Läste i Saabsters signatur på rejsa.nu.
Vette -68 med 454...
Något du vill berätta om?
Tävlar du rakt fram med den?
Tider?
Trimmad?
Bromsad?
Hur är den att svänga med?
Bilder?
Stämmer... Får väl berätta om min V8 kärlek...
Mina GM bilar står samlade i garaget!
Det är en äkta bigblock corvette från 1968, kom till sverige redan -72 och har haft 11 olika ägare som har gjort det mesta med bilen, alltså finns inte mycke orginal kvar, men det är bara bra, för vem vill köra race med en orginalbil...
454:a 2 bultat block med en öd borrning och smidda kolvar. Fixade topparna förra vintern, men det strulade massa med rullvippor som tog i och ventilsläpp

pga för mjuka ventilfjädrar osv, Men 8,12 på 201 meter har jag åkt som snabbat med förgasare och MSD tändning. Fixade Dragracing Licens men sen regnade det, samt att dom inte alltid gillar cabbar på "riktiga" race...
Men hösten 2004 fick jag den smarta iden att bygga sprut! Ja, man har ju all tid i världen när man kommer på sånt
Fick ett just kontrakt med Nira Motorsport

, och byggde elnät samt monterade på deras system som heter i3 (sitter numer även på Badster2) Givare och komponenter är annars mest SAAB

bla 8 st tändspolar från turbovarianten av våra sugmotorer och Volvos gröna spridare från S60R
Växellåda är TH400 automat och 4.56 i diffad bakaxelutväxling! Ingen långfärdsbil direkt alltså...
Svänga med den..? Nja, den går bra rakt fram... Annars blir det nog som en viss Ferrari som du känner till. Men visst går det att få till en gammal C3 vette, men min har det härliga race stuket från förr, och då åkte man rakt!
Länk till
Nira Motorsport
Edited by Saabster, 12 July 2005 - 05:01 PM.