Jump to content

Photo

Graveltrappen

• Please log in to reply
873 replies to this topic

#261 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 18 January 2005 - 08:01 PM

Det var en kille hemma hos mig idag o beundrade mina Nitrons. Han håller på att bygga en replika av nåt I kolfiber med en Cobra-motor på 400 pållar o 900 kg. Han var mäkta imponerad o fotade hjulupphängningarna oxå, föare ideer. Kul med lite entusiaster!

#262 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 23 January 2005 - 11:26 AM

Mina Nitrons rymdes (nästan) i januaribudgeten. thumbsup Vad ska man handla nu......................

#263 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 25 January 2005 - 10:05 PM

Uppsnappat på OSC:
---> T-shirt <---

Edited by Nillet, 25 January 2005 - 10:05 PM.

#264 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 25 January 2005 - 10:12 PM

Uppsnappat på OSC:
---> T-shirt <---

Nästan så att man måste skaffa en uppsättning sådana och ha i bilen så man kan dela ut dem till alla tjejer som man har skjutsat ;) :P :D Minns att det blev ett gäng förra året... ;) :lol: :lol: :lol:

#265 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 26 January 2005 - 01:14 PM

Har precis laddat ned och tittat på Benci Hovanyi:s film från Sviestad från i somras. Rejsa.nu är ett toppenställe. Pulsen höjs och handflatorna börjar bli lite lätt fuktiga. Skall jag verkligen köra där till våren. Uppladdningen pågår för fullt. Nu gäller det att inte köra ut i första kurvan efter 3 månaders väntan. Måste säga att Hondamotorn ylar riktigt gott. thumbsup

#266 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 26 January 2005 - 01:33 PM

Du kan ju ta licens där, kostar 8-900 och är samtidigt en bra introduktion thumbsup

#267 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 26 January 2005 - 03:05 PM

Har själv tänkt att ta licens på Sviestad i vår. Funderat på tillfällenna den 2:a april (är iofs en måndag) eller 13:e maj (en fredag... den 13:e... :blink: ). Ska vi försöka sammanstråla kanske? EDIT: Insåg plötsligt att du kanske redan bokat ett datum? När isåfall?

Edited by meldert, 26 January 2005 - 03:08 PM.

#268 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 27 January 2005 - 08:45 PM

Licens för vad? Ursäkta en komplett nybörjare. :blink: Bankörning i allmänhet? Tävlingskörning? Övningskörning.... Fast visst låter det skoj :lol:

#269 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 27 January 2005 - 08:51 PM

Racerförarlicens!! Du får köra en karossbil i racerlopp efter det. Först som debutant sen full-blown!! thumbsup Anledningen till att man skaffar den är att arrangörerna av bankörningar kräver det. De sitter med ansvaret för säkerheten vid arrangemang o om alla har licens så är arrangörerna försäkrade

#270 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 27 January 2005 - 11:21 PM

Bilklubbar som är anslutna till SBF (tex opel sport club) får oxå krav på sig från SBF att de vanliga bankörningarna dom håller i måste skötas på ett visst sätt. Nya regler kom i höstas vilket vi blev medvetna om när vi körde med OSC på kinnekulle, vi tvingades att dela in oss i separata grupper beroende om man hade licens eller inte vilket gjorde att jag och Clippingpoint aldrig fick känna varandra på pulsen. :gayfight: Dessutom gällde väldigt begrnsande regler för gruppen som körde utan licens, max 5 varv + uppvärmning och avkylningsvarv. sen in i depån, vilket ändes lite trist och begränsande... :angry: Därför känner jag att det är nödvändigt med licens för man kommer säker köra bana vid fler tillfällen som organiseras av SBF-anslutna klubbar. Dessutom är säkert licenskursen nyttig.

#271 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 28 January 2005 - 06:58 AM

Dessutom är säkert licenskursen nyttig.

Ähh vadddå!! Det är väl bara att gasa så länge går och bromsa så lite som möjligt..... :P

Nä allvarligt talat, detta låter ju väldigt intressant. Det jag har läst!! om bankörning, spårval, bromspunkter och allt vad det nu heter har ju fått mig att undra om jag vekligen klarar av att hålla allt i huvudet.
Nu skall det bara in i budgeten och kalendern. :(

#272 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 28 January 2005 - 07:07 AM

Tar du förarlicens kan du definitivt glömma allt vad bilförsäkring heter. När du har förarlicens är DU helförsäkrad, men bilen har ingen försäkring alls om du kört på bana. Detta kolla vi väldigt noga upp när vi i ledningen gick funktionärslicens C förra våren.

--------------------

Martin Scotte

http://www.hondaklub...?showtopic=7576

Det diskuteras vist försäkringar lite överallt på forumen, och stämmer det som Scotte skriver så kanske man ska tänka efter både en o två gånger... :unsure:
är annars oxå jäkligt sugen på o gå en kurs rallly

#273 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 28 January 2005 - 08:27 AM

Hmmmm... Å ena sidan kan jag förstå föräkringsbolagen eftersom räserkörning på bana kanske inte vad var de hade tänkt sig att bilen skulle användas till (de visste ju inte ens vad för slags bil det var) Å andra sidan så visar man ju verkligen att man vill bli en bättre förare om man går en sådan här kurs. Fast blir skaderisken mindre? Det är väl det som är deras huvudpunkt. Det blir lite att tänka på det här. Jag som hade blivit så sugen. Det får kanske bli en kompromiss som vanligt. Köra ett par gånger på bana för att se om det verkligen är så oerhört roligt som jag tror att det är och i så fall ta licens lite senare. Fast det vore ju onekligen väldigt roligt att ta den tillsammans med en annan Speedsterägare Meldert.

