Jump to content


Photo

Hjulvinklar?


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 August 2004 - 06:23 PM

Har börjat mala mej igenom tråden "För oss svennar", igen!! :sleepy: Har tänkt skruva ner bilen lite (har Öhlins R&T), är trött på att köra runt i ett höghus och flasha med cykelhjulen hela tiden ;) Lite "styling" måste man ha, även om funktion igentligen går före... :rolleyes: Som bilen är nu är nu är de orginalhöjd fram och ytterst lite sänkt bak (enligt förra ägaren iaf). Och bilen känns jävligt bra på vägen, har inte speciellt mycke understyrning heller, känns rätt så neutral (vid "normal" körning) Vill nu inte skruva bort sej helt, då det är lätt hänt... Stötdämparinställning för tur o returdämpning för olika förhållanden (komfort och bankörning) har jag redan nerplitat på papper och den kommer jag inte röra nu, utan det är höjden som gäller och sen hjulvinklarna :( Hur mycke kan man sänka och ändå kunna ställa in humana hjulvinklar för 99% landsvägskörning? Vilka hjulinställningar har diskuterats och provats fram som optimala för den gasglada landsvägsåkaren? Hur mycke förändrar man bilens egenskaper om man sänker mer fram än bak?

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 August 2004 - 08:26 PM

Jag tror att Thorney har skrivit att bilen ska vara 1 cm högre bak än fram. Min e ju sänkt med fjädrar och har nog ungefär det måttet. När jag sänkte den förändrades hjulvinklarna ganska duktigt, men det är inget problem att komma tebax till standardmåtten. Annars är det Lotus 340r-settings som gäller för optimalt grepp på torr väg. Har de riktiga värdena på jobbet men skillnaden e väl ungefär: typ: orig/340r fram: 0°/-1,8° (camber) bak: -2,0/-2,5 (camber)

#3 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 August 2004 - 08:57 PM

kan du få fram dom exakta värdena och inte bara skillnaderna så vore de kanon thumbsup Tror knappast gubbarna på däcksfirman har så bra koll på speedsterns hjulvinklar... :rolleyes: När du säger 1cm högre bak än fram. Vart mäter du då??

#4 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 August 2004 - 03:44 AM

om du söker på 340r så kommer du att hitta det. jag kör med dry track inställningar på gatbilen och det fungerar bra. fram: camber 1,3grd (max möjligt på min bil) toe out 0,2-0,4mm total bak: camber 2,4grd (max möjlig på min bil) toe in 2,5mm per sida gör inställningarna med förare i. cambern ökar med ca 1,5grd på höger fram med förare och ngt mindre bak. dessa gäller vid 100/110mm höjd mätt på aluminiumchassiet längst fram och längst bak

#5 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 06:17 AM

De HAR faktiskt koll, men här är siffrorna: 340R Track Settings FRONT Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° ) Camber -1.8°, +0.1° -0.2° Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0 REAR Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° ) Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm) O ger det 1,5° med gubben i!!!! sh*t!

#6 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 19 August 2004 - 06:43 PM

gör inställningarna med förare i.
cambern ökar med ca 1,5grd på höger fram med förare och ngt mindre bak.

Vi kunde lugnt konstatera att det är viss spridning i toleranserna mellan olika bilar och vad som går att få till utan maskinarbete när Dude skruvade på min bil.
Om inte jag minns galet var det drygt 4° negativ camber på höger bakhjul när vi började...

#7 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 22 August 2004 - 02:55 PM

om du söker på 340r så kommer du att hitta det.

jag kör med dry track inställningar på gatbilen och det fungerar bra.

fram:

camber 1,3grd (max möjligt på min bil)
toe out 0,2-0,4mm total

bak:

camber 2,4grd (max möjlig på min bil)
toe in 2,5mm per sida

gör inställningarna med förare i.
cambern ökar med ca 1,5grd på höger fram med förare och ngt mindre bak.

dessa gäller vid 100/110mm höjd mätt på aluminiumchassiet längst fram och längst bak

Mätte höjden på aluchassit längst fram och längst bak (hjulbasen), dock utan förare :( (hoppas man har plant garagegolv :beat: )
v.fram 155mm
h.fram 155mm
v.bak 130mm
h.bak 140mm

Iom att jag använder orgfjädrarna fram tillsammans med öhlinsdämparna så finns det inte potencial att skruva ner den mer än ca 1,5-2 cm fram, sen måste jag byta till kortare fjädrar. Bak kan man skruva en bra bit till :rolleyes:
frågan är dock om man inte behöver hjälpfjädrar i sånna fall?

förhållandet 100 fram och 110 bak blir svårt att uppnå så som det ser ut nu iaf

Med 100 mm fram tar inte hjulen i skärmkanterna när man svänger?
110 mm bak, då är ju hjulen uppe i hjulhusen, ingen risk för att det tar i o skadar glasfibern?

#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 September 2004 - 10:50 AM

Mätte min idag (340r inom parentes):

FRONT

Castor L/R 3,6/3,9 (+3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° ) )
Camber L/R -0,8°/-1,0°(-1.8°, +0.1° -0.2° )
Toe L/R -0,5/-0,4 mm (0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0 )

REAR

Camber L/R 2,0°/2,6° (-2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe L/R -0,2/1,4 mm (2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm) )

Summa summarum:

Tar bort ett cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Mätte sittande i bilen den här gången ;)

Edited by clipping_point, 15 September 2004 - 10:51 AM.


