Jump to content


Photo

Ny Här Inne...


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 26 July 2004 - 10:43 AM

Hallå alla kurvtokar! Är en Hondatok som tänkte prova på nått annat roligt... och valet föll på Speedster den här gången :) Då utbudet är starkt begränsat, och prisbilden utspridd, hemma i vårat regniga land så är det tyskland som hägrar nu under semestern. (svart, silver eller röd är färgerna som först o främst gäller) Har dock lite halvtaskig koll på Speedstern och skulle behöva lite tips och råd på vad man ska kolla på o vad som kan va fel på dom. Har Speedstern nått fel som finns på typ alla bilar o som måste åtgärdas? Har ni fått gjort några garantijobb på era bilar? Hur blir man bemött på Opelverkstaden om man kommer med en importerad Speedster? Har opel nån europagaranti (typ som Honda har, 3 år nybil som gäller hela europa)? Bör man försöka hitta en med hardtop, eller är den överskattad/onödig? snygg ä den ju iaf, men man ska ju ändå inte köra den på vintern... Alla svar tas tacksammt emot... /Johan "skogshuggarn" Classon

#2 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 26 July 2004 - 04:35 PM

Hallå alla kurvtokar!
Är en Hondatok som tänkte prova på nått annat roligt... och valet föll på Speedster den här gången :)

Då utbudet är starkt begränsat, och prisbilden utspridd, hemma i vårat regniga land så är det tyskland som hägrar nu under semestern. (svart, silver eller röd är färgerna som först o främst gäller)
Har dock lite halvtaskig koll på Speedstern och skulle behöva lite tips och råd på vad man ska kolla på o vad som kan va fel på dom.
Har Speedstern nått fel som finns på typ alla bilar o som måste åtgärdas?
Har ni fått gjort några garantijobb på era bilar?
Hur blir man bemött på Opelverkstaden om man kommer med en importerad Speedster? Har opel nån europagaranti (typ som Honda har, 3 år nybil som gäller hela europa)?
Bör man försöka hitta en med hardtop, eller är den överskattad/onödig? snygg ä den ju iaf, men man ska ju ändå inte köra den på vintern...

Alla svar tas tacksammt emot...

/Johan "skogshuggarn" Classon

Tjena tjena, jag tycker det är värt att skaffa en med hardtop då det ofta går att hitta bilar för samma pris med hardtop som utan i tyskland. De färger du söker bör inte vara några problem då sivler och röd är de vanligaste bilarna.
Det absolut vanligaste felet kan nog vara att det kan droppa in lite vatten pga att någon list inte sluter helt tätt mot taket men det är lätt ordnat. Vad gäller bemötandet hos Opel i Sverige så har det vart bra för min del, dom är trevliga och minst lika entusiastiska över bilen som alla andra :P
Jag vet inte hur det funkar med nybilsgarantin, jag har bara garanti som gäller hos opelförsäljaren nere i tyskland.

Lycka till med köpet :)

#3 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 30 July 2004 - 10:07 AM

Nu finns det en Speedster mindre i Stockholmsstrakten och en till i västra götaland :D En svart sv-såld -01:a har inhandlats :D Intrycken efter dom första 40 milen, mestadels motorväg... (utan tak) thumbsdown vindbrus, vindbrus, vindbrus... thumbsdown Saknar vtec, motorn är grymt tråkig :sick: får bli till att åtgärda det längre fram :rolleyes: tips motages gärna... thumbsup Jäkla grym väghållning på kurviga vägar :D :D thumbsup Fast utan att vara stötig :D (inställt för komfort nu)

#4 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 30 July 2004 - 03:51 PM

1 enkel grej är att plocka bort pre-catten...

