Jump to content


Photo

Montera K20a?


  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 12 December 2004 - 03:07 PM

Jag har insett att jag är för lat för att trimma originalmotorn i Speedstern och vill ändå ha mer effekt. En del här har redan noterat att jag funderar på en Honda K20A (Civic TypeR) komplett med låda. Några av er har skruvat med bilarna. Är en sån operation möjlig? Det borde väl snudd på gå att få genom hos bilprovningen eftersom man tar hela drivlinan bortsett från avgassystemet. Skrotarna svämmar över av såna drivlinor...

#2 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 12 December 2004 - 03:17 PM

Får väll ta o samla ihop all info på ämnet...
http://www.hondaklub...wtopic=6250&hl=


Klart det måste gå att stoppa in en K20A i Speedstern :D

#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 December 2004 - 03:19 PM

För LAT? Byte av drivlina är nog inget för den late.

  • Bygga/ändra bakram
  • Bygga/ändra drivaxlar
  • Bygga/ändra växellänkage
  • Stand-alone/ Honda ECU som ska anpassas till resten av bilen
  • BrÃ¥k med myndigheter
  • ...Ã¥ sen bli frÃ¥nÃ¥kt av Speedster Turbos iaf

...filar vidare på min Eulalia III

/Ã…sa-Nisse

#4 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 12 December 2004 - 03:34 PM

Bakramen kan vara ett problem drivaxlarna är inget problem växellänkaget är wire och borde gå att lösa ECU är inget problem utom möjligen för avgascertifiering Myndigheter bör gå att blidka, skriver hellre än skruvar Frånåkt av turbos? Möjligt, men de finns ju knappt här i landet. Originalmotorn verkar inte så kul och låter som en traktor även med viss modifiering. Har förstås inte hört en sån på 200hk än... Dessutom litar jag mer på Hondas tekniker än på GMs. Edit: Som grädde på moset är det komplett omöjligt att få en skruvad maskin laglig att använda på vägen. Därav intresset för en färdig motor.

Edited by Makinen, 12 December 2004 - 03:36 PM.


#5 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 12 December 2004 - 03:50 PM

:poke: Menar du att du sen skulle nöja dej med orginalets 200 hk (K20A2) :o för jag antar att du inte kommer leta upp o frakta hit en 220 hk K20A från Japan, eller? Det finns ju såå mycke roligt godis sen till K20A, man kommer ju inte kunna hålla fingrarna i styr när/om man väll fått ner den i bilen :rolleyes:

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 December 2004 - 04:00 PM

Jag bara menar att, om man vill ha mer klös i en Speedster, då är det överlägset enklaste sättet att lägga ut futtiga 50 tusen och byta upp sig. Femtio tusen räcker inte långt vid vanlig trimning eller vi ett motorbyte. :( Jag har lagt ut 9500+3000+2700+2200 = 17 500 för typ 17,5 HK..................

#7 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 12 December 2004 - 04:05 PM

hehe, men när du sen lagt 50k på en turbo så vill du ju ha goare ljud i maskineriet oxå, o så finns det ju en massa roligt trim till den som du vill ha :P "mycke vill ha mer" :rolleyes: så då blir det ännu dyrare.... Men våra stackars 2.2:or verkar ju va sjukt otacksamma :sick: :saw:

#8 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 12 December 2004 - 04:11 PM

Jag bara menar att, om man vill ha mer klös i en Speedster, då är det överlägset enklaste sättet att lägga ut futtiga 50 tusen och byta upp sig.

Jag har väldigt svårt att se att en turbo skulle vara bättre på något sätt. Har hittills aldrig kört en turbobil med acceptabel motorkaraktär. Det är inte rakt fram jag kör med bilen och jag drar inte släp med den.
Det enda jag skulle kunna köpa i samma anda som är färdigt är en Exige, men det kostar mer än 50 kkr till och dessutom får man en K-maskin som knappt tål att användas.

Nästa alternativ är förstås att behålla bilen som den är ett par år och köpa en T350C.

I vilket fall som helst så "kan" jag inte bygga nu i vinter pga att jag har bilen finansierad och vill inte riskera att behöva betala allt på ett bräde.

