Bromsvärden Bilbesiktning
#1
Posted 13 June 2021 - 07:45 PM
Fram: 1.0
Bak: 1.6
Är detta normalt? Jag hade förväntar mig mer fram. Kanske behöver skivorna bromsas in efter att bilen har stått.
Ni som kör med standardbromsar, vad brukar ni få för värden vid besikning?
#2
Posted 14 June 2021 - 02:54 PM
Minns inte men det är dags att besikta så ska försöka komma ihåg att posta här sen
Har 308mm fram och olika belägg fram och bak men det kanske ger ett humm iaf.
Bilen gick igenom iaf?!
#3
Posted 14 June 2021 - 06:54 PM
Värdena återspeglas sv vikten på respektive axel och däcks greppet.
Och då motorn siter bak låter det helt normalt
Jag besiktigade min Speedster för första gången (in min ägo) igår. Bilen har stått i nästan två år (pga Corona). Bromsvärden var identiska höger vänster, men lägre fram:
Fram: 1.0
Bak: 1.6
Är detta normalt? Jag hade förväntar mig mer fram. Kanske behöver skivorna bromsas in efter att bilen har stått.
Ni som kör med standardbromsar, vad brukar ni få för värden vid besikning?
#4
Posted 14 June 2021 - 10:36 PM
VF HF
VB HB
1.3 1.3
1.0 1.0
1.4 1.4
1.1 1.2
1.3 1.3
1.3 1.4
1.3 1.3
1.7 1.7
1.8 1.8
2.8 2.7
1.3 1.3
1.5 1.4
1.3 1.2
1.2 1.1
1.8 1.9
1.0 1.0
1.3 1.2
1.4 1.3
Standardbromsok och standarddiameter på skivorna. Kör med racebelägg ibland men tror att jag alltid har besiktigat med standardbeläggen
#5
Posted 15 June 2021 - 09:15 AM
Nyss inkommet!
Uppgifter från senaste besiktningen:
1.8 1.9
1.3 1.2
Slutsats? Varierar friskt men oftast ganska lika värden fram/bak. Vid ett par till fällen har det varit större skillnad, men åt båda hållen. Har jag någon gång haft racebelägg på bilen vid besiktning så har det varit både där fram och bak, så det borde inte påverka förhållandet fram/bak.
Du kan ju kolla så att du inte har racebelägg fram som behöver bli varma för att ta ordentligt. Om du inte har det är det nog inget att oroa sig för utan bara att köra på
#6
Posted 15 June 2021 - 10:52 AM
Tror främst de kollar så det tar samma höger mot vänster, hur höga värden beror på hur hårt de trycker på pedalen.
#7
Posted 15 June 2021 - 12:53 PM
Vad är det egentligen dessa värden säger?
Kom precis tillbaka från besiktning av min BMW i3. Två (lätta) motorer under bagaget. Tomt fram.
Broms Vänster Höger
Fram 2.4 2.6
Bak 1.6 1.7
Tänker inte gå med på att det är bättre bromsar på BMWn med 155or runt om (för dagen extra festligt med dubbfria vinterdäck) och miniskivor runt om. Så. Vad är det egentligen siffrorna visar?
#8
Posted 15 June 2021 - 05:24 PM
Igår hade jag bilen på service och beläggen på insidan fram är slitna (verkar vara normalt att insidan slits mest). Någon som har några standardbelägg att rekommendera? Jag funderar på att att byta själv. Brukar det var enkelt eller brukar det jävlas?
Besiktiga bilen var annars lite intressant. Jag var tvungen att googla för att hitta chassinumret. Sedan när vi lyfte bilen i lyftpunkterna så kom framändan upp. Jag erbjöd mig att skruva av plåten bak, men besiktningsmannen tackade nej och tittade mest på bakhjulen.
Hur gör ni på besiktningen? Jag har sett att det finns distansklossar som monteras under plåten att köpa till lyftpunterna framför bakhjulen.
En helt annan fråga. Jag har skador på ena dämparen bak. Är det värt att lägga pengar på coilover eller skall jag jag beggade oem? (Oem finns väll inte nya att få tag på längre, eller?)
#9
Posted 17 June 2021 - 11:31 AM
Standardbelägg - Är nog bara att ta vad som helst på Autodoc typ. Vill man kan man ju ta ett välkänt fabrikat.