#9 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 15 September 2004 - 11:40 AM

OK, nu måste jag erkänna... Hur F-N bär ni er åt för att mäta allt det här? Höjden fattar jag.... Jag vet var det är man ska mäta, men hur bär man sig åt? Jag antar att man behöver något finurligt verktyg, eller? Slutligen hur kommer man åt att plocka bort/lägga till cambershimsen? Antar att man måste lyfta bilen och ta av hjulen för att komma åt... Slutligen, hur lång tid tar proceduren, kan någon tänka sig att hjälpa mig? Måste få det här gjort någon gång har skjutit upp det hela eftersom det verkar så omständigt och pyssligt, något som jag normalt gillar men nu har jag liksom ingen koll alls...

#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 September 2004 - 11:47 AM

jag gjorde mäkinens bil och det tog ca 3tim inkl allt. nästa borde gå fortare. tyvärr har jag inte tid att hjälpa dig f.n.

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 September 2004 - 11:57 AM

Det är skitlätt! Hjälper dig gärna, men det fixar du lätt själv. Åk in på närmaste gummiverkstad o låt dom mäta upp bilen. Kostar 200:- där jag gjorde det. Du ska sitta i bilen vid kollen. Sen plockar du bara bort lämpligt antal shims i främst framvagnen för att få -1,5° framcamber och 2,5° bak. Sen kan det ju vara läge att mäta om den o låta dom justera toe-in fram o bak. Eller plocka bort först o mät o justera sen, eller... ..kan ju vara läge att ha justa inställningar på Kinnekulle!! rallly

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 September 2004 - 12:05 PM

Shimsen sitter klämda mellan spindel ock styrarm. Lossas med insex ca 10-12 mm

Attached Files



#13 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 15 September 2004 - 01:07 PM

Ok, tack för tipsen! Ska ta mig en titt på min bil och se om och isåfall hur många shims det sitter där nu inte för att det egentligen säger mig något så kan det ju vara kul att se hur mycket som finss att justera, kan ju hända att förre ägaren redan har varit där och pillat... Vet inte om jag hinner ordna upp allt innan kinnekulle, har ju redan varit där en gång i år och då kändes bilen ändå rätt ok. något understyrd dock vilket tyder på bristande camber kanske, men jag antar att de smala framhjulen också påverkar det hela... Dude: Jag har förstått att du har för mycket just nu (känner till känslan alltför väl) så jag ska inte tjata på dig om detta också, har redan gett dig tillräckligt med jobb... Men jag kanske kan få återkomma en annan gång om jag inte får gjort det på egen han inom den närmaste framtiden. Imnotworthy

#14 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 15 September 2004 - 04:39 PM

thumbsup

#15 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 September 2004 - 08:01 PM

Vet inte om jag hinner ordna upp allt innan kinnekulle, har ju redan varit där en gång i år och då kändes bilen ändå rätt ok. något understyrd dock vilket tyder på bristande camber kanske, men jag antar att de smala framhjulen också påverkar det hela...

Du kan ju ta bort 2 eller 3 shims på båda sidorna fram o testa! Tar en halvtimma och tar bort MYCKET av understyrningen!


chinky chinky

#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 September 2004 - 06:11 AM

Tar bort ett cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Mätte sittande i bilen den här gången ;)

Det blir nog att jag tar bort TVÅ cambershims på båda sidor fram och ett på vänster bak. Då blir det F/B = 1,8/2,5 thumbsup

#17 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 September 2004 - 06:03 AM

KLART! Har inte hunnit testa än, o det är så förbannat fuktigt ute :unsure: . Man får hoppas det är torrt o soligt på Kinnekulle rallly

#18 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 September 2004 - 10:11 PM

Jag gjorde en märklig upptäkt idag när jag bytte bromsbelägg. Idag så såg jag att på förarsidan där är det inga cambershims alls och på passagerarsidan sitter det 4 st +att brickan för ABS givaren sitter på bägge sidorna av bilen som extra shims. Har nån nån aning om varför det är så? känns ju knepigt att det kan skilja så mycke mellan sidorna, eller har nån vart o pillat där dom inte borde? hur har ni det på era? Jag borde nog mäta mina vinklar, men det får bli till våren när bilen är nere på jorden igen. Har iaf fått ner den drygt 1 cm fram idag, vilket gör den horisontell iaf, och det är max som går att göra med nuvarande uppsättning.

#19 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 September 2004 - 05:59 AM

Varje shim e 1 mm tjockt och ger ca 0,5°. 4 shims=2° å det låter ju mkt. Mäta kan du ofta göra för en 2-hundring, så det kan man göra fler gånger. Kan ju vara bra t ex att veta om det är läge att bearbeta nån styrarm, som jag gjorde i vintras.

#20 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 29 September 2004 - 09:50 AM

Idag så såg jag att på förarsidan där är det inga cambershims alls och på passagerarsidan sitter det 4 st +att brickan för ABS givaren sitter på bägge sidorna av bilen som extra shims.
hur har ni det på era?

Det låter ungefär som på min bil. Nu minns jag inte hur många shims det blev på respektive sida, men jag vill minnas att ena sidan blev helt utan, dvs inte ens shimset med fästet för ABS-sladden blev kvar.
Tänk på att sitta i bilen när ni mäter vinklarna!




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users