Jump to content


Photo

Vinterplaner...


  • Please log in to reply
160 replies to this topic

#1 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 27 September 2004 - 04:28 PM

Man kan ju inte låta bilen stå helt orörd en lång o kall vinter :rolleyes: Vad kommer hända i garagen i vinter?? Kan ju lägga till min inköps/drömarlista ;) 1: Fjädrar och hjälpfjädrar, höghuset ska ner på jorden :beat: 2: Unichip, eller nån annan map, typ AMD 3: Frontläpp, turboflärparna eller GT180 4: Vinge, turbovarianten kanske :P 5: ATS DTC med trevligt gat/bangummi :P rallly 6: Courtenay 5,6kg svänghjul (faller antagligen bort p.g.a centralplacerad tumme, och trångt garage :angry: ) Sen finns det ju mycke mer man vill ha, men det här är det mest realistiska :ban:

Edited by skogshuggarn, 27 September 2004 - 05:21 PM.


#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 September 2004 - 05:25 PM

Du har ju sett mina "Vinterpyssel"-planer!! Nya kammar vore mumma, 256° eller vassare. AmD har ju en färdig mappning för 256° så det kanske får räcka :( Ett nytt insug vore stiligt men det är TRÅNGT under huven. Korta trattar och nån avstämd snabel kanske funkar. Original har ju Speedstern ett air horn, som avstämmer en gemensam längd, o det funkar, för bilen går sämre utan den. :rolleyes: Yokohama på 15" plåtfälgar för track days vore oxå mumma. Billigare, men tyvärr e det ju svårt att få med sig nåra hjul i skuffen!! :lol: :lol: Åsså köper jag gärna dina Öhlinare ;)

#3 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 27 September 2004 - 06:42 PM

Mina vinterplaner är följande! Lite bromsrenovering: byta belägg och bromsvätska samt eventuellt blästra bort förre ägarens blingmålning. Vad det gäller uppgraderingar ser väl listan ut så här (oklart hur mycket som sker i vinter dock) 1. Justera hjulvinklar 2. Uppgradera stötdämpare och fjädrar (oklart hur, beror på finansläget...) 3. Har allvarliga funderingar på att byta stolar och montera in fyrpunktsbälten, har tröttnat lite på att glida runt när man kör på bana och efter att provat andra bilar med fyrpunktsbälten känns detta som en trevlig mod. 4. Någon form av aeropack (detta ligger dock långt i framtiden.) Har inga direkta planer på motoruppgraderingar, även om man drömmer ibland. Men istället för att försöka göra något åt den befintliga lutar det mer åt att spara ihop till en orginal GM uppgraderad 2 liters ecotec med kompressor (SBP lär inte se någon skillnad). Hoppas bara att Dude tar hem en först och testar om den passar... :P

#4 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 September 2004 - 06:57 PM

Jag kommer att vara mer stillsam i vinter. - Ut med stolarna och göra rent. - Leta glappkontakt på höger halvljus.

#5 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 27 September 2004 - 07:48 PM

Jag tänkte montera slangen till växellådsventilationen så man slipper prickar på bakstammen, dammsuga bilen och fylla i lite stenskott.

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 September 2004 - 07:59 PM

Jag tänkte montera slangen till växellådsventilationen så man slipper prickar på bakstammen, dammsuga bilen och fylla i lite stenskott.

Just det, den modden kommer nog innan nästa track day dock (23/10). Det var ett uppvaknande att se alla prickiga Speedstrar på Kinnekulle :lol:

#7 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 September 2004 - 08:25 PM

Jag tänkte montera slangen till växellådsventilationen så man slipper prickar på bakstammen, dammsuga bilen och fylla i lite stenskott.

Just det, den modden kommer nog innan nästa track day dock (23/10). Det var ett uppvaknande att se alla prickiga Speedstrar på Kinnekulle :lol:

Ja just det. Det har jag också funderat på!

#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 September 2004 - 05:56 PM

Här har ni ett Steinmetz grill för 2000:- :

http://www.vx220.org...=ST&f=5&t=14404

...kan vara snyggare än att inte ha någon alls ;)

#9 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 28 September 2004 - 06:21 PM

Här har ni ett Steinmetz grill för 2000:- :

http://www.vx220.org...=ST&f=5&t=14404

...kan vara snyggare än att inte ha någon alls ;)

Undrar varför det känns som om jag ska ta åt mig av detta... :poke: :P

Är det någe fel på sarajevolooken eller? Den är ju iallafall lätt... Tänkte faktiskt ordna en turbo-lookalike front istället... Skulle aldrig pröjsa 2000 spänn för något som bara handlar om utsseénde (utom möjligen en omlackering...)

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 September 2004 - 06:27 PM

:lol: :lol: Tror den är rätt dyr annars, men den sitter UTANPÅ den gamla så den hindrar flödet en smula :9mm:

#11 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 September 2004 - 09:47 PM

Man får väll helt enkelt ha ner fronten mer mot backen så tänker man inte så mycke på de stora tomma hål som är där nu :rolleyes: Om man inte varit så jäkla hetsig så hade man bara plockat bort de fula kromade Opelemblemet och sprayat det svart istället thumbsup Men man får väll försöka ha bort det som sitter där bak, utan att det går sönder, och sen spraya det svart och limma det på galret där frame.

