Jump to content

Photo

Graveltrappen

• Please log in to reply
873 replies to this topic

#281 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 28 January 2005 - 10:31 AM

Det är ju kul att lära sig HUR man tar en kurva effektivt oxå. Att bara gasa och bromsa frenetiskt med glidande framsulor, kan vem som helst.

Helt plötsligt fick jag rodnande kinder.

#282 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 28 January 2005 - 10:33 AM

Men att närma sig en kurvkombination i rätt spår, kanske ta den "långa svängen", hitta bromspunkten etc, det är kul!

Det är här vi börjar närma oss licenstagningens kärna för min del.

#283 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 28 January 2005 - 11:05 AM

Det som "oroar" mig lite med Speedstern är att karaktären i vissa lägen gör att det går väldigt snabbt när den släpper och roterar - detta skulle jag vilja kunna behärska :) Då kanske man behöver en diffbroms också ... Rätt spår och bromspunkter lär man sig på samma gång :D som man framtvingar släpp... Gjorde en sån övning med Formel Ford på Mantorp för ett par år sedan - det roligaste jag gjort på fyra hjul! :lol: Våga bromsa lite senare, accelerera lite mer och tidigare, bättra på spårvalet osv för varje varv. Rekommenderas starkt! Vet bara inte hur mycket man skulle våga i egen bil... :unsure: Hade ni något datumförslag för Sviestadsövningen?

#284 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 28 January 2005 - 12:01 PM

Känns lite fel att bryta in er diskussion, men detta är väl en offtopic-tråd... Silver turbon på bytbil.com (Callisma) är inte med längre. Köparen kanske dyker upp här snart? Jag hade tanken att inte ta licens i år utan ha detta året på mig att fastna och lära känna bilen. Om jag fastnar så tänkte jag gå licenskurs nästa år, men efter era inlägg kanske man skulle ta licens i år i alla fall. Jag tar den här nere i Skåne dock...

#285 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 28 January 2005 - 12:19 PM

Jag hade tanken att inte ta licens i år utan ha detta året på mig att fastna och lära känna bilen. Om jag fastnar så tänkte jag gå licenskurs nästa år, men efter era inlägg kanske man skulle ta licens i år i alla fall. Jag tar den här nere i Skåne dock...

Jo, klart att du ska ta kursen i skåne (på knutstorp). Jag har sett att dom har ett antal tillfällen där... Skulle helst ta min licens där oxå för att liksom ta två flugor i en smäll och hinna träna in sig lite på den banan innan engelsmännen kommer. Men det känns lite långt att åka, då blir man dessutom tvungen att ordna boende... Men man kanske kan få sova hos dig om vi skulle gå kursen samtidigt? Då skulle det ju faktiskt kunna vara ett alternativ...

Samtidigt är det ju kul att testa så många banor som möjligt. Ska försöka hinna med Gotland, Knutstorp, Sviestad(om jag tar licens där) samt Gälleråsen i år. Sen blir det säkert minst en sväng till Kinnekulle oxå.

#286 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 28 January 2005 - 12:36 PM

Men man kanske kan få sova hos dig om vi skulle gå kursen samtidigt?

Plats finns.
Gäller er alla, om ni behöver sovplats i Skåne, jag har plats över.

#287 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 28 January 2005 - 03:59 PM

Det var lite skillnad mellan organisationen och priset på licenskurserna... på knutstorp är det en tvådagarskurs för 2100:- på Sviestad är det endagskurs för 1100:- Det gör ju att priset springer iväg ytterligare... Det är iofs säkert nyttigt med en tvådagarskurs (en heldag ägnas åt teori) men jag misstänker att den för en van pluggis (läs högskoleadjunkt :P ) nog kan kännas rätt långsam... eller? Hur mycket teori kan det vara? :unsure: med två heldagar lördag+söndag så kommer ju detta innebära att totalt 4 dagar går åt för kursen, man ska ju dit och hem oxå... Så jag tackar för erbjudandet (ehh, jag bjöd ju in mig själv :P ) men lutar då nog ändå mot att gå kursen på sviestad, dit kan jag åka fram och tillbaka över dagen. thumbsup

#288 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 28 January 2005 - 04:18 PM

Halvdagsteorin på Sviestad känns väldigt utdragen så att dra ut det till en hel dag låter inte som en höjdare. När jag tog licensen i våras sa utbildaren att de hade tvingats förlänga pratandet en massa eftersom det skulle ta 8 timmar att gå kursen enligt SBF centralt. Vad gäller försäkringar eller inte så finns det en del andra spärrar också. Vissa finansbolag har inskrivet i villkoren att bankörning inte är tillåten och kan medföra återtag av bilen.

