Delar
Posted 12 December 2004 - 10:19 PM
Pratar vi vinge och eller spoiler på bakluckan så är det en helt annan sak, här tycker jag oxå att det ser fräckt ut med den svarta väven... Sen berättigar materialtets egenskaper användandet i detta fall.
Vill man göra en diffusor i ett styvare material än aluminiumplåt så kan man ju kolla upp sandwichmaterialen i denna tråd på rejsa.
> Sandwich material och utformning <
Här hittar man kanske ett material som inte kostar så mycket att man gråter blod om man skulle köra sönder diffusorn. Å andra sidan kan man inte enkelt bocka rätt difusor som man kan med en alu dito...
Posted 12 December 2004 - 10:23 PM
Posted 12 December 2004 - 10:25 PM

Edited by clipping_point, 12 December 2004 - 10:28 PM.
Posted 12 December 2004 - 10:27 PM
Posted 12 December 2004 - 10:30 PM

Posted 12 December 2004 - 10:30 PM
T ex så här:Hur kommer frontsplittern i plywood att se ut?

...med lite spackel o lack!!!

(den e i plywood)
Posted 12 December 2004 - 10:31 PM
Haha, kul skämt hörruHaha, din fuling, tänkte överraska oss med en diffusor....en röd kanske??!

Posted 12 December 2004 - 10:33 PM

Posted 12 December 2004 - 10:35 PM
Haha, kul skämt hörruHaha, din fuling, tänkte överraska oss med en diffusor....en röd kanske??!
![]()
![]()

Posted 12 December 2004 - 10:36 PM
Som vilken splitter som helst... Man får väl spackla/plasta upp en kant så att den passar fint emot clammen, sen hade jag nog tänkt att göra den avmonteringsbar eftersom den säkert kommer att vara lite opraktisk på vanlig väg...Hur kommer frontsplittern i plywood att se ut?
Vill man så kan man ju leta upp plyfa med snygg struktur på ytan, målar man detta svart får man nästan en "kolfiber-look", ni ska se dudes splitter, ser riktigt hi-tec ut.

Jag har visserligen tillgång till vacuumpåse så man skulle kunna lägga ett lager kolfiber på ytan om man hemskt gärna vill ha utseendet men det lär inte förbättra splittern något.
Posted 12 December 2004 - 10:40 PM
Svårt att säga hur lång tid det tar, men har man tillgång till allt material och verktyg så tror jag att jag skulle kunna slänga ihop en första prototyp på en helg. Sen vill man nog göra lite förbättringar på den, och gå igenom tillverkningsprocessen på bästa sätt en andra gång för att få ett bättre resultat, blir säkert lite "klipp och klistra" första gången...Nice, jag tycker verkligen den splittern e snygg
Vad skulle det kosta o hur lång tid tar det att tillverka dom?

Posted 12 December 2004 - 10:40 PM
Jag inbillar mig att han bara har handlat en bit plywood, skruvat dit den på bilen och sen spacklat ihop den med fronten. Lite sprutspackel kanske for att på träytan jämn och lackbar. På sidan har han ju några kanter, men det är säkert bara spackel dom med.Nice, jag tycker verkligen den splittern e snygg
Vad skulle det kosta o hur lång tid tar det att tillverka dom?
Så det är billigt om man spacklar själv men nederdelen av fronten måste ju lackas, gissar 1000-2000 spänn.
Posted 12 December 2004 - 10:44 PM
Då skulle du kunna sälja en till mig när du är klar med din prototyp?Svårt att säga hur lång tid det tar, men har man tillgång till allt material och verktyg så tror jag att jag skulle kunna slänga ihop en första prototyp på en helg. Sen vill man nog göra lite förbättringar på den, och gå igenom tillverkningsprocessen på bästa sätt en andra gång för att få ett bättre resultat, blir säkert lite "klipp och klistra" första gången...Nice, jag tycker verkligen den splittern e snygg
Vad skulle det kosta o hur lång tid tar det att tillverka dom?![]()

Diffusor vill jag också köpa när ni ingenjörer meckat ihop den

Posted 12 December 2004 - 10:47 PM
Därfeör borde man istället göra en som går att montera av men då får man ju pyssla lite med den spacklade kanten... Men jag är övertygad om att man kan plasta upp en valk mot clammen och sedan eventuellt spackla en bra form på valken...Så det är billigt om man spacklar själv men nederdelen av fronten måste ju lackas, gissar 1000-2000 spänn.
Jaja nu har vi snackat så mycket om det att jag måste testa i vinter... Ska ta mått i mrgon och titta efter lämpliga fästpunkter, en fungerande splitter kommer att utöva en del kraft på det den är fäst i. Thorneys prototyp splitter slets ju loss ur sina fästen i clammen...
Posted 12 December 2004 - 10:47 PM

Posted 12 December 2004 - 10:48 PM

Posted 12 December 2004 - 10:49 PM
Posted 12 December 2004 - 10:51 PM
Posted 12 December 2004 - 10:54 PM
Om man ska ha den på gatan är det ju en viktig faktor att den ser fin ut ocksåDet viktiga med splittern är väl hur den ser ut under bilen?
Ibland får jag för mig att vissa tittar mer på blingfaktorn än nyttan...

Om den däremot är avtagbar och enbart skall användas vid bankörning är det ju en annan sak, då kan man ju till och med ha en trä-yta på den

Posted 12 December 2004 - 10:59 PM
Japp, detta blir det största pysslet... splittern ska bli en plan förlängning (hela vägen fram) av speedsterns plana bottenplatta, så idealiskt så måste man väl tunna ut plywoodbiten mer och mer ju längre bak den går. Misstänker att splittern måste nå ca 50 cm in under bilen... Sen får man ju givetvis göra urtag för hjulen såklart...Det viktiga med splittern är väl hur den ser ut under bilen?
Ibland får jag för mig att vissa tittar mer på blingfaktorn än nyttan...
Men frågan är om inte dom flesta här är intresserade av utseendemässiga skäl... Jag tycker bara det är kul att bygga

Min största oro är att om man nu lyckas skapa en fungerande splitter så måste man på nogot sätt få till en lika effektiv spoiler bak, vinge är ju av lagliga skäl uteslutet...
Jag tror inte att en diffusor i sig är tillräcklig den gör nog väldigt lite för downforcen åtminstone på våra bilar, vill man ha bra effekt från diffusorn så måste man ha täta kjolar på sidorna också.
Edited by meldert, 12 December 2004 - 10:59 PM.
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users