Jump to content


Photo

Diverse Frågor


  • Please log in to reply
63 replies to this topic

#1 axet

axet

    Newbie

  • 9 posts

Posted 19 October 2004 - 08:35 PM

Nu ska vi se......jag är ny här på forumet, siktar in mig på att köpa en Speedster 2,2a till våren. Jah har studerat den en längre tid och läst igenom det mesta. Dock har jag några frågor som skulle vara trevligt att få besvarade: 1. Reservdelar, finns det otäckt dyra resrvdelar som kan bli tråkiga överraskningar? :o 2. Är tändstiften svåra att komma åt? :blink: 3. Markfrigången, hur hög original? Vid sänkning, hur mycket rekommenderas? Den e ju rätt låg som den är! ;) 4. Finns det någon risk för läckage med tygtoppen på och man möts av ett plötsligt regn? 5. Något som ni är missnöjda med ang Speedstern? Nåt som krånglar? 6. Hur många Speedsters rullar det i Sverige? Antar att siffran ökar i takt med att folk tar hem från Tyskland. 7. Styling, vart vänder man sig? (en på jobbet som undrar. Vi är nämligen tre stycken där som vill ha en var! Folk runtom tror vi är galna, konstigt!) tack på förhand.

#2 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 19 October 2004 - 09:07 PM

Svarar på dom punkterna jag vet nått om ;) 1: Framlamporna är otäckt dyra, drygt 11.000:-/st en lamda går på ca 1200:- 2: har inte bytt tändstiften, så jag vet inte, men kan inte se varför dom skulle va svårare o byta på denna än på nån annan bil. 3: den är 14 cm orginal 4: Har kört i regn utan tak o håller man sej över 100 klarar man sej från väta. Monterar man dit tygtaket rätt och har alla små vita plastbitar på plats så håller det tätt. 5: lamdan :beat: (iofs sjävförvållat, man behöver ju inte hålla på o byta avgas o sätta dit racekat :rolleyes: ) 6: 30+? 7: finns en del firmor, men de mesta sträcker sej till splitter o olika vingar. Finns som tur ä ingen jävla TFATF-styling thumbsup

#3 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 20 October 2004 - 06:04 AM

bilen är ju stylad nog i original thumbsup

#4 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 09:17 AM

Monterar man dit tygtaket rätt och har alla små vita plastbitar på plats så håller det tätt.

Vilka vita plastbitar?
Tycker inte att mitt läcker.

Det kan vara lite irriterande med lampor som går, kontakter som ballar ur. Inga stora bekymmer, utan relaterat till en kombination av Opekl/Lotus-kvalitet.

(T ex ballade min ena larm-nyckel-ring ur igår. Vet inte om den laddat ur eller gått sönder. Min motsvarande på Audin är ju 6-7 år gammal och har använts 100 ggr mer men funkar utan problem)

#5 Nonyet

Nonyet

    Member

  • Pip
  • 66 posts

Posted 20 October 2004 - 09:24 AM

Jag har ingen aning om mycket av det här än så länge. Allt funkar fint och bilen är så läcker en bil kan vara. Tygtaket håller hur tätt som helst. Bilen har stått hela dagen ute i ett hällande oktoberregn utan att en droppe har trängt vare sig in eller genom. Värmen har det ju varit en del kommentarer om men jag kan inte klaga på den heller. Jag gillar min Opel :)

#6 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 20 October 2004 - 09:30 AM

4. Jag har inte haft problem med läckage. Visst läckage är det när man tvättar den (och sprutar vatten i underliga vinklar). 5. Glappkontakt verkar vara allmänt. Har fått byta strömbrytare, det verkar vara av dålig kvalitet. Clipping_point: Har också haft problem med larmet (nyckelringen). Dålig konstruktion på nyckelringen, batterierna trillar ur sin hållare vid hårda stötar. Det är bara att bända upp och sätta tillbaka batterierna.

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 10:45 AM

Clipping_point: Har också haft problem med larmet (nyckelringen). Dålig konstruktion på nyckelringen, batterierna trillar ur sin hållare vid hårda stötar. Det är bara att bända upp och sätta tillbaka batterierna.

OK, ska göra det! Tyckte det var underligt att den bara dog. Först trodde jag att det var själva larmet o tänkte att Anders skulle få sälja en pryl till ;)

#8 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 October 2004 - 11:01 AM

Monterar man dit tygtaket rätt och har alla små vita plastbitar på plats så håller det tätt.

Vilka vita plastbitar?
Tycker inte att mitt läcker.

