Jump to content

Photo

Servicekostnad/stämpel I Boken

• Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 January 2005 - 01:52 PM

Jag har funderat lite grann kring huruvida det äare negativt föare värdet på bilen att serva den på icke auktoriserad verkstad eller att rentav göra det själv. Jag ringde min lokala Opelverkstad idag och de sa först "nej" näare jag frågade efter pris på service. Sen ringde de upp och sa 3500-4000 kr. Föare det skulle de byta olja, kolla bromsvätskan och stämpla boken. Priset motiverades med att de måste använda fyrpelarlyften, att de aldrig servat en Speedster tidigare och att den var svårare att komma I och you are.

Edited by Makinen, 18 January 2005 - 01:53 PM.

#2 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 18 January 2005 - 01:55 PM

Kul med automatisk justering av texten. Detta äare bokstaven " are ". Bokstäverna you och are gåare inte att skriva ihop...

#3 skogshuggarn

skogshuggarn

Need to get Out More

• PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 January 2005 - 02:03 PM

:o 3-4000:- föare en vanlig liten oljebytarservice :blink: ?? Ska dom försöka ta sånna ockerpriser häare I stan oxå kommer dom aldrig få se en Speedster I sin verkstad igen. :angry: Hitils så har jag fått ett väldigt possitivt bemötande av en del av verkstadsgubbarna thumbsup Det äare väll av någon andledning alltid bäst o ha stämplar, men dom behöver ju nödvändigtvis inte va från en märkeshandlare, även om det ger lite falsk trygghet :rolleyes: Btw. Automatisk justering av texten suger ju fett! :saw:

Edited by skogshuggarn, 18 January 2005 - 02:03 PM.

#4 meldert

meldert

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts

Posted 18 January 2005 - 02:09 PM

ingen aning vad det har föare betydelse... Men det var ett j-vla pris du fick! Jag gjorde servic på min förra våren och jag tror att dom tog typ 2500:- (tillräckligt dyrt) föare ungefäare samma job som du beskrev... byta olja+filter etc. motorlampan lös så dom var ju tvugna att kolla detta oxå samt resetta ecu, sen kollade de dom spolarvätskan som givetvis inte var helt fullt så däare fyllde dom på och tog betalt :beat: ... På Speedstern äare ju typ varannan eller var tredje(?) service lite större enligt servicboken ska då bromsar+vätska, luftfilter, batteri(!) mm bytas, denna service kommer nog bli areätt dyr så jag tänkte helt enkelt göra det mesta själv, men lämnar nog ändå in föare en checkup+stämpel.

#5 magic_speedster

magic_speedster

Member

• Pip
  • 12 posts

Posted 18 January 2005 - 10:10 PM

Jag har haft min på service häromdagen på BeKö I Göteborg. 2:a servicen (olje- och filterbyte) gick på 1623:- Ganska dyrt föare lite olja och filter kan man tycka. Men då kollar de även bilens allmänna skick via bland annat provkörning med ditt hötande bromsprov :wacko: (ståare faktiskt så I protokollet). Plötslig så känns tillvaron väldigt trygg (och 1600 SEK biligt), proffs har ju testar att bilens bromsar fungerar. :saw: Hoppas att de hade roligt under tiden. rallly

#6 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 19 January 2005 - 09:26 AM

Tjena! Vilka verkstäder i Stockholmstrakten är "certifierade" för Speedster? Akalla är väl en av dem? Oavsett certifiering eller ej vore det trevligt med en Sverige-gemensam lista på BRA verkstäder som vi har goda erfarenheter av. Har ännu inte varit på någon verkstad, nästa ärende blir omprogrammering av startspärr vilket man tycker vilken Opelverkstad som helst borde kunna fixa (bara de hittar var de skall koppla in sig i bilen...).

#7 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 19 January 2005 - 09:58 AM

Akalla har åtminstone haft certifierade tekniker, men där orkade de inte fram till disken när jag ville ha pris på service i höstas. Inga andra kunder väntade och jag stod där i 15-20 minuter utan att få hjälp.

#8 slimvince

slimvince

Super Duper Member

• PipPipPip
  • 649 posts

Posted 19 January 2005 - 10:04 AM

Det tråkiga med de större verkstäderna är att ingen bryr sig om något annat än att göra så lite som möjligt och att få gå hem tidigt... Min Volvo B) har jag därför på en liten personlig verkstad (även när den var ny och det formellt sett skulle vara en Bilia-verkstad som skulle göra service för att garantin skulle gälla). Eftersom jag bor i Täby tänkte jag kolla om Opelverkstan i Roslags Näsby åtminstone klarar startspärren...och den (verkstan) är dessutom förhoppningsvis tillräckligt liten för att de skall "bry sig".

Edited by slimvince, 19 January 2005 - 10:43 AM.

#9 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 19 January 2005 - 12:31 PM

jag gillar min verkstad, fast dom har inte tid och lust jämt :rolleyes: :D

#10 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 19 January 2005 - 03:35 PM

jag gillar min verkstad, fast dom har inte tid och lust jämt :rolleyes: :D

Jag saknar en faktura från din verkstad för hjulvinkelinställning...
Ett lågprisförslag på lätt-tvättade 15" hjul skulle också vara trevligt om du fortfarande roar dig med sånt.

#11 dude

dude

Billy No Mates

• PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts

Posted 19 January 2005 - 04:12 PM

det är inte helt klart ännu, men eventuellt får jag motorsportdelen från ats iom att dom inte har en officiell importör av annat än personbilsdelen thumbsup B) . det är svårt med 15" och 5/110 har jag märkt :( apropå räkning, så är den nog lagd till tjänster att kräva in ;)

#12 Makinen

Makinen

Super Member

• PipPip
  • 288 posts

Posted 19 January 2005 - 08:35 PM

apropå räkning, så är den nog lagd till tjänster att kräva in ;)

Det löser sig nog med handräckning eller så.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users