Jump to content

Photo

Graveltrappen

• Please log in to reply
873 replies to this topic

#621 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 03 November 2005 - 06:21 PM

Det är allt som är planerat....men lite hjälp med MBE o mappning o så mottages tacksamt. Törs man hoppas att motorn är klar runt nyår-januari så att man har ett par månader att få allt att lira. Om bara Carcustoms kunde skicka prylarna.......... :beat:

#622 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 03 November 2005 - 08:09 PM

Det är allt som är planerat....men lite hjälp med MBE o mappning o så mottages tacksamt.

Törs man hoppas att motorn är klar runt nyår-januari så att man har ett par månader att få allt att lira.

Om bara Carcustoms kunde skicka prylarna.......... :beat:

ok endast motorn...nog så intressant!

#623 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 04 November 2005 - 08:46 AM

Ferrari by B.A.D Design

Något som gjordes före Badstern ? :o

Hittades på Ebay av Turbotomato

#624 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2005 - 08:48 AM

Det var alltså jag som roade mig på posten innan. :rolleyes:

#625 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2005 - 09:24 AM

Hehehe.. lite att göra på jobbet Clicky

#626 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 04 November 2005 - 01:51 PM

Kommer det verkligen en till?

Jag trodde bar C_P skulle komma upp med de nya motordelarna och använda motorblocket från preembilen tillsammans med den fina toppen som också ligger i garaget... :unsure:

Bahhh, ni har ju ett eget community i Dudes garage!!! :rolleyes: :gayfight: jag vill också vara med och leka :P :P

#627 JawZ

JawZ

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 04 November 2005 - 01:53 PM

Hehehe.. lite att göra på jobbet Clicky

Mycket vacker bild Clipping :D Magda tyckte också om den :D

Jag gjorde med en Speedsterbild på den sidan för en 5 månader sen eller så, letar efter länken just nu ^_^ Annars får det väl bli till o göra en ny :rolleyes:

#628 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 02:10 PM

Kommer det verkligen en till?

Jag trodde bar C_P skulle komma upp med de nya motordelarna och använda motorblocket från preembilen tillsammans med den fina toppen som också ligger i garaget... :unsure:

Bahhh, ni har ju ett eget community i Dudes garage!!! :rolleyes: :gayfight: jag vill också vara med och leka :P :P

Det är bara att komma hit och hälsa på... thumbsup :D

Jag ska jobba där i helgen, men det blir nog ensam den här gången. Ska syssla med grejer som inte kommer gå lättare när man är två...

Kan inte med att be slimvince om mer hjälp heller... :o :P ;) Han har redan gjort en fantastisk insats! thumbsup

Försöker locka dit kraniel så att det inte blir så ensamt...

Apropå besök... Oneyet borde komma dit oxå, hans hardtop står och väntar på honom... ;)

För övrigt är speedsterkänslan påtaglig när man kliver in i garaget... Jag menar då inte att det är spartansk, tvärt om, men med två isärplockade speedstrar och delar som räcker till ytterligare några så är känslan nästan overklig... thumbsup Det känns nästan sjukt att man i princip kan hitta alla enskilda delar på hyllan... Skulle egentligen visa ett foto av lagret men då är nog risken påtaglig att vi får ovälkommet besök... :9mm: :blink:

#629 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 04 November 2005 - 03:40 PM

Kan inte med att be slimvince om mer hjälp heller...

jodå, men jag tar mig friheten att hjälpa till när det är något intressant på gång som man vill kolla in och lära sig ;) I helgen blir det ventilationsombyggnad på huset och om man hinner byter jag dämpare och fjädrar eller krängaren på egna speedstern...

Edited by slimvince, 04 November 2005 - 03:41 PM.

#630 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 05:37 PM

Kan inte med att be slimvince om mer hjälp heller...

jodå, men jag tar mig friheten att hjälpa till när det är något intressant på gång som man vill kolla in och lära sig ;) I helgen blir det ventilationsombyggnad på huset och om man hinner byter jag dämpare och fjädrar eller krängaren på egna speedstern...

Är det jag som ska erbjuda mig att hjälpa till nu kanske? :unsure:

Byta fjädrar och dämpare är ju lätt och går fort iofs, jämfört med det mesta annat vi har gjort på min bil...

#631 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 04 November 2005 - 06:25 PM

Är det jag som ska erbjuda mig att hjälpa till nu kanske? :unsure:

Nejdå :) jag förväntar mig inget sådant! Tvärtom - jag tog mig friheten att göra studiebesök så att man fixar t.ex. en clam.off på under timmen själv :blink: Det jag har att göra fixar man ju dessutom lätt själv, speciellt som man nu har övat! ;)

Skall bara försöka förstå hur man utläser fjäderkonstanter på Spaxfjädrar. Möjligen klura lite med Fulings excelark för att se vad som teoretiskt kommer hända med nya dämpare/fjädrar och hårdare krängare...och kolla vad som händer om man "råkar" ta den gamla framkrängaren och konvertera till bakre :)

Fick du in drivaxlarna ordentligt förresten?

