

Graveltrappen
#621
Posted 03 November 2005 - 06:21 PM

#622
Posted 03 November 2005 - 08:09 PM
ok endast motorn...nog så intressant!Det är allt som är planerat....men lite hjälp med MBE o mappning o så mottages tacksamt.
Törs man hoppas att motorn är klar runt nyår-januari så att man har ett par månader att få allt att lira.
Om bara Carcustoms kunde skicka prylarna..........
#623
Guest_Guest (Guest)
Posted 04 November 2005 - 08:46 AM
#624
Posted 04 November 2005 - 08:48 AM

#626
Posted 04 November 2005 - 01:51 PM
Bahhh, ni har ju ett eget community i Dudes garage!!!Kommer det verkligen en till?
Jag trodde bar C_P skulle komma upp med de nya motordelarna och använda motorblocket från preembilen tillsammans med den fina toppen som också ligger i garaget...




#627
Posted 04 November 2005 - 01:53 PM
Mycket vacker bild ClippingHehehe.. lite att göra på jobbet Clicky


Jag gjorde med en Speedsterbild på den sidan för en 5 månader sen eller så, letar efter länken just nu ^_^ Annars får det väl bli till o göra en ny

#628
Posted 04 November 2005 - 02:10 PM
Det är bara att komma hit och hälsa på...Bahhh, ni har ju ett eget community i Dudes garage!!!Kommer det verkligen en till?
Jag trodde bar C_P skulle komma upp med de nya motordelarna och använda motorblocket från preembilen tillsammans med den fina toppen som också ligger i garaget...![]()
jag vill också vara med och leka
![]()
![]()


Jag ska jobba där i helgen, men det blir nog ensam den här gången. Ska syssla med grejer som inte kommer gå lättare när man är två...
Kan inte med att be slimvince om mer hjälp heller...




Försöker locka dit kraniel så att det inte blir så ensamt...
Apropå besök... Oneyet borde komma dit oxå, hans hardtop står och väntar på honom...

För övrigt är speedsterkänslan påtaglig när man kliver in i garaget... Jag menar då inte att det är spartansk, tvärt om, men med två isärplockade speedstrar och delar som räcker till ytterligare några så är känslan nästan overklig...



#629
Posted 04 November 2005 - 03:40 PM
jodå, men jag tar mig friheten att hjälpa till när det är något intressant på gång som man vill kolla in och lära sigKan inte med att be slimvince om mer hjälp heller...

Edited by slimvince, 04 November 2005 - 03:41 PM.
#630
Posted 04 November 2005 - 05:37 PM
Är det jag som ska erbjuda mig att hjälpa till nu kanske?jodå, men jag tar mig friheten att hjälpa till när det är något intressant på gång som man vill kolla in och lära sigKan inte med att be slimvince om mer hjälp heller...
I helgen blir det ventilationsombyggnad på huset och om man hinner byter jag dämpare och fjädrar eller krängaren på egna speedstern...

Byta fjädrar och dämpare är ju lätt och går fort iofs, jämfört med det mesta annat vi har gjort på min bil...
#631
Posted 04 November 2005 - 06:25 PM
NejdåÄr det jag som ska erbjuda mig att hjälpa till nu kanske?



Skall bara försöka förstå hur man utläser fjäderkonstanter på Spaxfjädrar. Möjligen klura lite med Fulings excelark för att se vad som teoretiskt kommer hända med nya dämpare/fjädrar och hårdare krängare...och kolla vad som händer om man "råkar" ta den gamla framkrängaren och konvertera till bakre

Fick du in drivaxlarna ordentligt förresten?
Edited by slimvince, 04 November 2005 - 06:27 PM.
#632
Posted 04 November 2005 - 06:38 PM
Jajemän, fick lossa toestagen så kunde man vrida hjulnavet lite med en kraftig knyck då trycks axeln lite inåt och gled vackert på plats. Det var ju bara den lilla låsringen som gjorde lite motstånd.Fick du in drivaxlarna ordentligt förresten?

