Jump to content


Photo

Montera K20a?


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#21 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 13 December 2004 - 08:42 PM

hehe, det ä inte bara du föredrar sugmotorer.... :rolleyes: Och appro på motorsång så är ju K20A perfekt för ändamålet thumbsup I jämförelse så låter ju 2.2:an i Speedstern fördjävligt :beat:

#22 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 December 2004 - 08:44 PM

Har nästan bara haft turbobilar, sen min SAAB 99 turbo. Det känns som om alla turbolösa bilar är sönder, det händer inget när man trycker på gasen. En 900 EMS hade 25 % mindre toppeffekt men hälften av vridmomentet över stora delar av varvtalsregistret. Våra Speedstrar accar 0-100 på 6,7 s och turbosarna på 4,7 s. Det är en hel evighets skillnad. Men okay, stressfläkt suger och N/A rules! chinky chinky

#23 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 13 December 2004 - 09:19 PM

Eftersom vi ändå lyckats paja den här tråden med så fula ord som turbo kan jag förklara vad jag inte gillar med turbomaskiner: De har alltid två döda varvtalsområden och ett där de drar väldigt bra. Variant 1: Lättrycksturbo, all kraft precis vid kopplingsuppsläpp så man knappt kan starta utan hjulspinn, inget mellanregister, ingen topp. Variant 2: Rallyjärn (typ EVO VI), knappt möjlig att komma iväg med pga bristande ork, sen bär det iväg som satan, men tar slut abrupt innan man nått det varvtal där det går att få drag på nästa växel. Variant 3: Dragraceturbo, ingenting, ingenting och kafraaaassssss så spinner det. Tacka vet jag en sugmotor som bara ylar på mer och mer tills det är dags att byta spett. Man får en belöning varje gång man når växlingspunkten och skulle det vara dåligt grepp kan man shortshifta för att slippa en massa hjulspinn. Imnotworthy Gör man likadant med en turbobil (eller diesel...) så spinner det mer på nästa växel istället. :sick:

#24 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 14 December 2004 - 11:14 AM

Som Dude föreslog så frågade jag Gustaf Ulander om det här med helbilsgodkända bilar och modifiering.

Finns det någon som helst möjlighet att registrera en helbilsgodkänd bil med utbytt drivlina?
Ponera att man exempelvis tar en Opel Speedster och monterar motor och växellåda från en Honda Civic TypeR i den. Motoreffekten är lägre än i Speedster turbo och vridmomentet är knappt mätbart. Det bör gå att få motorn att fungera som i bilen den kom ifrån vad gäller avgasrening.


Visst, det är egentligen ingen skillnad för en helfordonsgodkänd bil, så länge den klassar in som ombyggt fordon. Byter man motor, växellåda och hela bromssystemet funkar den biten.

Problemet är att en så ny bil kommer att behöva avgasintyg från motortillverkaren, Honda i det här fallet, och det intyget blir nog svårt att få.

Så med nu gällande regler är det alltså teoretiskt klart genomförbart men praktiskt sett svårt. Jag hoppas-hoppas-hoppas kunna jobba för en förändring...

/Gustaf



#25 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 14 December 2004 - 12:58 PM

Måste hela bromssystemet oxå bytas?? :unsure: Vi har väll exakt samma bromssystem som turbon?? och den har ju 200 hk precis som K20A2 :beat: o dessutom en högre vikt... Varför skulle vi inte kunna få loss ett avgasintyg från Honda? det borde väll inte va nån omöjlighet. Det största problemet som jag ser det är försäkringen. Vilket bolag vill försäkra? och till vilket pris? :blink:

#26 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 14 December 2004 - 01:33 PM

Att man måste byta bromsarna har med reglerna för hur modifierad bilen måste vara för att kunna registreras som ombyggt fordon. Saxade detta från en tråd på rejsa då Gustav Ulander skrev: För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts: Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen. 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats. (alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon) Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad. 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts eller 3. bromssystem utbytts. (här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3) Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå. Med andra ord så kan man gå samma väg som detta för att stoppa i crate-motorn med SC från gm i Speedstern oxå. Då borde det väl gå hyffsat lätt att få avgascertifieringen från GM?




3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users