Jump to content


Photo

Installation Av Weapon R Extraktorrör


  • Please log in to reply
267 replies to this topic

#161 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 22 February 2005 - 09:44 PM

Jag har en morbror som portar toppar, han använder sig av flödesbänk etc... så han är seriös. Visserligen jobbar han mest med v8 vad jag har förstått, men gör en del jobb på rallybilar och rallycrossbilar oxå. Dessutom har han bra koll på SAAB-motorer och det kanske hjälper i vårt fall. Jag ska prata med honom om att göra något på min bil men eftersom jag fick ett års garanti på motor etc när jag köpte min speedster så ska jag vänta tills det året går ut innan jag ger mig på motorn (det finns ju rätt mycket annat man kan göra innan). Men eftersom man säkert vill köra bilen i sommar så tar jag nog inte tag i det här förrän nästa vinter. Jag kan prata med honom dock och se om ha kan ge oss ett bra pris om ni är intresserade... Vi borde oxå kanske vänta och se vad Dudes olika "portare" har för idéer och hur bra dom har lyckats...

#162 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 February 2005 - 08:14 AM

Jisses, ja snacka med honom!! Vi skulle ju kunna ta flera toppar på 1 gång, gärna nu direkt i så fall....snart e det ju dags att åka ;) Åsså kammen för 3 papp, sen e man nästan hemma.... :tt: chinky chinky

#163 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 February 2005 - 08:59 PM

Mitt system

Attached Files



#164 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 February 2005 - 09:08 PM

En annan vy

Attached Files



#165 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 23 February 2005 - 09:09 PM

3:dje

Attached Files



#166 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 24 February 2005 - 03:00 PM

DÃ¥ vart det svetsat och klart :P

Tyvärr verkar det som om "plattan" har slagit sej lite, den är inte helt plan längre, jag har ju iofs packningar, men jag funderar på om man inte ska ta o kapa isär den för att kunna få en lite mer individuell justeing och ihopsättning.
Ska ut om provmontera om en stund :D

Posted Image

#167 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 February 2005 - 10:32 PM

Gammalt och nytt system

Attached Files



#168 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 February 2005 - 10:34 PM

Gamla grenröret

Attached Files



#169 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 February 2005 - 10:34 PM

Nya WeaponR

Attached Files



#170 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 26 February 2005 - 06:10 AM

Det vore väll f-n om man inte skulle kunna skrämma fram nån extra kuse me dom där rören :rolleyes:

#171 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 February 2005 - 07:08 AM

Ja, jag tyckte det var kul att jämföra. Speciellt grenröret är ju en smärre katastrof :blink:

#172 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 27 February 2005 - 03:27 PM

Jag försökte montera mitt rör igår, gick inte riktigt som planerat :angry: Flänsen hade slagit sej eller så har A-alt flyttat den :beat: för det passade inte nu längre, på ena sidan är det tätt, men på andra så är det 1mm glipa. Så nu har jag sågat isär flänsen så det bli två individuella plattor och jag hoppas det räcker för att flexröret ska kunna ge med sej så mycke så man kan få det o hålla tätt. Har ju packningar som ska användas oxå +att man lär väll få använda lite avgaspasta oxå antar jag :beat: Lindade rören o försökte skruva dit det oxå, men det va bara att glömma, fick inte på hylsan på muttrarna då, ändå är rörstumparna innan flexröret 35 mm långa. Ska dom lindas så får det nog bli till att göra det när allt är på plats. Flexrören sitter ca 2 cm från chassit, blir det för varmt för det om dom inte är lindade??

#173 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 27 February 2005 - 03:37 PM

Flexrören sitter ca 2 cm från chassit, blir det för varmt för det om dom inte är lindade??

Chassiet är ju i stål därbak (inga limmade alufogar) så det tål väl lite värme.

#174 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 28 February 2005 - 09:52 AM

Hittade packningarna de låg i plastpåsen i kartongen! thumbsup Jag har inte kollat så noga men jag tycker att allt verkar passa thumbsup Man får ju fundera över hur installationen såg ut innan. Det var ju oisolerade rör och en enkel plåt vid grenröret. Nackdelen med att linda rören är väl att man flyttar värme bakåt i systemet. T ex ljuddämparen kan bli varmare, funkar original isolering för det. En annan aspekt är ju att utvidgningen blir större om man tillåter röret att anta full temperatur ... större expansion och lägre hållfasthet. Funderat på att låta bli att linda faktiskt, gillar ju bling-faktorn oxå!! Polerade pipor med spegelblanka plåtar bakom.... thumbsup

#175 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 February 2005 - 08:30 PM

