Jump to content


Photo

F-n! Hjullåsbultarna...


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 16 November 2004 - 04:21 PM

Jag har klantat mig big time! Lyckades troligen vid senaste hjulbytet lämna hylsan för hjullåsen kvar på ena bulten och körde iväg... :beat: Således har jag nu tappat bort min låshysa och kan inte plocka av hjulen... Jag blir så förbannad... Innan jag blir riktigt våldsam kan någon komma med ett bra tips på vad jag kan göra som inte gör alltför stor åverkan på fälgen... Är det svets som gäller eller... Dude, du har säkert koll... Visst måste det finnas typ en invändig "grispitt" typ en hylsa med gänga åt andra hållet som man kan sätta utanpå bulten liksom...? Turligt nog har jag bara dragit bultarna löst för hand så det bör inte vara allt för svårt att få bort dem om jag bara kunde få grepp kring dem... F-N jag trodde verkligen inte att detta skulle hända mig... men ibland klantar man till det. När jag ordnat upp det här blir det vanliga bultar över allt... (Clipping Point, nar du frågade om låshyslan när vi var på kullen så hade jag dock koll på den... detta hände senare...) ARRRRRRGGGGGGG!!!

Edited by meldert, 16 November 2004 - 04:53 PM.


#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 November 2004 - 04:50 PM

(Clipping Point, nar du frågade om låshyslan när vi var på kullen så hade jag dock koll på den... detta hände senare...)

ARRRRRRGGGGGGG!!!

Oj, det hade jag glömt! :lol:

Jag tror det finns 10 olika så vi får väl posta våra till dig så får du prova?? Eller ännu bättre ta en bild av bultarna, o posta!

#3 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 16 November 2004 - 04:57 PM

Jag tror det finns 10 olika så vi får väl posta våra till dig så får du prova?? Eller ännu bättre ta en bild av bultarna, o posta!

Jag ska ta en bild imorgon så får vi se... Vore skönt om vi kunde lösa det på detta sätt...

Har själv funderat på om jag skulle ta och göra en avgjutning av bulten på plats för att tillverka min egen hylsa men har inte riktigt möjlighet att gjuta den i ett tillräckligt starkt material...

#4 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 16 November 2004 - 06:53 PM

ta ett tunnväggigt rör som passar precis i fälgen och som sticker ut nån halvcentimeter utanför fälgen. sen tar du en urborrad M12 mutter och svetsar fast med 2-3 loppor. klart samt inga märken på fälgen. ett annat fungerande medel om man inte vågar svetsa, är att använda 3st avkapade M6-bult i hålen och sedan trä ett rör runt dessa och fylla med metallcement. vips så har du en nyckel :D edit: jag har kastat alla mina låsbultar. om tjuvarna vill fälgarna, så tar dom de iaf. och jag vet fler som har sabbat sina egna (pga borttappade nycklar) än som har blivit av med dom :rolleyes:

Edited by dude, 16 November 2004 - 06:56 PM.


#5 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 16 November 2004 - 08:42 PM

dude -> va extraknäcker du som igentligen :unsure:

#6 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 16 November 2004 - 08:57 PM

dude -> va extraknäcker du som igentligen :unsure:

gummigubbe sedan 10Ã¥r ;)

#7 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 17 November 2004 - 06:53 AM

Ta en 17 mm hylsa och knacka den över skallen. Hylsan ryker men det skall gå att lossa hjulbulten. Har läst om detta på forumet någonstans. Det hade hänt för en hel del tydligen. Om det nu var 17 mm, annars är det väl bara att gå igenom hylsnyckelsatsen. Lycka till!!

Edited by OneYet, 17 November 2004 - 06:54 AM.


#8 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 17 November 2004 - 09:32 AM

Här kommer en bild på min bult... Snälla kolla om ni har en likadan, isåfall kanske jag skulle kunna få låna hylsan, jag lovar att INTE tappa bort den oxå, den grejen gör man nog bara en gång...

Attached Files



#9 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 17 November 2004 - 09:48 AM

Ledsen :( Min ser inte alls likadan ut. Tyckte den verkade passa först men sedan räknade jag efter och hittade 6 "öron" istället för dina 5.

#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 17 November 2004 - 11:57 AM

det finns ett ganska stort antal (+100 nånting) kombinationer på nycklarna. bit i det sura äpplet nu och ta fram skärbrännaren :D då har du ett giltigt skäl att handla nytt till våren thumbsup

#11 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 17 November 2004 - 12:38 PM

Nej det finns faktiskt bara tio stycken varianter på nyckeln till våra speedstrar enligt mina källor... I vilket fall som helst har jag spårat upp firman som tillverkar dem och dom har faktiskt ett register på vilken nyckel som hör till vilken bil (otrolig... GM har inte denna info... däremot har tydligen Lotus den oxå...) Så om ingen här har samma nyckel beställer jag en ny... det blir nog billigast och genererar definitivt minst pyssel. Däremot kommer jag snarast byta till vanliga boltar överallt, vill någon sno hjulen så får dom... Vem f-n vill ha ett par 175:or ???

#12 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 17 November 2004 - 12:43 PM

Nån SAAB-förare som kör på strippen skulle säkert va intresserad av att ha cykelhjul bak :)

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 22 November 2004 - 05:36 PM

Min var inte heller lik :(

#14 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 25 November 2004 - 06:53 PM

Ursäkta dröjsmålet... Min är inte ett dugg lik din.

#15 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 26 November 2004 - 07:20 PM

OK en sista bump här för att se om någon av er inte har samma bultmönser... Lykades kontakta Lotus och fick reda på att dom har numret på nyckel men tyvärr inte kan lämna ut den direkt till mig av säkehetsskäl samt pga deras avtal med Opel. Fick dock ett väldig vänligt bemötande samt instruktioner om vad jag skulle säga till min lokala opelförsäljare så att dom skulle kunna få ut uppgiften... Samt uppmaningen att jag skulle tala om hur det gick och definitivt höra av mig om jag inte kunde få det ordnat... Så det ser väl ut som om det går att fixa utan våld trots allt... Tur för mig eftersom jag för närvarande har en aning begränsade mekmöjligheter... Definitivt ingen svets...

#16 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 26 November 2004 - 08:42 PM

Min påminde i utseendet, men saknade några "hörn".

#17 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 27 November 2004 - 05:28 PM

"As I said before I was able to remove the Vauxhall ones with a £1 18mm socket from the market so thought I would fit more secure McGard locking nut." Hämtat från en sökning på "wheel lock" Lycka till

#18 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 27 November 2004 - 07:46 PM

Mandarinen i Tomelilla hade liknande men med sex öron. Passar nog till OneYet's...

#19 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 November 2004 - 06:16 AM

Ska försöka komma ihåg att kolla min idag.

#20 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 November 2004 - 01:49 PM

Har kollat min, den stämmer inte alls :(




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users