#12 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 29 September 2004 - 07:37 AM

Fundering kring växellådesventilationsmodden (långt ord). Kan man inte avsluta den i en kopp så att eventuella oljestänk hamnar i koppen i stället för i motorrummet? Eller det är så lite oljestänk så att det inte är värt besväret? / \ | |Kopp| | |____| | | Oljevent

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 29 September 2004 - 07:46 AM

Jag tror meningen är att nivån ska höjas och man skapar en volym. Därför kommer det inte att komma nån olja den vägen thumbsup

#14 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 29 September 2004 - 07:48 AM

Jag tror meningen är att nivån ska höjas och man skapar en volym. Därför kommer det inte att komma nån olja den vägen thumbsup

Hade misstankar om detta.
Om det blir stänk kan man fixa kopp senare.

#15 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 02 October 2004 - 12:53 PM

Jag hoppas på att få ett nytt avgassystem till bilen och även på chiptrimning men jag väntar gärna och hör vad du har att rekomendera skogshuggarn efter att ha provat unichip, det låter väldigt intressant :) Kommer dock att beställa turbodelarna (sidointag i kolfiber, frontflärpar och bakspoiler) och ordna ett eget emblem. Har lite planer på dekor av bilen också, dekaler dock, inte lack. Ska skissa på ett mönster som sträcker sig över sidorna och se om det blir bra, blir antingen svart eller krom.

Edited by JawZ, 02 October 2004 - 12:56 PM.


#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 02 October 2004 - 01:00 PM

Kan bara säga att min bil går pärlanbra nu! Milltek-systemet e det som borde sitta original och AmD-mappen med 98 oktan borde också vara standard

#17 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 14 October 2004 - 11:51 AM

Man jobbar ju o sliter för o få ihop pengar till alla mer eller mindre kostsamma och vansinniga vinterplaner, dock så har man ju dålig koll på vad en del saker kostar... Så idag besöktes Opelhandlarn för lite prisuppgiftshämtande... Första grejen ut, då jag fortfarande har problem med lamdan efter racekatten. En ny lamda på Opel kostar 1195:- :( Tycker ju att Turbospeedstern ser mycke läckrare ut i sin kostym (allt kan inte bara va funktion, lite styling måste man ha oxå ;) ), vet ju att Speedsterns fram och baklampor är orealistiskt dyra, så dom brydde jag mej inte ens om att fråga priset på, 2.2:ans framlampor kostar över 11.000:-/st :beat: Dom hade visst ett set me framlampor till 2.2:an liggades hemma, dom tog hem dom till en av speedstrarna som rulla i stan förra året, men som såldes till skåne innan dom hann byta lamporna, så han fråga vilken årsmodell jag hade, för hade jag fortfarande haft garanti så hade dom slängt på dom på min. :) Frontflärparna till turbon kostar iaf 441:-/st nr: 4801333 och 4801333 :) Vingen 5721:- nr: 4801379 packningssats för monteringen 91:- nr: 4801380 :angry: Sidointagen går på 5210:-/st nr: 4801382 och 4801383 :beat: Gallren till sidointagen går på 482:-/st nr: 4801377 och 4801378 :beat: Då jag redan bestämt mej för att jag vill byta ut "cykelhjulen" så kollade jag även upp lite däckspriser. Har läst lite om Kumho Ecsta MX som verkar vara ett däck som kommer passa mina behov, dock så vet jag inte såå mycke om dom, har läst lite på rejsa.nu om dom, och även om andra interessanta däck. Vikten på däcken skiljer ju faktiskt rätt så mycke, finns det nån sida på nätet för däcksvikter motsvarande wheelweights.net för färlgvikter? Nån som har erfarenhet av MX? eller är det några andra ni kan rekomendera? Mekonomen är ju återförsäljare o på deras hemsida så är dom svindyra!!! :angry: Men hos lokala Kumho krängaren va priset vettigare 215/45 17" gick på 1500:- och 245/40 17" 1700:- thumbsup Jag tyckte iaf att det verkade va vettiga priser, om nån kan vaska fram dom ännu billigare så är man alltid öppen för förslag thumbsup (dock så kommer jag ju inte köpa dom än på ett tag)

#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 October 2004 - 12:05 PM

Köp en turbo så får du alla prylarna och dessutom mera flås

#19 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 14 October 2004 - 08:22 PM

Hade gärna haft en turbo, om den inte varit så jäkla dyr. Har inte råd o ha köpa en. Går liksom inte att motivera att ha en såpass dyr och opraktisk bil lekbil när man igentligen inte har nått bilbehov alls förutom ett konstigt ryck i högerfoten :P Sen så är det ju så att jag nog aldrig har lyckats behålla en bil orginal, så börja moda en turbo sen blir ju en riktigt dyr historia.. :rolleyes:

#20 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 October 2004 - 05:37 AM

Första grejen ut, då jag fortfarande har problem med lamdan efter racekatten.
En ny lamda på Opel kostar 1195:- :(

Kolla i brevlådan! Nya Opel-nytt kom med en rabattkupong på 200:- som gäller när man handlar för över 1000 spänn. Så sonden kostar dig 995:-, om jag fattat det rätt ;)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users