#5 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 30 July 2004 - 08:42 PM

Du kom tydligen överens med killen om priset på den med Öhlinskit på? Eftersom vi haft likadana bilar innan så förstår jag dina kommentarer om motorn. Se vindbruset från den positiva sidan: Du hör inte däcken som på Hondan! B)

#6 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 30 July 2004 - 09:29 PM

Jepp, de va hårda förhandlingar ;) Tycker inte CTR hade så mycke däckljud, fattar inte varför folk klagade på det!?! De är väll ingen risk att man hör varken däcksljud, stereo eller avgasljud, iaf inte om du kör över 100... Ni som bytt till annat avgassytem. Hörs det mycke i bilen när ni kör, eller är det bara alla ni kör förbi som får ta del av ljudet? Ger de nån effektökning då, eller krävs det mer, typ kammar, insug, portning, extraktor, sportkatt och ommappning för att man ska märka nån skillnad? Hur mycke har ni gjort med era bilar? Nått ni vart nöjda eller missnöjda med? Har ni oxå problem med att det tränger in vatten i framlamporna?? garantiärende kanske??

#7 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 31 July 2004 - 12:23 AM

Vad kul med en till Speedster i trakterna, jag bor i Kungsbacka precis utanför Göteborg, kanske man kunde träffas någon dag? :lol: Min ljudanläggning funkar kanonbra även på motorvägen nercabbat, den e super thumbsup

Edited by JawZ, 31 July 2004 - 12:25 AM.


#8 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 31 July 2004 - 06:30 AM

Tycker inte CTR hade så mycke däckljud, fattar inte varför folk klagade på det!?!

De är väll ingen risk att man hör varken däcksljud, stereo eller avgasljud, iaf inte om du kör över 100...

Hade du inte RE040 på din CTR?

Över 140 har jag svårt att höra stereon i min Speedster med taket avplockat. Därunder är det inga som helst problem så länge man inte har farträdda passagerare.

#9 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 31 July 2004 - 08:10 AM

Jag hade först Falken 512 på min CTR, då existerade inget vägljud alls, sen bytte jag till Bridgestone S-03 då kunde man höra lite, men inte mer än i vilken audi eller annan bil som helst :D CTR va ju den tystaste o mest komfortabla av alla hondorna jag haft :D Farträdda passagerare? tycker inte att man känner av farten speciellt mycke mer än i andra bilar (läs Honda ;) ), enda skillnaden är att vindbruset ökar linjärt med hastigheten ;) JawZ -> Jo de vore skoj o träffa nån mer Speedsterägare, man är ju total gröngöling när det gäller dom här bilarna. Såg på nån bild att du hade lite mer ljudanläggning än vad som sitter orginal, så de kan jag mycke väl tänka mej att den funkar kanon även nercabbat på motorvägen.

#10 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 01 August 2004 - 09:52 AM

Jo, 3 basar o 4 högtalare, kan visa dom vid tillfälle :)

#11 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 01 August 2004 - 01:13 PM

Jag hade en passagerare med getingfobi med mig häromdan, och så flög det in den största monstergetingen, hon skrek så mina trumhinnor höll p åatt gå sönder och överröstade det mesta :lol:

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2004 - 06:05 PM

Hej, å välkommen! Bra val!! thumbsup Om motorn: Mera ljud är trevligt o då köper man Milltek, typ. Nya kammar ska vara ett bra mod. Lättare svänghjul testar jag snart å då ska den väl varva upp bättre..mera race-känsla. ..å om Anders tar fram ett kit för insug/avgas så KÖP!!!! Imnotworthy

#13 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 01 August 2004 - 07:14 PM

Alla här inne verkar snacka om Milltek, men är inte de ett rätt klent system igentligen?? 55mm??
Märkte du nån skillnad med bara Milltek, eller va de först med AmD ramappen som de märks nån skillnad på effekten?
Hur förändras karaktären på motorn me AmD? ger de mer över hela registret, eller bara på slutet? varvstop?

Finns ju en hel del o välja på till dom här bilarna, o man vill ju gärna köpa nått som bevisat ger effekt...

http://www.auto-amd.com/vx220na.asp
http://www.courtenay....uk/page73.html
http://www.kreis-tun...hp?id=48&type=4

finns ju ännu fler...

