Lossa Tröskeln
#1
Posted 11 January 2005 - 02:28 PM
#2
Posted 11 January 2005 - 03:06 PM
#3
Posted 11 January 2005 - 03:28 PM
Låter som man bör laga det lilla hålet som finns på plats då med andra ord.du anar inte vad jobbigt det är att få bort grejer som är limmade.
det slutade med att jag fick såga sönder torpedväggen för att limmet satt så ini h****e.
kjolen är desutom limmad i vinkel på ovansidan samt inlimmad i ett spår under.
tålamod är det som behövs
Priset för en ny tröskel var ju annars inte så farligt, men om halva bilen går sönder på vägen så är det ju inte värt det.
#4
Posted 11 January 2005 - 03:33 PM
#5
Posted 11 January 2005 - 03:35 PM
#6
Posted 11 January 2005 - 03:41 PM
blå trösklar... sen kan du ju tolka det som vad du vill... Kanske hade dom inget behov att ta bort trösklarna överhuvudtaget...
Ska kanske säga att alla svarta delar var nytillverkade...
Edited by meldert, 11 January 2005 - 03:42 PM.
#7
Posted 11 January 2005 - 03:45 PM
det är jättelätt att slå sönder och rensa bort, men tyvärr sitter limmet sjukt hårt och det är nog ett 20tim-arbete att rensa limfogar och dom delar som sitter fast däriSka du ändå köpa en ny tröskel så behöver du ju inte vara så rädd om den du ska ta bort... Me andra ord kan du vara lite våldsam mot tröskeln iaf...
#8
Posted 16 January 2005 - 01:19 AM
#9
Posted 16 January 2005 - 09:48 AM
du har rätt i att det används epoxi i chassiet, men karossdelarna är limmade med ngt sorts superdupertålig och extremt seg(lite som wurths limmar ióch tätar)Hej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".
försökte att lösa upp detta med allsköns kurer som jag blev rekommenderad, men fick gå tillbaka till mekanisk bearbetning.
#10
Posted 17 January 2005 - 12:38 PM
Hoppsan, Jag var lite snabb där,du har rätt i att det används epoxi i chassiet, men karossdelarna är limmade med ngt sorts superdupertålig och extremt seg(lite som wurths limmar ióch tätar)Hej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".
försökte att lösa upp detta med allsköns kurer som jag blev rekommenderad, men fick gå tillbaka till mekanisk bearbetning.
Kollade nämligen i Elise manualen och där skrev de
på ett ställe att Betamate är ett epoxi lim.
Det stämmer ju inte då Betamate är ett polyuretan lim
(förövrigt samma lim som används för vindrutor).
Följaktligen så blir det både enklare och svårare.
Enklare dÃ¥ polyuretan â€Âlöses†upp i vanligt aceton,
som kan ju köpas på t.ex. Konsum.
Svårare eftersom det kan ta flera dygn av behandling i varm aceton
innan polyuretanet degraderas.
Det handlar alltså inte om att lösa upp limmet
utan snarare om att få något som liknar gammalt tuggummi.
Det är kanske därför som Dow (tillverkare av Betamate)
rekommenderar att limmet avlägsnas via mekaniskt bearbetning,
se länken nedan:
http://www.dow.com/a...ate/product.htm
#11
Posted 17 January 2005 - 11:35 PM
Vi har visst en riktig kemist på forumet nuHej grabbar,
Jag har för mig att Lotus använder ett tvåkomponentsepoxisystem som heter Betamate, Betaseal, Betaprime o.s.v. Epoxi löses upp av klorerade kolväten. Till exempel så bör diklormetan (kemikalie som kemtvätt använder) funka utmärkt. Observera dock att epoxi är ganska tåligt, så det tar en bra stund att lösa upp det. Under tiden så kommer även all annan plast och lack i närheten att "smälta".
Nice med en till Göteborgare, då kan du säkert förvänta dig att brumma omkring nån gång i sommar med Skogshuggarn, Mig och min flickvän Magda (Speedsterexperten) som brukar sköta växlandet i min bil
Ska väl finnas ett par till Speedsters i gbg men jag känner inga fler
bara hunnit med en bilträff i gbg området än så länge med Speedstern och då var det med lotusklubben
Edited by JawZ, 17 January 2005 - 11:36 PM.
#12
Posted 18 January 2005 - 11:19 AM
#13
Posted 18 January 2005 - 11:53 AM
#14
Posted 18 January 2005 - 12:16 PM
#15
Posted 18 January 2005 - 01:52 PM
#16
Posted 18 January 2005 - 01:57 PM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users