Fram borde beläggen slitas jämnt eftersom det är tvåkolvsok. Mina har iaf alltid varit jämnt slitna. Kolven på utsidan för respektive broms kärvar kanske? Då borde inre beläggen slitas mer och detta skulle kunna förklara ev dålig bromsverkan. Kan ju vara idé att motionera kolvarna och/eller renovera bromsoken. Byta belägg är busenkelt annars.
Oftast lyfter de bilen vid lyftpunkterna och då brukar jag hålla nere bilen där fram. Nån gång brydde de sig inte att baken inte lyftes. Plåten har de aldrig bett att jag tar bort.
Vad det gäller coilovers beror det kanske mest på om du ska köra bana eller inte. Ska du köra bana och köper bra coilisar är det definitivt värt det. Ska du bara glida runt på vägarna behövs det kanske inte om du lyckas hitta några beggade oem.
Tack alla! Bilen gick igenom, men jag tycker inte bromsarna är 100%.
Igår hade jag bilen på service och beläggen på insidan fram är slitna (verkar vara normalt att insidan slits mest). Någon som har några standardbelägg att rekommendera? Jag funderar på att att byta själv. Brukar det var enkelt eller brukar det jävlas?
Besiktiga bilen var annars lite intressant. Jag var tvungen att googla för att hitta chassinumret. Sedan när vi lyfte bilen i lyftpunkterna så kom framändan upp. Jag erbjöd mig att skruva av plåten bak, men besiktningsmannen tackade nej och tittade mest på bakhjulen.
Hur gör ni på besiktningen? Jag har sett att det finns distansklossar som monteras under plåten att köpa till lyftpunterna framför bakhjulen.
En helt annan fråga. Jag har skador på ena dämparen bak. Är det värt att lägga pengar på coilover eller skall jag jag beggade oem? (Oem finns väll inte nya att få tag på längre, eller?)
#10
Posted 18 June 2021 - 06:51 AM
Vad är det egentligen dessa värden säger?
Kom precis tillbaka från besiktning av min BMW i3. Två (lätta) motorer under bagaget. Tomt fram.
Broms Vänster Höger
Fram 2.4 2.6
Bak 1.6 1.7
Tänker inte gå med på att det är bättre bromsar på BMWn med 155or runt om (för dagen extra festligt med dubbfria vinterdäck) och miniskivor runt om. Så. Vad är det egentligen siffrorna visar?
#11
Posted 19 June 2021 - 09:19 PM
OEM funkar fint. Jag köpte också någon slags Mintex, kan ha varit 1155, som det var ännu bättre bett i.
Vill du verkligen få koll på detta skall du ringa PEAN i Skillingaryd som har stenkoll.
Byta själv är enkelt fram.
Lite krångligare bak då du får skruva in kolven för att få plats med de nya belägen men t.o.m jag har klarat av det.
Edited by OneYet, 19 June 2021 - 09:22 PM.
#12
Posted 06 May 2024 - 03:12 PM
Blev det någon mer klarhet i detta, jag tycker mina bromsar känns dåliga som att det är dålig bromsvärkan även fast man trycker mkt hårt på pedalen så blir det inte mer bromskraft än vad man har när man trycker halv hårt.
Jag hade också liknande värden med mkt lägre värde fram mot bak.
Jag ska skaffa nya belägg fram och prova att lufta om bromsar m.m och se vad det får för effekt!
#13
Posted 03 June 2024 - 07:35 PM
Med rätt belägg och utan luft skall det betta rejält.
Jag provade en gång på Superstage att ta bort ABS:en men då låste hjulen upp alldeles för enkelt tyckte jag. Alltså är det inte effekten i bromsarna som är bekymret.
Original ABS däremot lämnar ibland en del att önska.
#14
Posted 07 August 2024 - 04:27 PM
Med rätt belägg och utan luft skall det betta rejält.
Jag provade en gång på Superstage att ta bort ABS:en men då låste hjulen upp alldeles för enkelt tyckte jag. Alltså är det inte effekten i bromsarna som är bekymret.
Original ABS däremot lämnar ibland en del att önska.
Jag har beställt nya zimmerman borrade skivor, stålomspunna slangar och sen HAWKs DTC60 racebelägg
Inte fått hem alla delar än men ser fram emot att testa och se vad det blir för resultat.
Har kört med Hawk DTC60 tidigare på en bil jag körde timeattack med och dom var grymma ett enormt bett!
Återkommer med resultat..
9 user(s) are reading this topic
0 members, 9 guests, 0 anonymous users