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2004 - 08:08 PM

Tror inte att det behövs mer om man inte gör nåt åt isnug o kammar och därigenom ökar gasflödet. Ett riktigt extraktorrör och insug kan uppenbarligen ge en fantastisk förbättring. En Remap e bara "trolleri" å man ska tillhöra de troende...

#15 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 August 2004 - 08:36 PM

Har ju AmD själv men har försökt mäta upp en eventuell effektökning. Tyckte att den drog bättre runt toppfart på Autobahn, samt att den drog ngt mer soppa oxå. Vid ett acctest förbättrades 0-402 m med en halvsekund. Det är möjligt att den drar bättre genom registret, det känns som att motorn "tänker efter" o sen drar den iväg. Man skulle ju behöva mäta i (opartisk) broms för att veta säkert. Det enda de labbar med är ju tändpunkten och mängden insprutad soppa. Men Anders ombyggnad visar ju att mkt av kan ligga i insug/avgaset. Andra modifierade bilar har vunnit ca 10 hk på ett bättre insugningsrör. Inget vettigt extraktorrör finns på marknaden (ännu).

Kolla oxå:
http://www.eds-motorsport.de/

..deras chip ökar maxvarvet från typ 6500 till 7250 rpm thumbsup

#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 02 August 2004 - 12:01 AM

Vad jag förstått så använder EDS Regals chip (eller program, för jag antar att dom inte byter chip, i sånna fall är det uteslutet att jag låter nån klåpare löda i min ECU)

Den här bilen har ju Regal chip:
http://www2.blocket....?l=0&c=1&city=0
Det är tydligen monterat av Opel i Täby.
Jag har försökt ringa dit några gånger men gett upp efter att blivit omkopplad till "den som vet" o hört ett tutande i luren i 15 min :angry:

Vet inte exakt vad Anders har gjort med sin, men jag läste nått om typ 165 hk vid ett rototest, kan de stämma? Vad har han gjort?

Har ju bara haft bilen 4 dagar än, så den har ju knappast fått nån närmare genomgång. Har iaf hunnit köra drygt 60 mil :D

Nån av er som ska till Mantorp på lördag??

#17 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 August 2004 - 06:24 AM

De e tvärtom, EDS utvecklar det som Regal använder. Enligt uppgift ska deras chip ge ngt mindre effekt (än AmD), typ 5 hk. Att bara byta avgas ger 2-3 hk, utan annan åtgärd.

#18 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 02 August 2004 - 07:46 AM

Vet inte exakt vad Anders har gjort med sin, men jag läste nått om typ 165 hk vid ett rototest, kan de stämma? Vad har han gjort?

Anders har gjort massor...
Läs här

Men det är en racebil och den lär han inte få köra på gatan utan vidare... ;)

En hel del av modifikationerna får inte plats i en gatbil utan ingrepp i tex bagageutrymmet, dessutom tror jag att insuget inkräktar en del på kupén...

Anders verkar dock fundera i banorna kring att göra en del ingrepp även i sin gatbil...

#19 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 August 2004 - 08:40 AM

Anders har ju gjort ett eget insugssystem med trattar o plenumkammare samt ett eget avgas snyggt extraktorrör och utan kattar. Dessutom har han ett MBE-sprut så de effekter (och mer) som vi andra får vid chippning har han ju. Så hans effekt på en otrimmad motor med fritt flöde av soppa och fritt ut- och inflöde av gas är nog nästan vad andra fått med 256°-kammar och portning, men med standardinsug och standard grenrör, ca 180-185 hk. Tänk hans insugprylar o sen 270°-kammar o lite portning....... 200-210 hk :rolleyes: :groupjump:

#20 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 02 August 2004 - 08:59 AM

Så byta avgas (inkl kat) utan att fixa en remap är rent slöseri med pengar med andra ord :( Vilka av alla firmor är prisvärda och seriösa då? Ingen som har Unichip på sin bil??




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users