Jump to content


Photo

Funderar PÃ¥ Litet Vinterpyssel......


  • Please log in to reply
199 replies to this topic

#101 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 October 2004 - 03:53 PM

Gött mos thumbsup Det går väll garanterat att lösa, det är väll inga TB som är "bara sätta i svarven o köra" typ Finns ju iaf en rund del att sätta fast i svarven :D

#102 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 October 2004 - 06:10 PM

Inget mailsvar än, men det kommer väl! thumbsup

#103 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 October 2004 - 04:49 PM

Inget mail än :o :(

994 har kollat på min tråd "Bygga insug, vad gäller teoretiskt" på 3 dagar på Rejsa.nu här!! Vilket intresse! thumbsup

#104 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 29 October 2004 - 09:50 PM

hur har det gått med tb:n?? rejsa är det bästa forum som finns thumbsup

#105 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 October 2004 - 10:23 PM

Ingen Corvette-TB har kommit heller, men det ska väl komma snart (om jag inte e lurad). Fick inte loss kontaktdonet från original-TB:n. Ere nån lite plasttunga eller nåt sånt? Ja, rejsa verkar sjuda av vitalitet. Folk är väl besjälade av samma intresse, kul! Det här forumet handlar väldigt lite om trimning och race. "Off topic" verkar mest poppis!

#106 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 30 October 2004 - 05:45 AM

Med tanke på hur få vi är så är det ändå bra fart i "Valhalla" chinky chinky Engelsmännen borde väll va rätt så nyfikna vad som skrivs här :D Om du kollar godstjocklek på orginal TB, hur verkar de då? finns de nån rejäl uppsvarvningspotential eller?

#107 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 October 2004 - 08:32 AM

Ja vi e nog bland de mer aktiva! Kan vi bara få fart på våra långdurationsskamaxlar oxå så ligger vi i täten thumbsup Men minime skruvar på nåt 2,5-litersmonster med stand-alone-sprut. Han köpte just Steve Crisps "Eagle" con-rods B) Det e inga jättetjocka väggar så 62 mm e npg max, som RSM tror. Men det räcker långt :groupjump:

#108 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 October 2004 - 08:53 AM

finns det nån tråd om minime:s bygge. jag träffade killen från saab häromdagen och fick lite insikt i problemen att överladda 2.2:an till några högre höjder. dom stora problemen är att veven börjar flexa ganska tidigt samt att taken i förbränningsrummet börjar ge med sig vid 250+ hk. jag fick hem den senaste förstärkta toppen som har 10mm godstjocklek i förbränningsrummen, 2 smidda vevar samt ett set med smidda mahle turbokolvar

#109 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 October 2004 - 09:25 AM

Fick bara det här i min egen tråd om Audimotor i VX

"ps...i have changed my mind on whats happening to my motor. i am now having new cams/large valve head/steel rods/balancing shafts and possible an uprated crank! plus a new exhaust installation! this should allow the car to run upto 8000rpm with power all the way! should be having a fuly programable ecu aswell!"

Hemlighetsfull kille... men han får se upp så inte veven börjar flexa. :lol: :lol: Din smidda vev är det nån specialgjord komponent??

Edited by clipping_point, 30 October 2004 - 09:27 AM.


#110 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 October 2004 - 09:33 AM

är det en sugmotor han bygger?? du skrev 2,5l eller var det en felskrivning? veven (uppgraderas kontinuerligt) är den som saab använder i aeron och dom har inga som helst problem upp till mkt höga effekter ;) topplocket har samma fina egenskaper B)

#111 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 October 2004 - 11:00 AM

Njae, jag vet bara att han funderat tidigare på en sådan 2,5 l motor. Sen kom turbo-ruschen o då la han ner projektet. Nu har han bestämt sig för att bygga sugmotor igen ... men e öppen för tbo iframtiden. Om han kommer att bygga med stor volym eller ej vet jag inte, men han svamlar ju om uprated crank, och det tycker jag tyder på att han funderar i de banorna igen!

#112 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 October 2004 - 11:09 AM

Hittade t.o.m. tråden:

Increased CC

De 3:
  • Barrybethel
  • Steve Crisp
  • Minime

..verkar ha kul projekt, o smuts under naglarna! thumbsup

#113 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 October 2004 - 07:07 PM

det kommer inte att fungera att stroka mer iom att den redan har maxat ut utrymmet för stakarna. enda sättet är att försöka hitta cylinderpaket som har större borr. var och kikade på lite olika kompressorer idag :D

#114 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 31 October 2004 - 09:25 AM

var och kikade på lite olika kompressorer idag :D

Intressant, hittade du något med potential? ^^

#115 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 31 October 2004 - 10:06 AM

På mn Audi/VX-tråd skrev en tysk om att man tänkte ta fram en sats för 2.2:an baserad på 25 000-kronors 2.0 l kompressormotorn. Den skulle bli jättebillig, lovade han! thumbsup Återstår att se om han kan bräcka 25 000:- .....................

#116 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 31 October 2004 - 10:08 AM

det kommer inte att fungera att stroka mer iom att den redan har maxat ut utrymmet för stakarna.
enda sättet är att försöka hitta cylinderpaket som har större borr.

Jag trodde järncylindrarna var ingjutna i alu-blocket?

#117 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 31 October 2004 - 11:41 AM

det kommer inte att fungera att stroka mer iom att den redan har maxat ut utrymmet för stakarna.
enda sättet är att försöka hitta cylinderpaket som har större borr.

Jag trodde järncylindrarna var ingjutna i alu-blocket?

går att lösa ;)

#118 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 31 October 2004 - 11:44 AM

var och kikade på lite olika kompressorer idag :D

Intressant, hittade du något med potential? ^^

kolla lite här vetja http://www.jmtech.se/sve/start.shtml

#119 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 November 2004 - 07:39 AM

Den här skulle man köpa o sätta i en Hayabusa-motor eller nån turbo-spis..... :rolleyes:

600 kg o köra åttor runt Porscharna på ban-träffarna thumbsup

..oj, OK jag får väl drypa av till Austin-forumet :lol:

Edited by clipping_point, 02 November 2004 - 07:40 AM.


#120 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 04 November 2004 - 08:41 AM

Igårkväll stod jag ute i garaget och hummade en stund. Attans vad trångt det är nere i motorrummet. På Lotus Europan kan man ta bort bagageutrymmet för att få bättre åtkomst. (En bra idé till Speedster mkII kanske). Jag har ju som sagt ingen som helst kunskap om insprutningssystem men jag blottar min rakade hals här för er för ni har ju varit snälla mot mig förut. Jag har förökt följa era planer på insugsmodifieringar och jag har kanske lärt mig en del under tiden. Några!!! frågor har jag dock, vi börjar från början. Under TB:n finns det ett stort plastsjok med bågot som ser ut som insugskanaler, är detta originalplenumet? Om man då tar bort detta, finns det inte plats för de nya trattarna nedåt i motorrummet? Om det finns plats, är det då några andra nackdelar? Värme, flöde, annat? Sedan måste jag med rodnande kinder meddela att jag har egentligen ingen aning om vad plenumet är till för. Trotteln ligger på plenumets insug? Detta för att skapa undertryck i plenumet? Varför? Hjälp !!




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users