Jump to content


Photo

Banträffar


  • Please log in to reply
263 replies to this topic

#181 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 09 May 2005 - 12:39 PM

...tittar för Sviestad ikväll 9:e Maj, men kommer lite senare, hinner inte dit till 17. Hoppas på att det inte kommer regn!

#182 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 May 2005 - 06:55 PM

Molnigt men regnfritt...kallt. Varken Vincent eller jag körde, men snygga var bilarna ;)

Attached Files



#183 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 09 May 2005 - 08:41 PM

Mitt förbaskade problem med att ECU:n stänger ned butiken och endast låter motorn gå på tomgång höll på att göra att jag inte kom fram alls :angry: . Har inte lyckats hitta något mönster i beteendet (kall/varm motor? fuktigt/torrt? gaspådrag eller motorbroms? ...). En av gångerna det hände var när jag tjongade i en rejäl broskarv på E4:n strax norr om Norrköping, så det verkar vara känsligt för yttre mekanisk påverkan. Börjar mer och mer luta åt glappkontakt någonstans. opelverkstaden skall få (fortsätta) den tacksamma uppgiften att hitta felet :unsure: . Hemvägen däremot gick helt smärtfritt, lätt lomhörd bara!

#184 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 May 2005 - 04:04 AM

Hemvägen däremot gick helt smärtfritt, lätt lomhörd bara!

Lomhörd, efter att ha provlyssnat mitt avgas? :D

#185 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 May 2005 - 12:00 PM

Den här SAABen är ivägen jämt på ÖSK:s träffar. Snabb på rakorna men kurvorna..... :beat: :beat:

http://www.garaget.o...771&image=31158

Posted Image

Edited by clipping_point, 12 May 2005 - 12:01 PM.


#186 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 12 May 2005 - 01:59 PM

Den här SAABen är ivägen jämt på ÖSK:s träffar. Snabb på rakorna men kurvorna..... :beat: :beat:

http://www.garaget.o...771&image=31158

Posted Image

Han verkar ju samtidig vara ohälsosamt glad åt att knäppa sk "sportbilar" på näsan... Lite tråkigt faktisk när man har en bil som bara kan konkurera med dem på rakorna...

När jag var på sviestad med alfakluben så var dom noga med att påpeka för folk med stora klumpiga bilar som är ruskigt snabba rakt fram men sniglar i kurvorna att faktiskt släppa av på rakorna så att bilar som uppenbarligen är mkt snabbare i kurvorna kan få göra en omkörning på säkert sätt.

Men klart att vi med vårat bilval tycker att detta är självklart...

På sviestad var det iofs hyffsat enkelt att ta sig förbi dessa monster efter utgången ur torparsvängen eftersom man oftast kunde går ur denna med betydligt högre utgångshastighet...

#187 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 May 2005 - 02:12 PM

Ja, han är hopplös och ingen verkar ha sagt åt honom. Det är faktiskt vanlig hyfs att släppa om folk. Man kan alltid bromsa sig förbi honom eller som jag gjorde; av misstag tutade jag på honom när jag klämde om ratten, då flyttade han på sig. Han blev sedan snabbt flera 100 m efter. Så hans bild är en ren lögn. KlasNSX hinner 2 varv när han hinner ett. :lol:

#188 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 18 May 2005 - 10:11 AM

Är det någon som skall till OSC Björkvik den 28:de? Nu har jag bestämt mig för att åka. Vill testa konbana. Drar väl en repa på strippen också bara för att prova...

#189 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 19 May 2005 - 08:35 AM

Är det någon som skall till OSC Björkvik den 28:de?
Nu har jag bestämt mig för att åka.
Vill testa konbana. Drar väl en repa på strippen också bara för att prova...

Det är ju så nära så jag kommer säkert rulla dit...

#190 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 23 May 2005 - 08:46 AM

På rejsa börjar bilder trilla in från Gotland ring i helgen. Fina bilder på Meldert thumbsup och en svart Speedster som inte setts tidigare. Meldert kan säkert berätta mer när han har tid över. :poke:

#191 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 24 May 2005 - 10:21 AM

På rejsa börjar bilder trilla in från Gotland ring i helgen. Fina bilder på Meldert thumbsup och en svart Speedster som inte setts tidigare. Meldert kan säkert berätta mer när han har tid över. :poke:

jaha, ehum...

Om själva träffen kan ni ju läsa på rejsa... Killen i den svarta speedstern var från Uppsala, tyvärr minns jag inte vad han hette, han hade lurkat en del här sade han så vi får väl hoppas att han ger sig tillkänna. Detta var hans andra banmöte tror jag.

Vi pratade lite kort om (bristen? på) fälgalternativ till speedstern...

#192 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 24 May 2005 - 07:16 PM

Vi va fyra Speedster på Anderstorp idag thumbsup Teamtorskröd (arrangör) rallly Oneyet rallly Stefan från Eksjö (Mäkinens gamla bil) rallly O så lilla jag, som inte fick köra pga av att det gick en dåre i depån o mätte ljudvolymen på bilarna. Över 100dB vid 5000rpm och ca 50 cm från avgasröret :beat: :9mm: :flame: :sick: Fick mej iaf en åktur, 20 minuter i passagerarstolen i en mandarin Speedster rallly thumbsup Blev några filmsnuttar ifrån den turen, bla ett helt varv Man blev ju knappast mindre sugen på att köra efter att ha kännt hur go banan va :beat: Hur ska en korrekt ljudmätning igentligen gå till??? (dude du är ju expert på detta :rolleyes: ) Det fanns ju bra många bilar som lät otroligt mycke mer än min :angry:

#193 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 24 May 2005 - 07:41 PM

Kul! Min låter mindre nu med nya packningen.

