Jump to content


Photo

Påställning Av Bilen!


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 JawZ

JawZ

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 2,571 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sweden, Gothenburg
  • Interests:Bodybuilding, 3D/2D Gfx, Web design, Sportscars, Electronic Music.

Posted 13 January 2005 - 01:48 PM

Tjo, tänkte bara höra när ni brukar ställa på era bilar efter vintersömnen... är det 1:a April då vinterdäck ej behövs vid vinterväglag längre eller brukar ni ställa på dom tidigare och köra när det är fint väder ute? ^_^ Det är ju en väldigt mild vinter i år åtminstone här nere i sydvästsverige, har kanske vart 5-6 dagar med snö sen jag ställde av bilen fast å andra sidan kanske gruset på vägarna kan bidra till en hel del stenskott så här års... några tips och synpunkter på det ultimata påställningsdatumet? ;) Så blir det till att montera det nyinhandlade Milltek systemet också :-) Tänkte också höra med försäkringsbolaget angående en bättre premie, Clipping Point: du som har så bra premie, vilka uppgifter kan man nämna för att få samma som dig? Har ju samma bolag i princip för Opel Försäkring ör ju hos IF. Har väl ca 12-13,000 om året just nu men det borde gå att få ner en del. chinky chinky

Edited by JawZ, 13 January 2005 - 01:50 PM.


#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 January 2005 - 02:16 PM

Kanhända att jag körde lite i mars förra året, sista dagarna typ? Min ålder 41 är ju naturligtvis positiv, mitt villagarage, en massa skadefria år. Om du ska försäkra i If så kan du ju referera till min bil, det gjorde OneYet o tjänade massor!! :o :lol:

#3 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 13 January 2005 - 02:19 PM

Vet inte varför jag svarar i denna tråd då jag inte ställt av...

#4 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 13 January 2005 - 03:10 PM

Jag är sugen på att ställa på den nu... inga minusgrader sen nyår... Men allvarligt talat, är det varmt (+5 eller mer) i mitten på mars ställer jag nog på den då. Lagen säger ju faktiskt att man bara behöver vinterdäck om väglaget kräver detta.

#5 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 13 January 2005 - 04:31 PM

Ni kan ju gissa om det känns fånigt att jag ställde av bilen förrförra veckan när januari aldrig haft så bra väder som i år. Brukar ställa på sommarbilar runt 1:a april. De har en tendens att kosta att försäkra så jag väntar gärna några veckor för det och för att de ska sopa gatorna. Nu ska jag tydligen besikta bilen snart också. Usch...

#6 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 13 January 2005 - 04:57 PM

Vill helst ha nysopade gator innan bilen ställs på. Särskilt med glasfiberbil.... Som tur ä så har dom inte behövt sanda/grusa mycke mer än den första omgången dom VRÄKTE ut när första snön kom :beat: :saw: Gång/cykelvägarna har dom börjat sopa här nu, men inte bilvägarna, trotts att det är som att köra i gytja på vägrenen :angry:

#7 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 13 January 2005 - 05:04 PM

Jo det är sand, man borde vänta på gatsopningen, men känner jag mig själv rätt så kommer jag inte orka vänta på den... Än så länge är ju chansen/risken ganska stor att det blir vinter igen, så nu har jag inga allvarliga funderingar på att ställa på den iaf, men så fort jag känner att risken för att vintern ska komma åter är tillräckligt liten så ställer jag på den, oavsett gatsopning...

#8 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 13 January 2005 - 05:24 PM

Det kostar ju mer än det smakar att ha den påställd :beat: För det lilla man behöver ha bil är det t.o.m billigare att åka taxi :o

#9 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 13 January 2005 - 05:56 PM

Jag har en känsla av att när februari tagit slut kommer jag kolla vädret så fort jag stigit upp varje morgon och vid minsta antydan till plusgrader kommer det att bli påställning. Beträffande försäkringen så prutade jag från 11500:- till 7300:- genom att uppge C_P:s reg-nr och säga att jag ville ha samma försäkring som han. thumbsup Tack för provkörningen C_P

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 January 2005 - 06:17 PM

Vassego! thumbsup

#11 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 13 January 2005 - 08:20 PM

Har en offert från Trygg-Hansa på 7124:- helförsäkring per år; - eget garage - (långt) över typ 25 år gammal (jag alltså :rolleyes: ) - bor i Täby - max 500 mil per år - rabatt 10% tack vare att jag har andra försäkringar där - bilen byggd 2003 Hyfsat även utan rabatten. De kräver dock att få se bilen först vilket de inte har ännu... ...och tack för råd och dåd från några av er här på forumet BTW.

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 January 2005 - 08:25 PM

Välkommen! :grouphug: Bra pris, och i Täby oxå, där är det väl dyrt?? Jag ger ungefär samma. Men hörrö, 500 mil per år lät inge kul. Jag vet inte hur mkt ni andra kör men mellan 1000-1500 blir det nog för mig. 500/år på Mantorp kanske det blir! :lol: :lol: :lol:

#13 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 13 January 2005 - 08:37 PM

Välkommen! :grouphug:

Tackar!

Vet inte hur jag lyckas men jag har alltid landat på inte mer än ca 1500 mil per år för vanliga bruksbilen, och om man nu tänker sig ställa av Speedstern på vintern och inte alltid använda den till/från jobbet andra halvan av året (för man ska ju få plats att skjutsa barnen till/från skolan på väg till jobbet några år till...) så hamnar det nog mellan 500 och tusen. Man kan ju alltid efterhand "skruva upp" försäkringen också om det visar sig att man är på Mantorp eller så för ofta ;) Eller så räknar jag totalt åt skogen!

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 13 January 2005 - 08:51 PM

Nej då, det beror på hur kul man tycker det är, det är rätt beroendeframkallande, kan man säga! thumbsup

#15 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 13 January 2005 - 09:10 PM

Ett par vändor till Nürburgring så har man passerat 500 mil... :rolleyes: Det brukar vara ungefär 25-30% billigare att försäkra bilar i Täby än i Bromma av nån anledning jag inte förstår. Täby är ju mycket närmre Ryssland där alla stulna bilar hamnar. Jag köpte min Speedster i juli och "hann" köra 900 mil tills jag ställde av i början av januari. Då hade den gått 10-15 mil sen oktober...

#16 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 14 January 2005 - 03:07 PM

Med samma basuppgifter (inkl. den något anorektiska körsträckan ;) ) så har andra försäkringsbolag legat från drygt 9000 upp till 16000 helförsäkring/helår. Har även kollat på If, Folksam, Ansvar och Länsförsäkringar, i den konkurrensen har Trygg haft bäst pris. Har inte nagelfart villkoren dock skall sägas, de kan skilja, förhoppningsvis inte mycket (om man inte börjar fundera på hur de ser på bankörning).

Edited by slimvince, 14 January 2005 - 03:09 PM.


#17 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 14 January 2005 - 06:35 PM

Fråga hos If o referera till min kärra TSA772 thumbsup

#18 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 07 February 2005 - 12:27 PM

If:s offert landar på 12129 helår, 0-1000 mil. Om man har andra försäkringar hos dem kommer man ned till drygt 8000 (och då är jag runt 40 och bor som sagt i Täby). De brydde sig inte det minsta om eventuella andra Speedstrar försäkrade hos dem :( T-H leder fortfarande!




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users