Jump to content


Photo

Banträffar


  • Please log in to reply
263 replies to this topic

#81 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 September 2004 - 06:48 PM

Just nu diskuteras evetuella uppgraderingar till bilen flitigt och tuffa förhandlingar med frun.

Du kunde ju fått hänga på en sväng o lyssna hur ett avgas ska låta. Tjejen tycker det är mera racerbil nu, när man gasar, bromsar, växlar ned osv. på kurviga vägar. Svänghjulet hjälper oxå till..

Jag trodde att det skulle låta mer.
När jag letade bil testade jag en Elise med sportsystem och den lät mycket. Det var väl så jag trodde det skulle låta...

#82 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 27 September 2004 - 07:55 PM

Då bör du prova en med Coutenay avgas istället, det låter rätt mycke o bluddrar o lever rövare... :rolleyes: Det hörs på långt håll vilket läge på gasen man har, inte alltid så uppskattat kanske ;) ...men det är ändå långt ifrån dom ljudnivåer man upplevt i sina tidigare Hondor thumbsup

#83 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 September 2004 - 07:55 PM

Just nu diskuteras evetuella uppgraderingar till bilen flitigt och tuffa förhandlingar med frun.

Du kunde ju fått hänga på en sväng o lyssna hur ett avgas ska låta. Tjejen tycker det är mera racerbil nu, när man gasar, bromsar, växlar ned osv. på kurviga vägar. Svänghjulet hjälper oxå till..

Jag trodde att det skulle låta mer.
När jag letade bil testade jag en Elise med sportsystem och den lät mycket. Det var väl så jag trodde det skulle låta...

Skillnaden kan vara att den t ex hade ett Janspeed som är av "perforerat rör rakt-igenom"-typ. Det låter mer och råare än Milltek reflexionsdämpare. Men det kan vara irriterande i längden att sitta 1 m från mynningen på "loud pipes". Man kommer på när man har monterat ett sportsystem varför originalet e så förbannat tyst! :lol:

Så Milltek är det bästa av 2 världar, tyst på tomgång, tyst i motorvägsfart men lite höggljutt vid mellaregistret med fullt gaspådrag. Eller det är iaf en skaplig kompromiss.

Skogshuggarn har ju Courtenay absorptionsdämpare, den vore kul att lyssna på?!

#84 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 27 September 2004 - 08:00 PM

Har ju en 4,2Mb filmsnutt med ljud inifrån bilen :rolleyes: 2:an o sen misslyckad växling o sen tillbaka till 3:an... va inte så smidigt o försöka hålla kameran o filma samtidigt som man körde på kurvig väg i väta och med massa möten :beat: Ska göra det riktigt nån annan dag :rolleyes: Kan maila ifall nån är intresserad av ljudprov...

Edited by skogshuggarn, 27 September 2004 - 08:01 PM.


#85 Nonyet

Nonyet

    Member

  • Pip
  • 66 posts

Posted 28 September 2004 - 07:45 AM

Han med Badstern hade ju ett smutt system med Supertrappdämpare. Är det ingen som har funderat på det.

#86 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 September 2004 - 08:23 AM

Bara ljud utan effekt är inte min grej. Det blir bara som en Ascona med trasig ljuddämpare. Det är likadant med svänghjulet, det blir inte en racemaskin bara för att den varvar lite lättare, den VILL lufsa på 3000 varv. Men med det ökade gasflödet med nya kammar låter det säkert mer om min senare, och den kommer varva som en Hajabusa oxå!! :groupjump:

#87 Nonyet

Nonyet

    Member

  • Pip
  • 66 posts

Posted 28 September 2004 - 09:34 AM

Men en Supertrappdämpare ger dig ju möjligheten att justera mottrycket om jag har förstått saken rätt. Tanken är väl att du skall ha det antal brickor som främjar den effekt/momentkurva som du vill ha. :blink: Fast nu är jag ute på väldigt tunn is. I alla mina bikertidningar har det varit vanligt med supertrapp, men det kanske har berott mest på ljudet då alltså. Fast en Ascona A med trasig ljuddämpare är ju aldrig fel :)

#88 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 September 2004 - 09:58 AM

Mottryck på en 4-taktare är bara av ondo. På 2-taktare ger rätt mottryck exakt gasväxling i cylindern. På en 4-taktare sköts detta av ventilerna. Mottryck på en 4-taktare ger ett högre referenstryck i PV-diagrammet och därmed mindre yta -> mindre effekt.

