Jump to content

Photo

Funderar PÃ¥ Litet Vinterpyssel......

• Please log in to reply
199 replies to this topic

#121 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 09:32 AM

Plenumet är till för att skapa tryckåterhämtning och ideala och jämlika insugsförhållanden för varje insugningsrör. På Ecotecen ligger spjällhuset före plenumet men på andra bilar kan det vara 4 separata spjällhus på själva insugningsröret. Anders var väldigt tveksam till Venom-insuget, men jag är fortfarande lite sugen......

#122 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 09:50 AM

OK! Del 1 av nybörjarkursen är avklarad. Vad är ett plenum. Men varför vill/kan man inte vinkla det nedåt? Är all platsen där nere bara en synvilla?

#123 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 10:05 AM

Jovisst kan man vinkla och böja rören, men man får ett visst tryckfall. Originalets lösning är ganska fiffig på så sätt att man får långa runners i en kompakt installation. dBilas insug har 45° vinkel, du tänkte dig vadå, 90°?

#124 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 11:22 AM

Jo det blir 90º men det borde gå att få till ganska stor radie tycker jag. Det urläckra Venomet har väl betydligt mer än 90º på sitt? Hur gick det med rörplanerna som du och Dude diskuterade i svennartråden? Har den uppgraderats till detta istället? Dbilas såg ju väldigt vasst ut. Inga runda fina radier där inte. Hämmar inte detta flödet en hel del? När jag har tittat i svennartråden så såg jag att Dudes underbara grenrör var gjort i vanligt rf. Vi har gjort lite grenrörshalvor på jobbet och kunden hävdar att 2333 expanderar alldeles för mycket vid värme. Sprickbildningsvarning! Hur har det gått för Dude? Nu var ju hans byggt av rör och inte av plåthalvor så den expandebara ytan kanske blir mindre?

Edited by OneYet, 04 November 2004 - 11:24 AM.

#125 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 11:39 AM

Vi har gjort lite grenrörshalvor på jobbet och kunden hävdar att 2333 expanderar alldeles för mycket vid värme. Sprickbildningsvarning!

Jo, jag har funderat på det o skrev om det på Rejsa men fick ett föraktfullt "det är dåliga konstruktörer, och såna orsakar många fel"-svar.

#126 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2004 - 11:39 AM

En kort inflikning bara... Om man istället bestämmer sig för att lägga till en kompressor kan man då inte strunta i mycket av idén med ett nytt plenum och större TB? Större TB kan väl visserligen inte skada men är det nödvändigt om man använder kompressor? funderar bara lite...

#127 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 11:42 AM

Jo, då kostar det väl bara en fraktion av en vevaxelhäst med mindre TB, och plenumet behövs väl inte heller.

Edited by clipping_point, 04 November 2004 - 11:42 AM.

#128 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 11:49 AM

Nu snackar vi sugmotor och inget fusk :D Kompressor/turbo låter dyrt och jag har en känsla av att det aldrig är lika enkelt som det verkar från början. Men detta får bli en senare fråga. Dude hade snackat med en kille i Stockholm som höll på att ta fram ett kit någon Buick. Detta var för ett bra tag sedan i svennartråden och än har det väl inte hänt något. Annars tror jag nog att vi hade hört om det. Kompressordrömmen ligger väl i allas våra bakhuvuden och bubblar :D Plåtexpandering är svårt att kontruera bort om anslutande delar expanderar olika mycket. Dock var det ju som sagt hela grenrörshalvor vi pressade fram. Extractorrör kanske reagerar på ett bättre sätt.

#129 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2004 - 11:50 AM

Vi har gjort lite grenrörshalvor på jobbet och kunden hävdar att 2333 expanderar alldeles för mycket vid värme. Sprickbildningsvarning!

Jo, jag har funderat på det o skrev om det på Rejsa men fick ett föraktfullt "det är dåliga konstruktörer, och såna orsakar många fel"-svar.

Om jag inte missminner mig så kom detta upp i en diskussion med anders när jag var och tittade på underverket...
Det sker rätt mycket expansion i hela avgassystemet har jag för mig... Men inget som ställde till n ågra egentliga problem.

#130 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 02:05 PM

Nänä, nu skall vi inte kollra bort den här frågan med en massa avgassnack. Bifogar en bild på Dude som håller ett perfekt insugsrör. Skulle det inte gå att svänga av nedåt på detta sätt. Utrymmet? Är ingen stjärna på bildhantering som ni märker men jag hoppas poängen kommer fram.

#131 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 02:09 PM

Nytt försök med bild :wacko:

Attached Files

• Attached File  41_3.JPG   17.94KB   0 downloads

#132 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 04 November 2004 - 02:22 PM

hmm, de där ser lite slakt ut :lol: Vill man inte ha upp de lite oxå för att det blir väll lite varmt där nere i grytan oxå... :unsure:

#133 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 02:34 PM

hmm, de där ser lite slakt ut  :lol:

Snart kommer väl chefen och undrar varför jag garvar så mycket framför datorn thumbsup
Bygga en potent motor fick helt plötsligt en helt ny innebörd.

Men värmen är kanske ett av problemen med min idé.

Edited by OneYet, 04 November 2004 - 02:46 PM.

#134 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 02:48 PM

Nja du kan väl isolera prylarna. Men e det så mkt plats därnere??

#135 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2004 - 03:09 PM

Svårt att se eftersom det är så ont om plats........ Men nog verkar det som om det öppnar upp sig därneråt.

#136 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 04 November 2004 - 03:10 PM

Varför inte böja dem uppåt i stället??? Då får de fin och kall luft också eftersom "burken" hamnar ovanför huven. Eller så kan man passa på att göra en "Exige-huv" och slippa virvlarna bakom taket. Edit: Så du har bytt namn... OneYet. thumbsup

Edited by Nillet, 04 November 2004 - 03:11 PM.

#137 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 03:15 PM

Det e väl bra om den passerar besiktningen oxå. Därför e det en bra idé att böja neråt (om det funkar utrymmesmässigt).

#138 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2004 - 03:20 PM

Ni såg väl PaulB:s utläggning på "Project undertaken....". Mina trimplaner lämnar honom ingen ro! :lol: :lol:

#139 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 04 November 2004 - 03:25 PM

Jepp, såg den... han verkar inte sova så gott om nätterna :D thumbsup Problem med besiktningen? är alla lika bra som den som besiktiga igår o som inte ens öppna huven, då behöver man ju inte fundera på det... thumbsup Är det besiktning varje år efter att man gjort den första efter 3 år? eller är det 2 år till nästa?

#140 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 05 November 2004 - 07:01 AM

Jo, jag lovade ju att byta när jag hade köpt en bil. Fast snart får jag väl byt till "twoyet" när jag blir tvingad att köpa turbo för att jag blir så förnedrad på bana. Fortfarande inget svar på "rörfrågan" var det bara en vild idé eller blev det bortglömd pga vildare planer? Originalets 1-2-1 ser ju onekligen lite skumt ut.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users