Jump to content


Photo

Byta Bromsvätska...


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 18 November 2004 - 05:44 PM

Jag ska göra en liten renovering av mina bromsar i vinter, dels så ska blingmålningen bort och dessutom ska bromsvätskan bytas. Jag ska ju blocka bort oken helt och hållet så jag antar att det då blir nödvändigt att åtminstone fylla på vätskan, men det är nog dags att byta den helt... Jag har inte gjort något sånt här förut, (tja jag har bytt oljan på mina hydraliska skivbromsar på MTB:n, det är väl nästan samma sak) Jag räknar dock med att klara av det på egen hand... Hur svårt kan det vara...? Är egentligen en kontors (data) nörd och klen som fan men jävligt händig så det borde gå bra... Finns det något särskilt att tänka på? Har någon något bra tips på var jag kan köpa ny bromsvätska? Går det att plocka loss bromsoken helt från bilen utan att byta vätskan? Om jag nu ska byta den finns det något bra ställe där man tömmer ellr är det bara att lossa alla slangar vid oken och öppna locket i behållaren (så att luft kan komma in) så rinner allt ut automatiskt?

#2 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 18 November 2004 - 06:49 PM

lossa slangarna vid oken du, så kommer systemet att tömma sig själv thumbsup sen är det bara att fylla på med nytt och börja lufta som vanligt (med pumpa pedal med öppen luftnippel på valt ok). bak först, sen fram. du kanske får göra om proceduren 2ggr för ett fullgott resultat.

#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 November 2004 - 08:04 PM

Nån race-vätska: Mintex C-Tech competition fluid Castrol SRF ..vicka mer finns?

#4 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 November 2004 - 08:55 PM

Motul RBF 600 finns väll att köpa hyfsat billigt på www.quattro.se (om jag inte minns fel) Ska ge mej på nått liknande i vinter, får väll se hur de går :unsure: Jag besitter både styrka o centralplacerad tumme, kan man lösa de då :lol:

#5 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 November 2004 - 09:01 PM

Hittade en Ferodo-vätska "Ferodo Formula Racing - DSF 050A Racing Brake Fluid FERODO FORMULA RACING has been developed for use in the extreme temperature conditions of competition racing and has a dry boiling point in excess of 310°C (572°F). WARNING: FERODO FORMULA RACING IS NOT RECOMMENDED FOR NORMAL ROAD USE." Hög kokpunkt 310 °C låter ju bra - men varför kan man inte ha den i vanlig trafik!!!?

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 November 2004 - 09:05 PM

Men Motulen verkade ju ha samma egenskaper - för 77 spänn!

#7 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 November 2004 - 09:17 PM

Hur mycke går de åt då?

#8 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 18 November 2004 - 09:41 PM

jag körde genom systemet på gatbilen med en billig biltemamodell för att senare köra i castrol srf. det gick åt 2-3liter att få systemet rent innan den riktiga vätskan kunde hällas i. det finns ngn superblue? som ska vara bra och billig, men jag litar enbart på srf iom den har extremt bra wetboil-temperatur. det finns en supertråd på rejsa om bromsvätskor och deras beskaffenhet.

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 November 2004 - 09:53 PM

Ska oxå byta till något bättre i vinter! thumbsup

#10 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 19 November 2004 - 07:36 AM

det finns ngn superblue? som ska vara bra och billig,

Jag kör med Superblue i min Speedster. Den är inte bäst, men kostar heller inte mest. Största fördelen är att den är just blå så man ser lätt när man fått fram fräsch vätska. Nästa byte kör man med nåt gulaktigt istället.
Det gick nästan en liter för mitt byte. Att jag bytte var för att vara säker på att det inte var vatten i vätskan när jag körde på bana.

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 November 2004 - 07:48 AM

Vattenhalt kan man ju testa? :unsure: Vad är Superblue, vilken är tillverkaren? Kokpunkt? Vem tillhandahåller den? :wacko:

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 November 2004 - 08:33 AM

Hittade en bra Rejsa-tråd med tabell

REJSA

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 November 2004 - 08:36 AM

Men vad är "dry" och "wet" boiling point. Motul 600 verkar ju vara topp-grejjer thumbsup

#14 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 November 2004 - 08:39 AM

dry är när vätskan är helt ny. wet är nar vätskan har tagit upp en viss procent med vatten. där är den viktiga skillnaden, iom att så fort du öppnat burken börjar den ta åt sig vatten. jag kör med srf för att inte känna mig tvungen att byta så ofta samt att den är i princip lika bra vilket som.

#15 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 November 2004 - 08:44 AM

OK! thumbsup En annan grej verkar ju vara det här med DOT 4 resp DOT 5.1 . Med ABS rekommenderas den lättflytande 5.1 pga alla små ventiler, läste jag, men det kanske mest spelar roll på vintern??

Edited by clipping_point, 19 November 2004 - 08:44 AM.


#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 19 November 2004 - 09:00 AM

som vardagsbilist vete fan ifall srf är värd den extra prisskillnaden, den är ju rätt många hundralappar dyrare än rbf, eller har jag fel??

#17 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 19 November 2004 - 09:05 AM

som vardagsbilist vete fan ifall srf är värd den extra prisskillnaden, den är ju rätt många hundralappar dyrare än rbf, eller har jag fel??

haha, fan va dumsnålt de där lät, bromsarna är ju viktigast på hela bilen! :beat:
o man slänger ju ut hur mycke pengar som helst på massa annan skit till bilen ju :rolleyes:

#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 November 2004 - 09:18 AM

SANT! Castrol SRF verkar ju bra 310/270 °C, typ, dry/wet. Vad kostar det o var köper man?

#19 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 19 November 2004 - 09:30 AM

Vattenhalt kan man ju testa? :unsure:

Vad är Superblue, vilken är tillverkaren? Kokpunkt? Vem tillhandahåller den? :wacko:

Visst kan man testa vattenhalten och de gör det på seriösa banträffar. Vore tråkigt att komma dit och inte få köra.

Jag köpte Superblue (tillverkas av ATE) av PEAN Sweden där jag har för vana att köpa allt bromsrelaterat. Får bra service och trevligt bemötande där...

Eventuellt blir det Motul nästa gång jag byter för där har jag bättre pris...

#20 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 19 November 2004 - 10:49 AM

SANT!

Castrol SRF verkar ju bra 310/270 °C, typ, dry/wet.

Vad kostar det o var köper man?

Gå in på >castrols hemsida< där kan du söka upp återförsäljare, hittade ingen prislista någonstans men men fann ett pris på nätet, typ 600kr/liter... Rätt dyrt med andra ord, men som Skogshuggarn sa är den någonstans man inte ska snåla så är det väl på bromsana.... Man har nog dock inget större behov av de rätt extrema egenskaperna hos castrol srf om man inte kör en hel del på bana...




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users