Jump to content


Photo

VinterkÖrning?


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 Generalahl

Generalahl

    Member

  • Pip
  • 33 posts
  • Location:Växjö Sweden
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 13 November 2004 - 12:32 PM

Hej allihopa. Har precis "köpt" mig en Speedster 2.2 -01 Har varit sugen på den länge men hållt mig till min hoj (Yamaha Yzf R1) Känns väldigt kul att få invänta våren med denna lilla godbit. Undrar lite..... Kan jag köra den på vintern? i snö och rusk ? Finns det vinterdäck i den lite ovanliga framhjulsdimensionen? Var kan jag få tag i en hardtop? vill helst inte betala typ 20 tusen för dem. Finns de någon klubb förening som tex anordnar träffa och bankörning för oss? Kommer jag bli missnöjd med 147 Hk och vilja trimma ? Förhoppningsvis får jag bilen om 1,5 V

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 November 2004 - 01:08 PM

Välkommen! Skriv in dig i registertopicen! Ingen höjdare i halka kan man säga..... du har 60 % av vikten bak och 100 % av kraften. Har kört den i blixthalka men MYCKET FÖRSIKTIGT!!! Den tvärvänder värre än en bagge! Men den e ju i alu å plast så om du envisas så funkar det ju. Föreslår plåtfälgar i 15" med Gislaved Nordfrost isf. :lol: Hardtoppar finns på www.ebay.de för ca 5000:- Förneingar som vi e med i är bl a OSC (Opel sports club) ÖSK (Östgöta sportvagnsklubben, SSJ (Jönköping) och Loutusklubben. ÖSK ordnar bankörning på Mantorp varannan tisdag, men det är ju rätt långt till Växjö. 147 hk räcker långt. Du hänger med de flesta bilar på bana, det är mer körskickligheten som sätter stopp. Det är en bra, bränslesnål motor med mkt vrid. ( Men jag har Milltek avgas och AmD remap, åsså 5,6 kg svänghjul för acc och varv, o snart breda framsulor för grepp och bromsar, osv osv.......)

#3 axet

axet

    Newbie

  • 9 posts

Posted 13 November 2004 - 03:16 PM

Speedstern e som gjord för vintern Imnotworthy

Attached Files



#4 Generalahl

Generalahl

    Member

  • Pip
  • 33 posts
  • Location:Växjö Sweden
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 13 November 2004 - 03:21 PM

Tack för svaret. Ska sriva in mig i registertopcen så fort jag fått hem bilen. Om man nu ska köpa fula plåtfälgar till vinterkörning....vad är det för storlek som gäller då? osv. Tar emot att köra en sån bil på vintern men kan nog vara lite kul oxå......sen har man ju ingen 2:a bil. Måste vara bättre än hojen iaf ;)

#5 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 November 2004 - 03:34 PM

Den e nog bättre än hojen, så mkt är sant! Själv spann jag av vägen och krashade i regn, i ganska måttlig takt på sommaren...... Nyare SAAB-fälgar passar vad jag vet, vad gäller bultcirkel etc. Kan vara samma med nyare Opel. Vet inte hur det är med ET etc, men du kan ju söka på forumet.

#6 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 13 November 2004 - 08:34 PM

Även jag som normalt inte kräver så mycket effekt tycker att det skulle vara trevligt med en uppgradering av 2,2:an. Det som framförallt skulle behöva åtgärdas är det fåniga ljudet. Jag vill inte ha mer ljud, men i originalutförande låter den verkligen trött. Ett lättare svänghjul borde hjälpa till med det. Öppet filter gillade jag inte. Det lät för mycket hela tiden. Även Lazzat MK funkar för svängövningar, men i somras blev det bara fyra konbanerace för oss och en eller två banträffar.

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 November 2004 - 09:05 AM

Man ska tänka på när man ger bilen mer ljud att det hörs rätt bra inne i bilen. Billiga rakt-igenom dämpare är väl t ex Janspeed. Pre-katten kan man ta bort själv o race-kat e nog inte värt pengarna.

#8 Generalahl

Generalahl

    Member

  • Pip
  • 33 posts
  • Location:Växjö Sweden
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 14 November 2004 - 09:43 AM

Ger det någonting om man tar bort pre-katen eller är det bara ljudet man vill åt? Klarar man en besiktning utan pre-katen?

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 November 2004 - 09:58 AM

Ger kanske ett par hästar, men besiktningen säger inget. Ger renare avgaser vid kallkörning, överambitiöst grepp av Opel! Ljudet påverkas ej, tror jag.

Edited by clipping_point, 14 November 2004 - 09:59 AM.


#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 November 2004 - 10:08 AM

Kolla här oxå:

Min avgastabell

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 November 2004 - 10:41 AM

Predator kanske kan bygga nåt i 2" om man ber & betalar honom?

#12 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 14 November 2004 - 01:26 PM

ClippingPoint: Hur mycket effekt ger Milltek systemet exakt? Ljudskillnaderna verkar ju vara riktigt schyssta enligt vad folk har sagt thumbsup Du kanske har lust att summera ihop hur bilen kändes efter att du satt dit det på din bil? E ju lite nyfiken inför köpet :)

#13 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 14 November 2004 - 01:53 PM

Man klarar besiktningen utan pre-kat. Min är nybesiktigad med racekat. Gött ljud tyckte besikningskillen thumbsup Har gjort avgastest på Opel oxå, och värdena va väll OK.

Attached Files



#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 November 2004 - 02:23 PM

ClippingPoint: Hur mycket effekt ger Milltek systemet exakt? Ljudskillnaderna verkar ju vara riktigt schyssta enligt vad folk har sagt thumbsup Du kanske har lust att summera ihop hur bilen kändes efter att du satt dit det på din bil? E ju lite nyfiken inför köpet :)

Man ska väl ha både AmD-mappen och avgassystemet för att det ska ge nån riktig skillnad, ca 20 hk+. Vi har ju snackat om att kopiera min mappning vid ngt tillfälle.

Det är ju ganska tyst på tomgång Milltek-systemet men det ylar gött på fullgas. Bluddrar o "poppar" som det ska göra.

Det blir helt enkelt en roligare bil med litet rejsigare ljud. thumbsup

Men vill man ha riktiga ljudeffekter så finns det andra system.

#15 Generalahl

Generalahl

    Member

  • Pip
  • 33 posts
  • Location:Växjö Sweden
  • Interests:Cars<br>MotorBikes<br>Gym, Fitness

Posted 16 November 2004 - 06:36 PM

Är det någon som vet var man kan få ta i något slags "kapell" el. liknande. Tänkte ha över bilen eftersom jag inte lyckats få tag i garage ännu(bor ju i stan). Erfarenheter och tips mottages tacksamt.

#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 November 2004 - 07:12 PM

Lidl 129:- ? :lol:

#17 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 16 November 2004 - 07:14 PM

Köpte ett på Biltema som passade finfint till speedstern förra vintern... Annars har väll Mekonomen också nått..

#18 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 16 November 2004 - 08:39 PM

finns ju drösvis på ebay oxå ;)

#19 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 17 November 2004 - 08:33 AM

http://cgi.ebay.co.u...ssPageName=WDVW

#20 Scorpion

Scorpion

    Member

  • Pip
  • 179 posts
  • Location:Sweden

Posted 17 November 2004 - 08:51 AM

Tja, om man vill betala så mycket pengar, visst... Men det från biltema passade kanoon och var jäkligt billigt...




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users