#289 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 28 January 2005 - 08:14 PM

Kursen är ingen höjdare, kan bara hålla med. Flaggor o annat oengagerat i flera timmar. Det som var roligt var när man körde allihop runt o stannade vid varje kurva o fick instruktioner o sen ut å testa kurvteorin. thumbsup

#290 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 31 January 2005 - 07:25 AM

Lugnt på forumet nu.... ...men det var lite vårfeeling i vädret i helgen, känns som om säsongen närmar sig! thumbsup

#291 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 31 January 2005 - 08:13 AM

Vårfeeling :blink: Snö o grus ger inga vårkännslor här inte :poke: Bara den här sista snön kunde försvinna o dom kunde börja sopa gatorna... rallly :rolleyes:

#292 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 31 January 2005 - 08:32 AM

Tydligen ligger snön djup på andra håll, stockholm bl a. Men i Linköping e det barmark o solen skiner. thumbsup

#293 Nillet

Nillet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts

Posted 31 January 2005 - 08:54 AM

En annan kan ju stilla vårfeelingen med en runda. ;) Det lär bli en runda med Jim (se annan tråd) i passagerarstolen ganska snart också. rallly

#294 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 31 January 2005 - 09:13 AM

Ingen snö här (eskilstuna) heller, det har vi inte haft sen innan jul... Förra veckan var det minusgrader några dagar för första gången sedan nyår men idag skiner solen, bara några små moln på himlen så nu är man riktigt sugen på att ta sig en tur. Tyvärr är ju bilen lite nerplockad men jag var i garaget och torrkörde lite i fredags em, det skulle man inte ha gjort, då blev man ju bara mer sugen...

#295 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 31 January 2005 - 01:51 PM

Hade ni något datumförslag för Sviestadsövningen?

kurser för racing licens på Sviestad verkar vara följande datum:
lördag 19 mars >anmälningsblankett<
lördag 2 april >anmälningsblankett<
fredag 13 maj
fredag 3 juni
fredag 8 juli
fredag 12:e augusti
fredag 9:e september
fredag 14:e oktober

Anmälningsblanketter verkar för närvarande bara finnas för de första två datumen.

För min del lutar det åt 2 april eller 13 maj så om någon annan här har tänkt sig något av datumen kan jag mycket väl tänkas hänga på för att det vore kul med fler speedstrar.

Lägg märke till att man behöver HJÄLM (självklart, undrar dock om den måste vara SBF-godkänd) och HANDSKAR (ej syntet och antagligen av typen som går upp på handlederna en bit).

#296 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 31 January 2005 - 01:59 PM

hmm, till 2:e april har man ju iaf tagit ut bilen :rolleyes:

#297 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 31 January 2005 - 03:16 PM

Jag använde min MC-hjälm när jag gick licenskursen i våras och handskarna var OKs trädgårdsvariant med gumminoppor. Möjligen är de mer krävande om man kör med öppen bil. Jag åkte ju Honda då.

#298 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 31 January 2005 - 03:16 PM

Lägg märke till att man behöver HJÄLM (självklart, undrar dock om den måste vara SBF-godkänd) och HANDSKAR (ej syntet och antagligen av typen som går upp på handlederna en bit).

I värsta fall är det snö kvar i början av april i Stockholmstrakten :angry: ... Fredagen i Maj känns säkrare. Måste kolla den allmänna planeringen först.
Om man skaffar hjälm är det väl lika bra att den är SBF-godkänd? :unsure:

#299 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 31 January 2005 - 04:00 PM

Om man skaffar hjälm är det väl lika bra att den är SBF-godkänd? :unsure:

Självklart!
Men om man som jag har tillgång till en MC-hjälm som egentligen är alldeles för tung, så blir det knepigare. MC-hjälmen är nämligen inte godkänd då den väger alldeles för mycket.

Jag har iofs nog tänkt att köpa en riktig bilåkahjälm men strulet slutar inte där... Olika regler gäller nämligen om man kör med eller utan tak... (spaltmeter har skrivits om detta på rejsa...) Med andra ord ska man (om jag förstått det hela rätt) använda en hjälm (integral max 1100g) när man kör utan tak och en annan hjälm (öppen max 800g) när man kör med taket på. Vet inte hur noga detta är och ingen bryr sig säker på vanliga bankörningar så jag gör nog en höna av en fjäder nu...

Jag kommer med största sannolikhet skaffa en sluten hjälm (troligen en peltor G10) >länk<

#300 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 10 February 2005 - 01:21 PM

Läste Svenska Akademiens Ordbok: SPORT-BIL. BETYDELSE: bil avsedd för tävlingskörning; äv. om (ofta öppen o. tvåsitsig o. elegant) smäcker, mindre, snabbgående bil med bättre prestanda o. fler instrument än en standardbil. ..japp, stämmer rätt bra thumbsup

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users