Edited by slimvince, 04 November 2005 - 06:27 PM.

#632 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 06:38 PM

Fick du in drivaxlarna ordentligt förresten?

Jajemän, fick lossa toestagen så kunde man vrida hjulnavet lite med en kraftig knyck då trycks axeln lite inåt och gled vackert på plats. Det var ju bara den lilla låsringen som gjorde lite motstånd. thumbsup

Med toestagsbulten (bakre undre bärarmsbulten) lossad på högersidan kunde jag kunde jag också skruva i den främre undre bärarmsbulten som bråkade så med oss...

Sen hittade jag höger hjulupphängning fram från preembilen så nu är den oxå på plats. thumbsup Det var dock lite pyssligt att få in alla brickor vid infästningen av den övre färmre bärarmen, så ta inte bort den för skoj skull...

#633 clipping_point

clipping_point

Scary Internerd

• PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts

Posted 04 November 2005 - 06:38 PM

Dudes krängare blir väl ca 2-3 ggr så hård som PlansM krängare. Den passar en bil med 205 fram och 225-235 bak. Om man ska ha krängare bak så måste krängaren fram bli starkare?

#634 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 06:44 PM

Tvärtom - jag tog mig friheten att göra studiebesök så att man fixar t.ex. en clam.off på under timmen själv :blink:

Precis! thumbsup

Jag är dock fortfarande impad över hur vi på tre pers varav två nybörjare ;) lyckades montera av frontclam, dörrar, rearclam (då måste stolar och inredningen bakom dom bort), hjulupphängningar samt bakramen (inklusive allt som sitter i den!) på 2,5 timmar... Det var helt sjukt!

#635 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 06:52 PM

Dudes krängare blir väl ca 2-3 ggr så hård som PlansM krängare. Den passar en bil med 205 fram och 225-235 bak.

Om man ska ha krängare bak så måste krängaren fram bli starkare?

Måste och måste... Det beror på hur överstyrd man vill ha bilen... ;) Krängarna ändrar ju balansen i greppet mellan fram och bak... Mer krängare fram gör bilen mer understyrd, mer krängare bak gör bilen överstyrd...

Med Dudes planerade krängare får vi ett ganska stort justerspann så den kan man säker kombinera med en krängare bak, speciellt om man bara använder den klena orginalkrängaren...

Om planskrängare fram och orginal bak fungerar vet jag dock inte... Men det är väl bara att prova...

Komma och klura på hur fästet av krängaren bak ska konstrueras kan man ju göra på min bil, jag kommer inte montera bakclammen på den för gott än på ett tag... Men den ska nog dit en stund för att passa in den inför reparationen... Men då kan man ju se om man får dit krängaren utan att modda clammen...

#636 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 04 November 2005 - 07:56 PM

Tvärtom - jag tog mig friheten att göra studiebesök sÃ¥ att man fixar t.ex. en clam.off pÃ¥ under timmen själv  :blink:

Precis! thumbsup

Jag är dock fortfarande impad över hur vi på tre pers varav två nybörjare ;) lyckades montera av frontclam, dörrar, rearclam (då måste stolar och inredningen bakom dom bort), hjulupphängningar samt bakramen (inklusive allt som sitter i den!) på 2,5 timmar... Det var helt sjukt!

Sjukt snabbt!!! :blink: :o

Tyckte ju det va pilligt som f-n bara o ta bort bakclammen :(

#637 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 04 November 2005 - 09:25 PM

Apropå besök... Oneyet borde komma dit oxå, hans hardtop står och väntar på honom... ;)

Åhhhhh vad jag vill komma på besök!!
Speedsterhimlen, dit alla svenska Speedstrar kommer när de dör. :rolleyes:

Allvarligt talat så skulle det vara jättekul att kunna hjälpa till, att få träffa Anders och kunna betala tillbaka lite av all hjälp man har fått på det här forumet på det sättet.

Tyvärr så är helgerna uppbokade fram till min pension känns det som just nu. :(

Om det nu skulle vara så att HT:n står ivägen för allt ert mekande så får Anders gärna lägga den på en pall till Huskvarna.

#638 OneYet

OneYet

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts

Posted 04 November 2005 - 09:27 PM

Men varför blir jag inte automatiskt inloggad nuförtiden då? :angry:

#639 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 09:50 PM

Sjukt snabbt!!! :blink: :o

Jo, det tog längre tid att städa och rensa i garaget innan för att vi skulle få plats med alla bortplockade delar...

#640 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 04 November 2005 - 09:54 PM

Av allt vi plockade bort var den jobbigast och tog längst tid.

Det är tillockmed lättare att ta bort bakramen trots att man då måste lyfta motorn så man får bort de motorfästen som sitter på varje sida...

Vi hade dock en stor fördel att ha bilen på en pelarlyft, det underlättar vansinnigt mycket att hela tiden kunna hissa bilen till lagom arbetshöjd för det arbete man ska utföra...

3 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Bing (2)