#89 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 28 September 2004 - 12:10 PM

---> Supertrapp's hemsida <---
Finns mycket att läsa där.
Jag gillar supertrapp. De är tysta!
Har en polare som satte supertrapp på sin HD och han var missnöjd för de var för tysta.

#90 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 28 September 2004 - 02:35 PM

Supertrappdämpare brukar låta illa. Det blir nåt blåsljud som påminner om vissa dubbelpipor som låter som om de blåser i varandra. Motorn har fel grundförutsättningar för att låta bra med öppnare system. Behövs mer komp och argare kamaxlar.

#91 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 30 September 2004 - 07:26 AM

Kinnekulle foto har släppt bilderna. Kan dyka upp fler senare på denna sida!
---> OSC på Kinnekulle 040925 - Kinnekullefoto <---

#92 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 30 September 2004 - 07:38 AM

Kul och fina bilder! Ingen bild (ännu) på Meldert o mig, dock. O ingen på den snabba Opel GT:n.

#93 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 30 September 2004 - 08:55 AM

det var inget skämt att åka falskreggad speedster, men idag blev jag kontaktad om att få en egen sektion i slc:s tv-produktion om min speedster.
ett före/under/efter-race reportage. ~5-7min tv-tid.

håller på att försöka kasta ihop ett schema för att se om vi hinner/orkar :sleepy: .
jobbar f.n tvåskift/7dgr i veckan och gjort det sen början av augusti :sick:

Blev du filmad?
Skall vi sitta klistrade 23:00 ikväll?
I mitt fall blir det att be någon spela in det. :(

#94 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 30 September 2004 - 09:18 AM

ikväll är det nog bara sprint-tävlingar (1/3) iofs den allra roligaste ur tittar-perspektiv. 3-timmars kommer i nästa sektion (2/3) shell helix är således sista sektionen (3/3)

#95 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 30 September 2004 - 09:50 AM

Eftersom jag har tillgång till den aktuella kanalen så kommer jag spela in det... Vi får väl ordna med distrubition senare...

#96 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 30 September 2004 - 10:12 AM

ikväll är det nog bara sprint-tävlingar (1/3) iofs den allra roligaste ur tittar-perspektiv.
3-timmars kommer i nästa sektion (2/3)
shell helix är således sista sektionen (3/3)

Då får man spela in alla avsnitten, så att man inte missar dig och bilen...
Jag var lite otydlig tidigare. Jag har fixat en som spelar in till mig...

#97 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 08 October 2004 - 09:54 AM

ikväll är det nog bara sprint-tävlingar (1/3) iofs den allra roligaste ur tittar-perspektiv.
3-timmars kommer i nästa sektion (2/3)
shell helix är således sista sektionen (3/3)

Igår var det del 2/3. Snabbspolade mig igenom det på lunchen och allas vår Dude var med. Ni som missade det kan börja leta bland de många repriserna som kommer nu.

#98 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 21 October 2004 - 11:07 AM

Kinnekulle foto har släppt bilderna. Kan dyka upp fler senare på denna sida!
---> OSC på Kinnekulle 040925 - Kinnekullefoto <---

*bump* Kinnekullefoto har fler bilder nu... En på Meldert och en på Clipping_point.

#99 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 October 2004 - 11:43 AM

Bra bilder! Skrev ut o satte upp på kontorsväggen så länge. Beställer kanske senare!

#100 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 October 2004 - 05:08 PM

ÖSK var på Mantorp och fläskade runt på långa slingan idag. Det var rätt fuktigt i början efter ett regn på morgonen. Det är första gången tankdisplayen har blinkat ”Full” på långa rakan, efter ett par varv. En snubbe satte en Porsche i leca-högen vid chikanen, vet inte om han tog i räcket. Man fick köra med ägg under gaspedalen. Små kast hela tiden. Mäktigt att bli omkörd av en Ferrari 360 Modena med ett moln av vatten bakom. Senare på dagen torkade det upp med hjälp av litet vind och sol. Till slut var det ”Refill” som blinkade i stället, förbrukningen ökade drastiskt när man kunde trycka på litet. En kille med en Sylva på 550 kg tyckte att mitt acc på rakan var respektingivande och menade att ytterligare åtgärder på bilen mer borde handla om chassi-uppgraderingar. Han körde med Spax-dämpare på sin och var nöjd. Makes you think :unsure:




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users