Det var kul på Mantorp iaf, men jag skulle gärna testat Anderstorp.

http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=19732

#194 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 25 May 2005 - 08:59 AM

Vi va fyra Speedster på Anderstorp idag thumbsup
Teamtorskröd (arrangör) rallly
Oneyet rallly
Stefan från Eksjö (Mäkinens gamla bil) rallly
O så lilla jag, som inte fick köra pga av att det gick en dåre i depån o mätte ljudvolymen på bilarna. Över 100dB vid 5000rpm och ca 50 cm från avgasröret :beat: :9mm: :flame: :sick:

Fick mej iaf en åktur, 20 minuter i passagerarstolen i en mandarin Speedster rallly thumbsup
Blev några filmsnuttar ifrån den turen, bla ett helt varv

Man blev ju knappast mindre sugen på att köra efter att ha kännt hur go banan va :beat:


Hur ska en korrekt ljudmätning igentligen gå till??? (dude du är ju expert på detta :rolleyes: )
Det fanns ju bra många bilar som lät otroligt mycke mer än min :angry:

korrekt mätmetod är att göra förbipasseringsprov på ett antal platser på banan.
max 95dB vid sådan mätning.

det är det totala bullret man mäter och inte enbart avgas.

jag kan lova att du aldrig klarat den gränsen med din bil :( .

den mätmetod som ni blev utsatta för är inte helt korrekt jämfört med sbf:s sanktionerade metod.

den var 1m avstånd med 45gr vinkel mot avgas och 4500rpm obelastat.

#195 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 25 May 2005 - 05:06 PM

korrekt mätmetod är att göra förbipasseringsprov på ett antal platser på banan.
max 95dB vid sådan mätning.

det är det totala bullret man mäter och inte enbart avgas.

jag kan lova att du aldrig klarat den gränsen med din bil :( .

den mätmetod som ni blev utsatta för är inte helt korrekt jämfört med sbf:s sanktionerade metod.

den var 1m avstånd med 45gr vinkel mot avgas och 4500rpm obelastat.

Nån förbipassering fick jag ju aldrig ens chansen att göra då han inte släppte ut mej på banan.

Var ju en till som inte ens fick chansen till en mätning, o då inte ens i depån :o

Hur lyckas mororcyklar komma ut på banan, där kan vi ju snacka om maskiner som låter :o

Körde ju på Sviestad, gör dom inga mätningar där??

Märkligt att när Hondaklubben kör på Mantorp så är det i stort sett ingen som kommer över 95 dB, och dom bilarna låter inte lite :D

Det där med att mäta vid 4500 rpm är ju lite sjukt, då en Honda med varvstop på 9000 rpm och vtec som går in vid 6000 rpm i stort sett är tyst dessförinnan, med skriker vid 9000 rpm, medans min låter som mest vid 6000 rpm.

Borde inte mätvarvet vara en procentsats av maxvarv??? :unsure:

#196 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 26 May 2005 - 04:58 AM


korrekt mätmetod är att göra förbipasseringsprov på ett antal platser på banan.
max 95dB vid sådan mätning.

det är det totala bullret man mäter och inte enbart avgas.

jag kan lova att du aldrig klarat den gränsen med din bil :( .

den mätmetod som ni blev utsatta för är inte helt korrekt jämfört med sbf:s sanktionerade metod.

den var 1m avstånd med 45gr vinkel mot avgas och 4500rpm obelastat.

Nån förbipassering fick jag ju aldrig ens chansen att göra då han inte släppte ut mej på banan.

Var ju en till som inte ens fick chansen till en mätning, o då inte ens i depån :o

Hur lyckas mororcyklar komma ut på banan, där kan vi ju snacka om maskiner som låter :o

Körde ju på Sviestad, gör dom inga mätningar där??

Märkligt att när Hondaklubben kör på Mantorp så är det i stort sett ingen som kommer över 95 dB, och dom bilarna låter inte lite :D

Det där med att mäta vid 4500 rpm är ju lite sjukt, då en Honda med varvstop på 9000 rpm och vtec som går in vid 6000 rpm i stort sett är tyst dessförinnan, med skriker vid 9000 rpm, medans min låter som mest vid 6000 rpm.

Borde inte mätvarvet vara en procentsats av maxvarv??? :unsure:

idag används i princip inte den stillastående ljudmätningen öht iom att den inte berättar hela sanningen.

kommer ihåg en ljudmätning av en volvo 240.
den genererade 93dB avgasljud vid 4500rpm, men den totala vid förbipassering var 115dB.

om du lyckades få 100dB, så kommer du sannolikt inte komma ned i 95dB under passering.

#197 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 26 May 2005 - 08:13 AM

Det låter som ;) det skulle finnas en marknad för enkelt monterbara/demonterbara ljuddämpare som man tar till om det försiggår en ljudmätning... Har för mig att det finns nåt eftermarknadsavgasrör där man kunde skruva på ett spjäll för att påverka ljudet, men det skulle ju vara bättre med en mojäng man bara har satt på utblåset vid "nödsituationer". Att det inte blir så bling kan man ju leva med.

#198 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 26 May 2005 - 11:03 AM

thumbsup :P

Attached Files



#199 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 26 May 2005 - 12:49 PM

lol BLING thumbsup

#200 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 26 May 2005 - 01:24 PM

Snyggt!! Så ska jag göra på min ;) Jag har annars fått rekomendationen att sätta in en perforerad plåtbit för att dämpa ljudet i vissa situationer, typ vid SBP besök... Funkar väl inte så bra vid banträffar kanske, eftersom man lär få kraftigt mottryck, men kortvarigt funkar det nog...




4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users