning etc.? Blir det till att skicka tillbaka dem till England då eller finns det någon här i Sverige som kan tänkas 'mecka' med dessa?

//Johan

#34 Aerodynamic

Aerodynamic

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,455 posts

Posted 19 February 2014 - 06:13 PM

Vilka stötdämparinställningar användes vid tillfället? Det går lätt och få bilen att bli stötig även om fjädrarna är mjuka.... Jag kör 550 / 600 och det var riktigt stötigt innan jag monterade på krängare bak. Krängaren gjorde det möjligt att få bilen att styra in även med mjukare inställning av dämparna bak. Mjukare dämparinställning bak gör också att bilen går över ojämnheter fram på ett mjukare sätt då inte bakre dämparna "håller" emot rörelsen som börjar med att främre hjulen tar i guppet.

Har du någon bild på krängningshämmare installationen bak? Vad kör du för krängare fram och bak? Med vänlig hälsning, Per

#35 Speedsterspeed

Speedsterspeed

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 710 posts

Posted 22 February 2014 - 05:15 AM

Jag använder

http://www.corneringforce.com/

http://www.cornering...m/download.html

Här ser man bättre dock motsvarar denna variant inte fullt ut den jag har då infästningarna i A-armarna är helt annorlunda: http://www.vx220.org...e-antirollbars/

/Mikael

5 user(s) are reading this topic

0 members, 5 guests, 0 anonymous users