Edited by OneYet, 28 January 2005 - 08:28 AM.

#274 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 28 January 2005 - 08:38 AM

Jag tycker inlägget på Hondaklubben verkar skumt, har aldrig hört DET argumentet förut.....

#275 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 28 January 2005 - 08:39 AM

Antar att du sökt på rejsa-forumet på detta omdebatterade ämne? Sök t.ex. på "försäkring" AND "trygg" AND "porsche"... Personligen så skulle jag inte förvänta mig att bilen på något sätt är försäkrad när jag kör på bana, detta oavsett försäkringsbolag, om jag inte uttryckligen skaffat mig skriftligt från bolaget ifråga att det är ok, och då med tydliga angivelser om förhållandena för "bankörning". Skulle något hända skulle jag nog ändå förutsätta att jag själv måste stå för kostnader, och en eventuell ersättning från försäkringsbolaget skulle jag se som en ren bonus isåfall. :( ...eller; var beredd på att ta kostnader, bli glad om försäkringsbolaget tar kostnaden åt dig... Nu måste jag googla på Sviestad och licens ;)

#276 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 28 January 2005 - 08:48 AM

Nej, det är sant jag räknar oxå med att jag är oförsäkrad. thumbsup

#277 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 28 January 2005 - 08:54 AM

Oj massor att kommentera... Man behöver inte hålla allting (spårval, bromspunkter, etc) i huvet jag tycker att det kommer ganska naturligt. Dessutom behöver inte bankörning handla om att köra så fort och effektivt som möjligt, det är ju oxå en ventil att leka av sig lite under kontrollerade former. Till en början kan man koncentrera sig på ett specifikt avsnitt av bana och försöka bemästra det på ett så bra sätt som möjlikt sen kan man ju glida runt resten och bara njuta av att det svänger och inte oroa sig så mycket över vad som står på hastighetsmätaren utan istället köra so fort som känns lämpligt. När jag var på banträff med cobra/TVR/Capri-klubbarna i somras så var det många ekipage som bara nöjeskörde runt banan utan att pressa gränserna alls, men dom hade lika kul för det. Man kör på det sätt som passar en själv. När vi körde med OSC i höstas pressade jag på ganska bra i början vilket givetvis resulterade i att jag tillslut snurrade (riktigt läskigt...) det gick bra och det blev inga skador på bilen alls, men man var ju lite spak efteråt och fick ägna dom följande körpassen åt att försöka gasa överhuvudtaget... å sakta men säkert öka hastigheten var efter varv, så bör man ju öra som nybörjar/osäker oxå. Försäkringar är en jungel det är ytterst osäker om bilen är försäkrad över huvudtaget när man kör bana. Jag tror att Dude (Anders) brukar säga något i stil m ed att man ska inte leka med en bil på bana som man inte har råd att kvadda... Och det där ska man nog fundera lite över även om det låter hårt. Å andra sidan så länge man inte pressar sig till det yttersta hela tiden så är det relativt säkert att köra på bana, den stora majoriteten av olyckor på bankörningar är singelhändelser som beror på att man kör över sin/bilens förmåga, så så länge man man inte gör detta så är det väldigt säkert. Visst kan man resonera så att man kör ett par gånger på bana för att sedan ta licens, men jag tycker nog att man kan tänka tvärtom oxå, utbildningen som man får när man tar licens är nog speciellt nyttig om man är nybörjare och oerfaren. Skillnaden i pris är ju inte så stor. Jag kanske ska tillägga att jag inte är någon erfaren banräv, har bara kört på bana med stor bil två gånger (båda under förra säsongen). Sen kanske jag har lätt för att lära mig, jag vet inte... Har iofs kört en del gokart men bara på skoj.

Edited by meldert, 28 January 2005 - 08:55 AM.

#278 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 28 January 2005 - 09:47 AM

Nej att hålla allting i huvudet var mest sagt på skoj men att få lite teorier kan vara riktigt nyttigt. Sen är det inte säkert att allt håller i verkligheten med en massa trafik på banan. När vi körde mopperejs för några år sedan körde jag ofta om en massa erfarna killar som körde som man skulle pga av att jag inte körde som man skulle :D Nu är det kanske inte läge att börja hårdköra och visa framflygeln i backspegeln vid innersvängarna på en allmän bankörning. I mopperejsingen knuffade man lite grand med armbågen om det var någon i vägen :D Nej, att köra runt och ha roligt är väl hela poängen samt att kanske få ett hum om hur bilen uppträder på gränsen. För visst är det så att ju närmare gränsen man kör ju roligare är det?

#279 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 28 January 2005 - 09:59 AM

Googlat och klart (Sviestad + licenskurs)
Lära sig hantera bilen i gränssituationer känns som en av huvudpoängerna med bankörning, personligen.

#280 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 28 January 2005 - 10:02 AM

Det är ju kul att lära sig HUR man tar en kurva effektivt oxå. Att bara gasa och bromsa frenetiskt med glidande framsulor, kan vem som helst. Men att närma sig en kurvkombination i rätt spår, kanske ta den "långa svängen", hitta bromspunkten atc, det är kul!

2 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Bing (1)