Dom små eländena som sitter på låspinnarna, och som har en äcklig förmåga att åka av varje gång man tar av taket.
Det blir ju rejält mycke mer vindbrus i bilen om nån av dom saknas :angry:

Mitt larm har börjat tjuta när jag kör, de ä jäkligt irriterande! :beat:

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 11:31 AM

Mitt larm har börjat tjuta när jag kör, de ä jäkligt irriterande! :beat:

Ja det händer rätt ofta!! :lol:

O glapp i framlysena är vanligt, men verkar funka bättre, nu, i fuktig väderlek :o :)

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 01:14 PM

3. Markfrigången, hur hög original? Vid sänkning, hur mycket rekommenderas? Den e ju rätt låg som den är! ;)

Jag kör med Eibach Pro-kit på min. Bilen ser bättre ut när den e lite lägre, den är ju lite hög fram original.

Sen vet jag inte hur smart deras sats är: boulevardkryssare som slår i bump-stoppen mitt i kurvan renderar gapflabb på Rejsa.nu

Men jag har inte haft nåra såna problem ;)

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 02:37 PM

HÄR finns förresten en sats för €175.

Men fler genomslag på gropig väg blir det nog.

#12 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 October 2004 - 02:37 PM

Det är ju många här inne som påstår att Eibach Pro kittet har för mjuka fjädrar fram, typ mjukare än orginal nästan?! :o Kan inte förstå vad eibach skulle vinna på att ha mjukare fjädrar... Min erfarenhet av att sänka Japanska bilar säger att alla sänkningsfjädrar är betydligt mycke hårdare än orginalfjädrarna. Ingen risk för otrevliga bumpstopkänningar där inte. Visst lite stötigare blir ju bilen, o ärligt talat vet jag inte om de främjar väghållningen nått, iaf inte på vanlig svensk skitväg... Sänker Eibach Pro-kittet mer fram än bak? hur mycke sänker de fram o bak?

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 02:44 PM

Jag tro att de sänker ngt mer fram. Framfjädrarna är progressiva och lindade med tunnare tråd. De är iaf initial ngt mjukare än originalen.

Mjukare fjädring i framvagnen motverkar understyrning, kolla här: Rejsa.nu

#14 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 October 2004 - 02:50 PM

ä ju lite intressant de där för de är ju en h-vetes massa saker som man ska ha till att stämma ihop... Är det bara framfjädrarna som ä progresiva??? Du har aldrig mätt höjden under bilen??

#15 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 02:55 PM

ä ju lite intressant de där för de är ju en h-vetes massa saker som man ska ha till att stämma ihop...

Är det bara framfjädrarna som ä progresiva???

Du har aldrig mätt höjden under bilen??

Är det bara framfjädrarna som ä progressiva??? Jajamen

Du har aldrig mätt höjden under bilen?? Näe, var mäter jag?

#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 October 2004 - 03:02 PM

så som jag fattat de så mäter du precis i hjulbasen. (fast jag blev lite osäker på de nu... kommer fan inte ihåg vart de va jag mätte...)

Min va iaf innan jag skruva ner den den de sista som gick:
Fram 15,5 o bak 13 och 14

http://www.vx220.org...ST&f=16&t=12905

Hur den ä nu har jag inte mätt, men den är iaf inge höghus fram längre thumbsup

Edited by skogshuggarn, 20 October 2004 - 03:03 PM.


#17 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 03:11 PM

OK, ska kolla sen!! Vet inte om du som har Öhlinare kan använda sänkfjädrarna UTAN att gå i bump-stoppen, genom dina justermöjligheter. Ett annat sätt kan kanske vara att korta en originalfjäder. Tycker det funkar acceptabelt iaf...men det är nog lite *bling*

#18 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 20 October 2004 - 04:20 PM

lite *bling* måste man ha :D Bilen ser ju fan så mycke fetare ut när den kryper lite närmre backen thumbsup Jag skulle nog kunna ställa dom tillräckligt mycke för att slippa gå i bumpstoppen men då kan jag glömma allt vad komfort heter :rolleyes: (går ju att bygga om dom oxå så dom blir lite kortare, fast de låter dyrt...)

#19 axet

axet

    Newbie

  • 9 posts

Posted 20 October 2004 - 04:47 PM

Jag får tacka för svaren som hoppat in, snabba ryck! Angående höjden; 111cm original, är grymt lågt alltså :rolleyes: Antar att den sjunker till ca 108cm vid sänkning, har ej fattat hur mycket en "lagom" sänkning är. 3-4 cm? Jag känner inte till någon anan bil som är så låg till rimligt pris. Närmast kommer Lotus Esprit som är 115 hög, sedan NSX på 117.........Mazda RX-7 på 123 cm är rena höghuset :o Skulle vara intressant att veta vad Speedstern kostar i (hel)försäkring......beror ju förstås på var man bor, men ett riktmärke kanske...?!

Edited by axet, 20 October 2004 - 04:49 PM.


#20 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 20 October 2004 - 05:09 PM

Pro-kit-fjädrarna sänker 20-30 mm. Försäkringen är inte jättedyr, men det beror ju på var man bor och hur man bor. Jag bor i villa i Linköping och är 41 år och betalar 7000 /år (helförs) samma sak med Nonyet fast han bor i Huskvarna.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users