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 December 2004 - 05:11 PM

Får hoppas att turbon e kass, annars har jag ju köpt fel bil......... Har aldrig kört nån turbobil på bana, men de som gör det lyckas ju bra. Skulle vara trevligt med 300 Nm vid 3000 varv istället för 200 Nm vid 4000 varv när man accar ut på långa rakan i Mantorp. thumbsup

#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 December 2004 - 06:50 PM

mäkinen: trodde hade läst tillräckligt för att inse att det tekniska är det enkla och byråkratin stoppar det hela. det enda sättet att få den där operationen godkänd är att använda ombyggt/amatörbyggt fordon. på annat sätt är det helt enkelt omöjligt att få installationen emissionsgodkänd thumbsdown

#11 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 12 December 2004 - 08:51 PM

mäkinen:
det enda sättet att få den där operationen godkänd är att använda ombyggt/amatörbyggt fordon.

Vad är problemet med att ta det som ombygge? De reglerna lär aldrig funka på en trimmad bil. Skulle verkligen hata att skruva dit alla originalprylar varje år för att besikta.

#12 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 12 December 2004 - 09:14 PM

mäkinen:
det enda sättet att få den där operationen godkänd är att använda ombyggt/amatörbyggt fordon.

Vad är problemet med att ta det som ombygge? De reglerna lär aldrig funka på en trimmad bil. Skulle verkligen hata att skruva dit alla originalprylar varje år för att besikta.


skrev fortare än hjärnan tidigare :wacko: .
om jag inte missminner mig, så kan du inte nyttja ombyggt fordon-reglerna på en helbilsgodkänd bil.

maila gustaf ulander och fråga thumbsup

Edited by dude, 12 December 2004 - 09:15 PM.


#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 12 December 2004 - 09:25 PM

Om man trimmat, men utseende och funktion e kvar, då är det ju bara att köra igenom besiktningen. Olagligt, javisst, men 5-10 % av bilarna på våra gator e säkert trimmade på nåt sätt, chippade oftast. Inbillar mig att man ser mellan fingrarna, besiktningens uppgift är ju att kolla funktionen. Polisen jagar lagbrytare. Därför tror jag att det är lugnare att skrämma upp original-spisen, än att hänga på en turbo, sätta dit en kompresssor eller lägga i en V8. Det är en mer uppenbar provokation.

#14 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 12 December 2004 - 10:16 PM

eller lägga i en V8.

Nu snackar vi seriösa trimningar alltså B) B)

#15 Magda^^

Magda^^

    Member

  • Pip
  • 20 posts
  • Interests:Speedsters... (mina pärlor) O Min Jens sÃ¥klart !!! JawZ här pÃ¥ sidan

Posted 12 December 2004 - 10:20 PM

hehe, men när du sen lagt 50k på en turbo så vill du ju ha goare ljud i maskineriet oxå,

DÃ¥ kan man ju skaffa sig en dumpventil :P :lol:

#16 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 12 December 2004 - 10:26 PM

hehe, men när du sen lagt 50k på en turbo så vill du ju ha goare ljud i maskineriet oxå,

DÃ¥ kan man ju skaffa sig en dumpventil :P :lol:

Jag trodde det var din uppgift att sitta brevid JawZ och låta "psshhh! psshhh!" när ni är ute och åker. :poke:

#17 Magda^^

Magda^^

    Member

  • Pip
  • 20 posts
  • Interests:Speedsters... (mina pärlor) O Min Jens sÃ¥klart !!! JawZ här pÃ¥ sidan

Posted 12 December 2004 - 10:39 PM

hehe, men när du sen lagt 50k på en turbo så vill du ju ha goare ljud i maskineriet oxå,

DÃ¥ kan man ju skaffa sig en dumpventil :P :lol:

Jag trodde det var din uppgift att sitta brevid JawZ och låta "psshhh! psshhh!" när ni är ute och åker. :poke:

Nae, jag har en så mkt mer viktig uppgift, jag sköter växelspaken :D både den ena och den andra :lol: så man kan säga att JawZ har automatlåda poof

#18 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 12 December 2004 - 10:45 PM

om jag inte missminner mig, så kan du inte nyttja ombyggt fordon-reglerna på en helbilsgodkänd bil.

Det har jag förstås ingen koll på. Är det så får bilen vara orörd.

Sugmaskiner med skojiga kamaxlar brukar ha en tendens att ge lustiga avgasvärden på låga varv.
Turbomaskiner låter som trasiga tryckluftssystem. thumbsdown

#19 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 13 December 2004 - 07:05 AM

Turbomaskiner låter som trasiga tryckluftssystem. thumbsdown

:lol:
Du är bara avis på dom som har turbo ;)

#20 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 13 December 2004 - 08:26 PM

Turbomaskiner låter som trasiga tryckluftssystem. thumbsdown

:lol:
Du är bara avis på dom som har turbo ;)

Jag har haft en turbobil. Den gick sönder. Föredrar en riktig motor som sjunger utan att ljudet dämpas av en avgasbroms.




4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users