Jump to content


Photo

Lossa Tröskeln


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 11 January 2005 - 02:28 PM

Hej, har precis rammlat in i detta trevliga "träsk". :groupjump: Har skaffat en bil som har ett "lätt" service behov och undrar nu om någon prövat att ta loss en sido kjol? Enligt vad jag sett verkar mycket vara limmat och ganska knepigt att ta loss någon som vet? Mvh Tobias

#2 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 11 January 2005 - 03:06 PM

:D :D du anar inte vad jobbigt det är att få bort grejer som är limmade. det slutade med att jag fick såga sönder torpedväggen för att limmet satt så ini h****e. kjolen är desutom limmad i vinkel på ovansidan samt inlimmad i ett spår under. tålamod är det som behövs :D

#3 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 11 January 2005 - 03:28 PM

:D :D du anar inte vad jobbigt det är att få bort grejer som är limmade.

det slutade med att jag fick såga sönder torpedväggen för att limmet satt så ini h****e.

kjolen är desutom limmad i vinkel på ovansidan samt inlimmad i ett spår under.

tålamod är det som behövs :D

Låter som man bör laga det lilla hålet som finns på plats då med andra ord. :(

Priset för en ny tröskel var ju annars inte så farligt, men om halva bilen går sönder på vägen så är det ju inte värt det.

#4 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 11 January 2005 - 03:33 PM

Ska du ändå köpa en ny tröskel så behöver du ju inte vara så rädd om den du ska ta bort... Me andra ord kan du vara lite våldsam mot tröskeln iaf...

#5 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 11 January 2005 - 03:35 PM

Ta dig förresten en titt på bilderna av Dudes rejsspeedster när den var nylackad till svart... Några delar är fortfarande blå (orginalfärg) man anar ju att det var dom delarna som var jobbigast att ta bort... :P :unsure:

#6 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 11 January 2005 - 03:41 PM

här är en bild:

Posted Image

blå trösklar... :P sen kan du ju tolka det som vad du vill... ;) Kanske hade dom inget behov att ta bort trösklarna överhuvudtaget... :unsure:

Ska kanske säga att alla svarta delar var nytillverkade...

Edited by meldert, 11 January 2005 - 03:42 PM.


#7 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 11 January 2005 - 03:45 PM

Ska du ändå köpa en ny tröskel så behöver du ju inte vara så rädd om den du ska ta bort... Me andra ord kan du vara lite våldsam mot tröskeln iaf...

det är jättelätt att slå sönder och rensa bort, men tyvärr sitter limmet sjukt hårt och det är nog ett 20tim-arbete att rensa limfogar och dom delar som sitter fast däri :D :D

#8 magic_speedster

magic_speedster

    Member

  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg, Sweden

Posted 16 January 2005 - 01:19 AM

Hej grabbar, Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 16 January 2005 - 09:48 AM

Hej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".

du har rätt i att det används epoxi i chassiet, men karossdelarna är limmade med ngt sorts superdupertålig och extremt seg(lite som wurths limmar ióch tätar)

försökte att lösa upp detta med allsköns kurer som jag blev rekommenderad, men fick gå tillbaka till mekanisk bearbetning.

#10 magic_speedster

magic_speedster

    Member

  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg, Sweden

Posted 17 January 2005 - 12:38 PM

Hej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".

du har rätt i att det används epoxi i chassiet, men karossdelarna är limmade med ngt sorts superdupertålig och extremt seg(lite som wurths limmar ióch tätar)

försökte att lösa upp detta med allsköns kurer som jag blev rekommenderad, men fick gå tillbaka till mekanisk bearbetning.

Hoppsan, Jag var lite snabb där,

Kollade nämligen i Elise manualen och där skrev de
på ett ställe att Betamate är ett epoxi lim.
Det stämmer ju inte då Betamate är ett polyuretan lim
(förövrigt samma lim som används för vindrutor).

Följaktligen så blir det både enklare och svårare.
Enklare då polyuretan ”löses” upp i vanligt aceton,
som kan ju köpas på t.ex. Konsum.
Svårare eftersom det kan ta flera dygn av behandling i varm aceton
innan polyuretanet degraderas.
Det handlar alltså inte om att lösa upp limmet
utan snarare om att få något som liknar gammalt tuggummi.

Det är kanske därför som Dow (tillverkare av Betamate)
rekommenderar att limmet avlägsnas via mekaniskt bearbetning, ;)
se länken nedan:


http://www.dow.com/a...ate/product.htm

#11 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 17 January 2005 - 11:35 PM

Hej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".

Vi har visst en riktig kemist på forumet nu :wacko:

Nice med en till Göteborgare, då kan du säkert förvänta dig att brumma omkring nån gång i sommar med Skogshuggarn, Mig och min flickvän Magda (Speedsterexperten) som brukar sköta växlandet i min bil :lol:

Ska väl finnas ett par till Speedsters i gbg men jag känner inga fler poof

bara hunnit med en bilträff i gbg området än så länge med Speedstern och då var det med lotusklubben :jump:

Edited by JawZ, 17 January 2005 - 11:36 PM.


#12 magic_speedster

magic_speedster

    Member

  • Pip
  • 12 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg, Sweden

Posted 18 January 2005 - 11:19 AM

Hej JawZ, Nej, jag är inte kemist. Däremot så jobbar jag med kompositer och då lär man sig sånt onödigt vetande. :wacko: Jag känner inte heller till några Speedster i Gbg-området, utom, numera, dig och Skogshuggarn. Hörde dock att det skall finnas en i Partilletrakten, är det någon av er? Ja, det vore trevligt med lite brummande till sommaren. Snackade med en Lotus-kille som är med i Sportvagnsklubben Göteborg. De verkar ha mycket skoj för sig med diverse bankörning och tävlingar. Kanske nåt för oss i här trakten? PS Sorry för att jag förpestar denna diskussionsforum med Gbg snack DS

#13 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 18 January 2005 - 11:53 AM

Jag talade också med en i den klubben... ordförande Heike Serg som kör en grön Lotus elise med vita stripes... snackade med honom på mässan i gbg i början av 2004 och han sa att dom hade väldigt kul på sina träffar :P Man kan säkert hänga med på en träff och se om det är trevligt folk osv innan man blir medlem.

#14 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 January 2005 - 12:16 PM

Lite träffar i Gbg trakten, och även bankörningar på Anderstorp vore ju nice :D

#15 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 18 January 2005 - 01:52 PM

sh*t! e du redan Superdupermember Skogis :o , nu blir jag avis :P

#16 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 January 2005 - 01:57 PM

Jepp :P Men nu tror jag vi har skitsnackat färdigt I den häare tråden... :rolleyes: Back to topic!!!




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users