Jump to content


Photo

Funderar PÃ¥ Litet Vinterpyssel......


  • Please log in to reply
199 replies to this topic

#1 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 02:06 PM

Hoppas att grenrör och kanaler i toppen är hyfsade och funderade på att satsa på 1.Ett kompakt insugssystem med korta insugstrattar till en plenumkammare med stegvis minskande volym 2. En Imotech 270°-kam ...frågan är bara hur man ordnar mappning som passar?

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 02:13 PM

Här är kammarna som finns..men de e skumt att den med 268° duration har lägre lyft än 260/275-kammarna. Vad ger det för fördelar/nackdelar??

Attached Files

  • Attached File  cams.jpg   94.67KB   0 downloads


#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 02:40 PM

Anders, vad var länken till de som gjorde alu-trattar???

#4 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 02:57 PM

Mantapart har tydligen aluflänsar för insuget, för $100.

#5 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 August 2004 - 03:07 PM

http://www.g-e-t.biz/

alla som håller på med ecotec:en i usa har flänsar, man kan kanske få dom levererade också :D

kan ev göra några till om intresse finns.

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 August 2004 - 04:38 PM

Klart att intresse finns! Men vad tror du om korta trattar? Tappar jag mellanregister?

#7 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 August 2004 - 06:05 PM

ju kortare runners, ju högre varv för pulserna 25" längd For 2nd harmonic, RPM range is from 4699 to 5702 with a pulse strength of 10 percent For 3rd harmonic, RPM range is from 3531 to 4035 with a pulse strength of 7 percent For 4th harmonic, RPM range is from 2753 to 3078 with a pulse strength of 4 percent 20" längd For 2nd harmonic, RPM range is from 5874 to 7128 with a pulse strength of 10 percent For 3rd harmonic, RPM range is from 4414 to 5044 with a pulse strength of 7 percent For 4th harmonic, RPM range is from 3441 to 3848 with a pulse strength of 4 percent 15" längd For 2nd harmonic, RPM range is from 7832 to 9504 with a pulse strength of 10 percent For 3rd harmonic, RPM range is from 5885 to 6725 with a pulse strength of 7 percent For 4th harmonic, RPM range is from 4588 to 5131 with a pulse strength of 4 percent

#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 August 2004 - 06:55 AM

Det här är Mantaparts plenumlösning, ser väl inget vidare ut tycker jag o kostar $850. Men de var snabba att svara på mailet!

Attached Files



#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 August 2004 - 08:21 AM

O mina drömmar!

Attached Files



#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 20 August 2004 - 09:50 AM

en liten brasklapp :D trattarna skall sticka in i plenumet (minst hälften av diametern) och helst ha full radie.

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 August 2004 - 09:55 AM

Intressant, men för att minimera tryckfallet ska de ligga kant i kant, enligt vår strömningsberäknare: 1. Sämst är skarpkantad tratt thumbsdown 2. Bättre en med rundade hörn thumbsup 3 Minst motstånd med kant -i -kant thumbsup thumbsup ..men du har säkert rätt! Det var därför jag kollade! ;) chinky chinky

#12 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 August 2004 - 10:13 AM

en liten brasklapp :D
trattarna skall sticka in i plenumet (minst hälften av diametern) och helst ha full radie.

det är väll bara för att du ska få samma tryck på alla, och inte högre på det närmast luftintaget... eller?

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 August 2004 - 11:07 AM

Den grejen tänkte jag man löser genom att kona ner plenumet. Rundningen i tratten kan man ju fräsa i en tjock aluplåt, o sen ha ett enkelt rör mellan fläns o plenum, billigt!!

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 August 2004 - 09:31 AM

Men om man drar ner plenumet så att tratt-mynningen ligger "mitt i" kan man få till ett större plenum=bättre tryckutjämning. Men ett större plenum kan oxå ge segare respons, tydligen. Vet inte vad som är idealet? Funderade inte du på att bygga ett insug för serietillverkning, Anders?? Kan man köpa ett sånt av dig? chinky chinky

#15 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 21 August 2004 - 09:40 AM

det kan bli ganska orolig luft nere vid botten på plenumet, som man kan slippa om trattarna ligger "i stormens öga" s.a.s. har funderat på ett insug som skulle kunnas serietillverkas, men var sak har sin tid :D

#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 August 2004 - 02:31 PM

Ingen av er som hört nått om prylarna på den här sidan?
http://www.kreis-tun...hp?id=48&type=4

http://www.kreis-tuning.de

#17 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 23 August 2004 - 02:36 PM

$$$$$$$ satan vad trimgrejer kostar. jag skulle aldrig lägga ner så mkt pengar på trim. man é nog smålänning i grunden :D

#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 August 2004 - 02:59 PM

Hehe! Det ser ju ut som det jag tänkte bygga!! AmD tänker utöka sitt varvtal till 7300 rpm men har inte lyckats än!!? Då kanske jag inte är helt fel ute iaf, bara jag kan få en vettig mappning sen.

Attached Files



#19 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 August 2004 - 03:35 PM

$$$$$$$
satan vad trimgrejer kostar.

jag skulle aldrig lägga ner så mkt pengar på trim.
man é nog smålänning i grunden :D

jepp, o jag har både smålänskt och skotskt blod i ådrorna, men vad hjälper det när man har en centralplacerad tumme och inte verkstadsresurser för att träna bort den med... :saw:

Så för oss dödliga är det bara till att hosta upp $$$$ :angry: :angry: :angry:


Är det ingen som har testat o fått bilen mappad med Unichip?? är ju smidigt för det är ju bara att plocka bort när bilen ska säljas eller servas.

#20 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 01 October 2004 - 11:34 AM

Anders rekommenderade lite koning vid spjället...så här! Köper man sen 275-278°-kammar o portar toppen, så måste väl +200 HP finnas där? :groupjump: :groupjump: Annars blir det att bygga grenrör o nytt spjällhus :rolleyes:

Attached Files






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users