Jag kommer behålla primärdelen lindad. Även om blanka pipor hade varit läckert... :gayfight: Vem vet, det kanske blir en varm sommar och det vore ju inte så kul om glassen kokar i baget på vägen hem från affären :blink:

#176 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 03 March 2005 - 01:20 PM

PROBLEM!!! :beat: La på rear clam idag. Man måste byta sida för brytaren för larmet till bagageluckan. :angry: ena röret sticker upp för mycke för att man ska kunna få in en brytare på ursprungsplatsen såvida man inte får tag i nån annan mindre brytare som inte sticker ut 5-6 cm på undersidan. Ska man flytta till andra sidan så är problemet att det finns inget på undersidan av huven som kan trycka ner brytaren utan där måste man oxå hitta en lösning :unsure: Min "låda" som jag gjort va för liten, ena röret låg emot, så en ny djupare ska tillverkas. Hur många cm måste/bör man ha mellan rör (lindat) och lådans vägg?? :unsure:

#177 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 08 March 2005 - 03:58 PM

IT´S ALLIVE!! :D

Den va lite trögstartad men sen vakna den till liv :P
Då rören är lindade så behövdes nästan rökdykarutrusning för att kunna vistas i garaget, j-vlar va det bolmade om dom :blink:

Tycker inte att den låter så mycke mer nu mot hur den lät innan. Fast det va ju såå längesen man hörde den så det är ju svårt att avgöra.

Felkoden som tänt elekronikvarningslampan verkar va borta då lampan va släckt, och O2 simmen verkar funka :unsure:

Köra med blanka och olinadade pipor är nog inget jag rekomenderar pga av värmen, j-vlar i h-vete va varmt det kommer bli :blink:
Maten kommer va tillagad när du kommer hem från affären med kassarna i bagaget :lol:

Har gjort en ny låda. Denna version 2 är ca 3 cm djupare och har i nuvarande skick även möjligheten att använda vilken typ av brytare till bagageluckan som helst, såvida det inte är så att luckan ska ligga emot plastkanten orginal. :unsure: Då är det ju bara att kapa bort överdelen på lådan och sätta den som version 1 satt.

Posted Image

I obelastat skick så rör sej motorn nästan inte nån ting vid gaspådrag, så vansinnigt stora marginaler verkar inte behövas :unsure:

#178 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 08 March 2005 - 04:36 PM

Snyggt! Har du modellerat bitarna kring låset oxå? Hur tänkte du lägga det där, ovanpå befintlig plast?? Eller såga bort? Har du gjort fler lådor?? Imnotworthy

#179 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 08 March 2005 - 08:41 PM

Den va tänkt att läggas ovanpå befintlig plast, men det kommer nog inte behövas :rolleyes: Skippar man nederdelen på kontakten och löder dit kablarna på stiften så får orginalkontakten plats thumbsup Har inte gjort nån mer låda än, blir senare i veckan, eller nästa vecka. Väntar på grejer från en kompis som ska till Biltema nu i veckan. Ska använda den här lådan som mall för reserven (och hoppas att den nya går att få ut sen :unsure: ) Har roat mej med att börja montera ihop bilen igen istället, innan man hunnit glömma vart alla skruvar ska sitta :P Men det som är kvar att göra är: Montera inredning och den sista elektoniken i rear clam Lufta kopplingen Byta bromsvätska Montera stötdämparna med nya fjädrar Lacka och montera vingen, frontläppen och front V:et (front clam off :unsure: ) Köpa stereo Få hem nya fälgarna o skaffa däck Mapning, men vart... :unsure: Lackförsegling :rolleyes: Så det dröjer innan bilen är klar B) Tycker det är mycke mer vibrationer på tomgång nu, blir det så med lättare svänghjul?? (den står ju på pallbockar så det gör väll sitt oxå) Vill ha tag i en bra dubbelhäftande pej för montering av gummilisten till taket

#180 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 09 March 2005 - 09:05 PM

Uppdatering från dagens pyssel: Orginalkontakten till huven går att montera dit, men den kräver viss modifikation :rolleyes: Man får klippa bort plasten i höjd med ändarna på stiften i kontakten, och så löda dit dom avklipta kablarna på stiften och sen på med krympslang o så tejpa. Det ger ca 2 cm frirum till grenröret :D BTW: Jag har glömt hur många brickor det sitter till bagagelåset, och i vilken ordning, chansade lite idag :rolleyes: Nån som vet hur dom ska sitta?

Edited by skogshuggarn, 09 March 2005 - 09:38 PM.





5 user(s) are reading this topic

0 members, 5 guests, 0 anonymous users