Graveltrappen
Posted 19 July 2005 - 12:57 PM

Posted 19 July 2005 - 07:46 PM
Jag trycker ner den lilla plastspärren, sen har jag försökt vinkla upp metallbågen, men det går bara nån enstaka millimeter, sen tar det stopp. Man ser inget som tar emot, tvärtom ser man ju hela gångjärnsmekanismen... Har provat med våld, blir väl MER våld i nästa försökfäll upp metallclipset så följer kontaktdonet med

Edit: antar att kontaktdonet då skall lossna rakt upp från ECU:n, inte glida längs den som någon föreslog på en annan del av forumet?
Har nu även gjort "växellådsluftningsslangmodifikationen" efter att att sprejat runt lite växellådsolja i motorrummet på Sviestad. Opels eget lilla plastlock över hålet dög inte mycket till.
Skall mäta upp toe-in och camber imorgon, de lär behöva justeras med tanke på den kvalitetskontroll som Lotus verkar ha haft vid montering

Edited by slimvince, 19 July 2005 - 07:48 PM.
Posted 19 July 2005 - 07:54 PM

Edited by dude, 19 July 2005 - 07:54 PM.
Posted 19 July 2005 - 08:19 PM
Exakt min tanke!skit i castern.
om den skiljer en grad eller tre spelar ingen roll, för det märker du ändå inte![]()
castern är bra för 2 saker i det stora.
cambergain by turn.
vilket spelar mindre roll på en bil som kränger lite och har en bra grundgeometri.
högfarts-stabilitet.
vilket inte heller har ngn betydelse i en bil som nöd och näppe går en bit över 200km/h och som har taskig aerodynamik som ändå sabbar stabiliteten.

Nåja, inte fullt ut kanske... Då sk-ter jag i caster - om det nu alls hade gått att justera... tackar för tips

Posted 19 July 2005 - 09:57 PM
Posted 20 July 2005 - 01:26 PM

Posted 20 July 2005 - 06:49 PM
...nej de vägrar båda tvåfäll upp metallclipset så följer kontaktdonet med

Posted 20 July 2005 - 07:09 PM

Edited by slimvince, 20 July 2005 - 07:23 PM.
Posted 20 July 2005 - 07:40 PM

Posted 20 July 2005 - 07:47 PM
...no problem! Har tillräcklig kunskap i geometri och trigonometri för att kunna teoretiskt räkna ut det själv om jag måste, men man är ju lat av naturenHar ingen aning om hur många grader gängvarven på stagen motsvarar, sorry

Posted 20 July 2005 - 08:07 PM
Öh .........0,5° per shims?Edit:
C-P: hur tjocka var shimsenoch hur många grader camber motsvarade det?
Skogis: fick du svar på vad gängvarven på stagen motsvarade i toe-vinklar?

Posted 21 July 2005 - 05:28 AM
Har du otur behöver du fräsa av de stagen i fram som shimsen sitter mot... eftersom att det kanske inte räcker med att bara ta bort shimsen för att justera från + camber, men det märker du nog...camber fram -1.5 grader, bak -2.5 grader
Med reservation för att jag inte ännu tittat hur många shims som sitter på...
Jag ska nog försöka få upp dom stagen i fräsen idag... men det är mycke man ska göra på semstern, dricka pilsner tex....

Posted 21 July 2005 - 05:45 AM
Det finns ingen mer spärr, tryck ner plastspärren och lyft lite i stålbygeln, tryck sen på de båda "armarna" som sticker ut frammåt i bilen på kontakten samtidigt som du försöker dra uppåt i stålbygeln, då ska kontakten komma rakt upp. På min sitter dom oxå hårt som fnn.. Men alltså: mest kraft på de 2 framåtriktade armarna så löser det sig nog, för det gåt att bryta sönder kontakten om du tar i för mycke med stålbygeln......nej de vägrar båda tvåfäll upp metallclipset så följer kontaktdonet med
. Finns det nån mer liten spärr än den plasttunga som spärrar själva bygeln från att lyftas? ... eller så är mina kontorshänder för klena
men samma kontakt sitter på Saabarna, och där sitter den inte särskilt hårt, men det kan bero på att den lossas ofta på provbilar

Posted 21 July 2005 - 04:45 PM
Nu gick det!Det finns ingen mer spärr, tryck ner plastspärren och lyft lite i stålbygeln, tryck sen på de båda "armarna" som sticker ut frammåt i bilen på kontakten samtidigt som du försöker dra uppåt i stålbygeln, då ska kontakten komma rakt upp. På min sitter dom oxå hårt som fnn.. Men alltså: mest kraft på de 2 framåtriktade armarna så löser det sig nog, för det gåt att bryta sönder kontakten om du tar i för mycke med stålbygeln......nej de vägrar båda tvåfäll upp metallclipset så följer kontaktdonet med
. Finns det nån mer liten spärr än den plasttunga som spärrar själva bygeln från att lyftas? ... eller så är mina kontorshänder för klena
men samma kontakt sitter på Saabarna, och där sitter den inte särskilt hårt, men det kan bero på att den lossas ofta på provbilar![]()
När man lyfter bygeln skjuts en spärrmekanism ut ur kontakten i ECUns plan, i bilens riktning rakt bakåt, men här satt det numer en aluminiumbalk ivägen som förhindrade båda kontakternas spärrmekanismer att skjuta ut sig

Den satt inte där innan jag fick ECU:n utbytt... Med den bortmonterad var det ingen konst att lyfta metallbyglarna.
Balken satt dessutom fastskruvad med bl.a. en sån där torx-skruv med en liten pligg mitt i stjärnurtaget

Imorgon skall jag kolla hur det ser ut på shimsfronten. Åtminstone CP och Ricky(?) fick ju fräsa bort lite gods, hoppas jag slipper för jag har ingen metallfräs. I någon av trådarna föreslogs att man istället kunde lägga till shims på motsatta sidan, men jag minns inte varför någon avfärdade det.
Edit: det finns ju givetvis inga shims på nersidan

Tack för alla tips, nu blev jag ju övertygad om att bygeln verkligen skulle gå att lyfta så jag började forska i varför den satt fast efter några graders lyft.
Edit: pilsner var en "god"

Edited by slimvince, 21 July 2005 - 05:30 PM.
Posted 21 July 2005 - 06:02 PM

Posted 22 July 2005 - 09:27 AM
...eller beror toe-diffen v/h fram på att man slarvat med att hitta rätt styrcentrering när det mättes? Det händer kanske inte så mycket annat än att rattvinkeln för rakt fram ändras marginellt om toe i framvagnen diffar mellan h och v?Stor diff i toe in vänster mot höger, både fram och bak
Posted 24 July 2005 - 05:54 PM
Guest_-LL- (Guest)
Posted 27 July 2005 - 04:10 PM
Posted 27 July 2005 - 08:35 PM
Noterade att med min nya camber bak så blir däckens innerkant varmare än ytterkanten men då har jag i princip bara kört rakt fram och bromsat HÅRT några gånger (bytte bromsvätska), dvs inte svängt under hög fart. Skall testa ordentligt på Kinnekulle i helgen hade jag tänkt mig

Guest_LL (Guest)
Posted 28 July 2005 - 08:31 AM
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users