Hej,
Jag plockade in en VX220 i maj förra året.
Finns även en hel del matnyttigt skrivet av andra här på forumet.
Jag har en del mallar och checlistor som jag kan skicka till dig.
Det som strulat för mig är:
MOT skiljer mellan UK och Sverige. Jag hade vid besiktning problem med för högt Co och HC och fick 2:a då vi i Sverige även testar detta på tomgång.
Betalning:
Detta var bland det klurigaste
Att överföra pengar tar ett par dagar och om inte du och säljaren litar till 100% på varandra så kommer inte säljaren att släppa bilen förrän pengarna finns på kontot. Och du är antagligen inte beredd att skicka pengar till en helt främmande person. Återstår då att betala kontant.
Här kan banken vara lite motvals. (Jag tog ut pengar på Nordea). De kommer troligtvis att kräva in ett köpebevis även om du inte köpt bilen.
Att traska runt med en stor bunt med pundsedlar kan ju också vara lite spännande innan man träffar säljaren. Jag berättade inte för säljaren att jag hade kontanter, utan informerade att jag ordnat en överföring till en bank i UK och att vi vid ett köp omgående kunde hämta ut pengarna från banken.
Om du kommer med kontanter så kommer säljaren troligtvis vilja att du följer med till banken och kontrollerar deras äkthet. Säljarens bank har också krav på att kontrollera pengarnas ursprung.
Resan hem:
Boka vägtunnel i förväg. Är billigare och snabbare än att betala på plats.
/Lars