Jump to content


Photo

Vinterplaner...


  • Please log in to reply
160 replies to this topic

#41 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 26 October 2004 - 03:32 PM

En fundering... Hur hissar man upp bilen hemma i garaget? Var är lämpligt att placera garagedomkraften? Och pallbockarna? P.S. Har läst på det tyska forumet att den är baktung (en trillade ner från verkstadens lyft)...

#42 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 26 October 2004 - 04:36 PM

En färst tråd om "Jacking points"
http://www.vx220.org...f=2&t=15308&hl=


Du klarar garanterat byta dämpare själv. De va länge sen man såg nått som verkade så lätt som de på den här bilen :beat:

Sen att du kanske kan behöva lite hjälp med inställningen av dom, de är en annan sak, alla är vi ju inte som dude Imnotworthy ;)

#43 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 October 2004 - 05:15 PM

Nitron och Öhlins är alternativen men kostar 15 000 och 18 000 kr. Flera i klubben kör med Spax och det funkar bra. Det är lite hysteri här på siten. Spax har många, tunga, nöjda ägare. Höjden blir ju ställbar, så min höjd eller något lägre funkar säkert. Kul om man kan få ihop 5 som köper till Sverige, då MÅSTE det ju gå att pressa priset. Ofta kan man lyfta momsen oxå :o ! Arn? Sugen? Dude? Mäkinen?

Edited by clipping_point, 26 October 2004 - 05:17 PM.


#44 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 October 2004 - 05:54 PM

Vad vinner man i övrigt (jag tycker inte att bilen kränger mycket och inte har den dålig väghållning)?
Vad är alternativen till Spax och vilka är bäst (skit i pris)?
Jag är inget mekaniskt geni precis, klarar jag att byta?

Har hört att den håller greppet längre , sväljer ojämnheter när våra bara studsar. Du kan ju optimera den hårdare för en banträff oxå.

Monteringen är enkel eftersom man byter hela enheten. Tar bort den gamla med 2 bult. Lägger dit den nya fjädern på Spax-benet och skruvar åt till önskad höjd o monterar typ. Inget svårt med nåra fjädrar som hoppar omkring o kämpar emot thumbsup

#45 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 26 October 2004 - 07:56 PM

Skogshuggarn: Tack, enklare att fråga än att söka... :beat:
Clipping_point: Ser ut som om de på tyska forumet tycker lika illa om Spax. Jag hade tänkt vänta till nästa vinter... ---> Tråd i tyska forumet <---

#46 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 26 October 2004 - 08:44 PM

jag skulle inte montera spax ens om jag fick dom thumbsdown

här finns billiga coilovers från koni
http://www.stotdamparverkstan.se/ kolla under stötdämpare/coilover

#47 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 October 2004 - 09:01 PM

Koni brukar inte ha ställbarhet eller? Inte Elise-snubbens i ÖSK iaf

#48 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 26 October 2004 - 09:07 PM

du läste inte texten va :D alla koni jag har haft har varit ställbara, men ofta har dom bara en justering på dom billigare modellerna (liksom spax) där man justerar rebound och bump hänger med av bara farten.

#49 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 October 2004 - 06:39 AM

Nä, men nu gjorde jag det. En justering på SVD-modellen o ca 10 000:- för 4, är det så? Utan fjädrar. Med min begränsade hobbyekonomi så måste jag leta billiga alternativ, är jag rädd.. :unsure:

Edited by clipping_point, 27 October 2004 - 06:40 AM.


#50 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 27 October 2004 - 04:03 PM

jag kan nog fixa så att fjädrar ingår thumbsup

#51 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 October 2004 - 04:55 PM

Kalas! Vet du ungefär vilken modell som gäller, det skiljer ju mellan 1600 och 2500 lr nåt? Det kanske funkar med originalfjädrarna? Måste man tockna där "helper springs"? chinky chinky

#52 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 October 2004 - 05:15 PM

En fundering...
Hur hissar man upp bilen hemma i garaget?
Var är lämpligt att placera garagedomkraften?
Och pallbockarna?

Såhära!

Attached Files



#53 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 27 October 2004 - 05:21 PM

Just nu är min ekonomi sänkt i botten så jag har inte tänkt investera i fjädringskomponenter. Dessutom funderar jag på att byta till en bekvämare bil framåt sommaren eller så. Allt beror förstås på vad som händer i livet. Just nu har jag en anledning att pendla till London lite då och då.

#54 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 27 October 2004 - 07:13 PM

Just nu är min ekonomi sänkt i botten så jag har inte tänkt investera i fjädringskomponenter. Dessutom funderar jag på att byta till en bekvämare bil framåt sommaren eller så. Allt beror förstås på vad som händer i livet. Just nu har jag en anledning att pendla till London lite då och då.

en kyckling minsann :D

har kroppen växt ur bilen eller ;)

kanske farbror har fått ont i ryggen av den okomfortabla väghållningen :D

ELLER BLIVIT DÖV AV OLJUDET SOM INFINNER SIG I SAMBAND MED MOTORUPPSTART :poke:

#55 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 27 October 2004 - 07:45 PM

:lol: :lol: :lol: Jag får oxå ont i ryggen av min, men jag funderar nog snarare på att byta stolarna istället för att sälja den, för ovanlighetens skull (i dubbel bemärkelse) thumbsup

#56 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 27 October 2004 - 08:38 PM

Jag tycker det är bättre stöd för armarna i TVR Griffith... Dessutom behöver man inte växla så ofta. *lat*

#57 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 27 October 2004 - 09:25 PM

Jag tycker det är bättre stöd för armarna i TVR Griffith... Dessutom behöver man inte växla så ofta. *lat*

engelsk krafs B)

#58 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 October 2004 - 09:39 PM

Köp en Sylva Phoenix, då kan du ha vilken stol du vill (SAAB med whiplash-skydd o armstöd?) å ändå åka ifrån oss!!

#59 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 27 October 2004 - 09:43 PM

Jag tycker det är bättre stöd för armarna i TVR Griffith... Dessutom behöver man inte växla så ofta. *lat*

engelsk krafs B)

Man kanske ska skaffa en riktig engelsk bil nån gång. Anglofilerna godtar inte alltid att jag haft en Sunbeam 1600GT...


Sylvan är så osnygg. :sick:

#60 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 October 2004 - 09:47 PM

Engelsmännen är duktiga på att göra fula bilar. Kolla på det här aset som Iandhd längtar efter:

GTM Vafaan :sick:




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users