Med toestagsbulten (bakre undre bärarmsbulten) lossad på högersidan kunde jag kunde jag också skruva i den främre undre bärarmsbulten som bråkade så med oss...
Sen hittade jag höger hjulupphängning fram från preembilen så nu är den oxå på plats.

#633
Posted 04 November 2005 - 06:38 PM
#634
Posted 04 November 2005 - 06:44 PM
Precis!Tvärtom - jag tog mig friheten att göra studiebesök så att man fixar t.ex. en clam.off på under timmen själv

Jag är dock fortfarande impad över hur vi på tre pers varav två nybörjare

#635
Posted 04 November 2005 - 06:52 PM
Måste och måste... Det beror på hur överstyrd man vill ha bilen...Dudes krängare blir väl ca 2-3 ggr så hård som PlansM krängare. Den passar en bil med 205 fram och 225-235 bak.
Om man ska ha krängare bak så måste krängaren fram bli starkare?

Med Dudes planerade krängare får vi ett ganska stort justerspann så den kan man säker kombinera med en krängare bak, speciellt om man bara använder den klena orginalkrängaren...
Om planskrängare fram och orginal bak fungerar vet jag dock inte... Men det är väl bara att prova...
Komma och klura på hur fästet av krängaren bak ska konstrueras kan man ju göra på min bil, jag kommer inte montera bakclammen på den för gott än på ett tag... Men den ska nog dit en stund för att passa in den inför reparationen... Men då kan man ju se om man får dit krängaren utan att modda clammen...
#636
Posted 04 November 2005 - 07:56 PM
Sjukt snabbt!!!Precis!Tvärtom - jag tog mig friheten att göra studiebesök så att man fixar t.ex. en clam.off på under timmen själv
![]()
Jag är dock fortfarande impad över hur vi på tre pers varav två nybörjarelyckades montera av frontclam, dörrar, rearclam (då måste stolar och inredningen bakom dom bort), hjulupphängningar samt bakramen (inklusive allt som sitter i den!) på 2,5 timmar... Det var helt sjukt!


Tyckte ju det va pilligt som f-n bara o ta bort bakclammen

#637
Guest_Guest (Guest)
Posted 04 November 2005 - 09:25 PM
Åhhhhh vad jag vill komma på besök!!Apropå besök... Oneyet borde komma dit oxå, hans hardtop står och väntar på honom...
Speedsterhimlen, dit alla svenska Speedstrar kommer när de dör.

Allvarligt talat så skulle det vara jättekul att kunna hjälpa till, att få träffa Anders och kunna betala tillbaka lite av all hjälp man har fått på det här forumet på det sättet.
Tyvärr så är helgerna uppbokade fram till min pension känns det som just nu.

Om det nu skulle vara så att HT:n står ivägen för allt ert mekande så får Anders gärna lägga den på en pall till Huskvarna.
#638
Posted 04 November 2005 - 09:27 PM

#639
Posted 04 November 2005 - 09:50 PM
Jo, det tog längre tid att städa och rensa i garaget innan för att vi skulle få plats med alla bortplockade delar...Sjukt snabbt!!!
![]()
![]()
Tyckte ju det va pilligt som f-n bara o ta bort bakclammen
#640
Posted 04 November 2005 - 09:54 PM
Av allt vi plockade bort var den jobbigast och tog längst tid.Tyckte ju det va pilligt som f-n bara o ta bort bakclammen
Det är tillockmed lättare att ta bort bakramen trots att man då måste lyfta motorn så man får bort de motorfästen som sitter på varje sida...
Vi hade dock en stor fördel att ha bilen på en pelarlyft, det underlättar vansinnigt mycket att hela tiden kunna hissa bilen till lagom arbetshöjd för det arbete man ska utföra...
3 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users
-
Bing (2)