Jump to content


Photo

Provade Blackrace Igår


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 23 September 2004 - 04:48 PM

Hel den här sommaren har jag "roat mig" med att besikta bilar på Blackrace-eventen här i stan plus att jag agerat starter några gånger. Igår fick jag för mig att det var min tur att prova att köra. Tyvärr var det en smula fuktigt så jag hade inget grepp alls på ettan. 60-fotstiden blev 2,50s som bäst och det tog hela 10,32s att köra 201 meter. Slutfarten blev ynka 121 km/h. Nu är jag lite arg på mig själv att jag väntade till sista racet innan jag provade. Tiden blev sämre än med min gamla Civic TypeR (9,76s)...

#2 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 September 2004 - 06:34 PM

Speedstern är ju långsammare än CTR´n, även om den inte är det på pappret :beat:

#3 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 23 September 2004 - 06:37 PM

Den är inte långsammare än en CTR på torrt underlag, åtminstone inte på 201 meter. På 402 behövs mer effekt, men då har man hunnit tröttna.

#4 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 September 2004 - 06:53 PM

Körde ju tyvärr aldrig min CTR på nått Blackrace (av nån korkad andledning kör dom inte dom längre här i Borås), men det känns som Speedstern är långsammare, särskillt över 100 km/h, den känns äckligt trög på nått sätt. Om en reflash kan göra lika mycke på Speedsterns prestanda som Hondata reflash gjorde på CTR:ns då är det ju inget att tveka på, bara att öppna plånboken. thumbsup Hondata tillsammans med CAI och avgas förändrade CTR:n till en helt annan bil Imnotworthy *drömmer* Speedster med en Honda K20A :rolleyes: Imnotworthy Fördelarna med CAI och avgas på Speedstern känns mest som om dom är ljudliga, och kanske så är den lite piggare i höga farter, men annars... nja, stora pengar för lite mos. Skulle vilja köra mot en orginal Speedster för att jämföra.

#5 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 23 September 2004 - 07:37 PM

Jag bytte bara luftfilter på min CTR och enligt tidkorten gjorde det 4/100 på 201 meter. Lite orättvis jämförelse då det inte gjordes samma dag utan med drygt 2000 mils körnings mellanrum. Jag plockade bort det sportiga filtret på Speedstern för det lät på tok för illa. Motorn låter på tok för tråkig från början och inte lät det vackrare när man hade insugsljudet alldeles bredvid örat. Motorn har för snälla kammar och för mycket roterande massa... Jag fick jobba bra med Särås S2000 för att hänga på min Speedster med honom bakom ratten på krokig landsväg i 160-200km/h. Lite av mitt problem var förstås att S2000 är så mjuk, men även att man verkligen var tvungen att piska den för att den skulle röra på sig. Under 6000 rpm är en S2000 rätt trött.

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 September 2004 - 07:57 PM

Fördelarna med CAI och avgas på Speedstern känns mest som om dom är ljudliga, och kanske så är den lite piggare i höga farter, men annars... nja, stora pengar för lite mos.
Skulle vilja köra mot en orginal Speedster för att jämföra.

Tror att en remap behövs. Att bara byta prylarna ger nog inte så mkt. Tycker att min bil går jämnare o bättre efter AmD:s remap, men totalt förändrad är den inte. Gjorde 0,2 s på 0-100, samma effekt som lättade svänghjulet.

#7 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 September 2004 - 08:05 PM

Under 6000 rpm är en S2000 rätt trött.

hehe, S2000 är nästan stendöd under 6000 rpm, har haft två st, och den ena körde jag på strippen, dock med 18" och 255/35 bak, vilket kanske inte va idealiskt, kom man under 6000 rpm efter en växling så va de ju nästan bara att avbryta thumbsdown

S2000 är rätt så överskattad på strippen, det är nog ingen i Sverige som fått till en bra tid och slutfart i en orginal S2000

Så Speedstern klipper en S2000 på kurviga vägar även i farter mellan 160-200??

#8 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 23 September 2004 - 08:08 PM

Fördelarna med CAI och avgas pÃ¥ Speedstern känns mest som om dom är ljudliga, och kanske sÃ¥ är den lite piggare i höga farter, men annars...  nja, stora pengar för lite mos.
Skulle vilja köra mot en orginal Speedster för att jämföra.

Tror att en remap behövs. Att bara byta prylarna ger nog inte så mkt. Tycker att min bil går jämnare o bättre efter AmD:s remap, men totalt förändrad är den inte. Gjorde 0,2 s på 0-100, samma effekt som lättade svänghjulet.

Det ska bli Unichip till våren, att bara slänga i en mapp från AMD eller Courtenay de tror jag inte är bästa lösningen...
Men ett lättare svänghjul vore ju fetnice början :D

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 September 2004 - 08:25 PM

Funderar på portad topp o vassare kammar i vinter. När sen AmD ökar maxvarvet till 7500 rpm så tror jag att jag reser dit o gör om mappningen på deras rullar. Eller drömmer jag bara nu igen.... :rolleyes:

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 24 September 2004 - 06:03 AM

Det ska bli Unichip till våren, att bara slänga i en mapp från AMD eller Courtenay de tror jag inte är bästa lösningen...

Min tanke med att använda AmD var att de fått de bästa resultaten, och därför hade den bästa kunskapen. Att bara ladda in programvaran borde göra att jag hamnade 95 % rätt.

Om man däremot använder en firma som inte är bekant med med programvaran i Ecotecen riskerar man få en bristfällig eller obefintlig uppgradering. T ex Ricky2772 satt 3-4 timmar hos en chip-trimmare som inte hittade en enda hästkraft. Sen ville han ha 3000-4000 kr betalt för sin arbetstid!!! :beat:

#11 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 24 September 2004 - 07:57 PM

Så Speedstern klipper en S2000 på kurviga vägar även i farter mellan 160-200??

Jag vill påstå att det mest beror på hur stor del av hjärnan man använder för bilkörning vem som är snabbast.
S2000 är för mjuk och gungig för att åka fort med. Särås tyckte dock att min Speedster var nervös på vägen. Han tillhör dock den framhjulsdrivna generationen.

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 September 2004 - 02:02 PM

Jag vill påstå att det mest beror på hur stor del av hjärnan man använder för bilkörning vem som är snabbast.

Håller med! (Se mitt inlägg i banträffar!)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users