Jump to content


Photo

Var På Pcs Chassiföreläsning I Linköping


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 25 January 2005 - 08:39 PM

Mina anteckningar:

Viktfördelning o diffbroms
Med 50/50 (944/924) lättar innerhjulet i utgåugen av kurvor-löses med diffbroms. 911 med 40/60 är bättre

Prioriteringslista för uppgraderingar(ur mitt minne)
1. Förare
2. Däck o camber
3. Stol
4. Vikt o höjd CGH
5. Aero
6. Fiädrar, dämpare o krängare
7. Övrigt.

Tips för att hitta max kurvhastighet
Man kan testa att styra in någon grad i utgången av kurvorna. Om bilen styr in så kör man för sakta. Om bilen glider understyrt är farten perfekt

Cornerweight
Så länge summan av diagonalerna är lika på 3-4 kg när så är man rätt.

Däck
17 och 18 tum har styvare sidor än däck med mindre dim

Många asiatiska R-däck har sladdriga normaldäcksstommar t ex Kumho Exsta V700

#2 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 25 January 2005 - 10:08 PM

Den där prioriteringslistan måste ju variera från biltyp till biltyp... Även om punkt 1 (förare) och troligen även 2 (däck och camber) nog alltid stämmer... Är mycket tveksam till att aero är viktigare än fjädrar/dämpare och krängare, åtminstone i dom farter man uppnår på svenska "små"-banor... Du måste ha glömt BROMSAR någonstans i listan... Dom kan väl knappast räknas som övrigt??? :gayfight:

#3 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 January 2005 - 12:20 AM

Ja, det var ju lite nedslående när man just handlat Nitrons :angry: :(

#4 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 26 January 2005 - 07:29 AM

Det var Jonas Jarlmark, forskare i fordonsdynamik på KTH som föreläste. Ca 100 personer var där från ett stort område. Han sa att det var inte samma intresse i Stockholm när han föreläste där. Förklaringen trodde han var att alla stockholmare har 20-30 mil till närmaste racerbana. :poke: Intressant var oxå att han beskrev olika chassityper: Dubbla långa A-armar var ju stadigt och att föredra framför Porsches stubbiga armar och McPherson, med fritt val av RC och t ex camber gain. Nylonlagring av kränghämmaren var önksvärt, eftersom ingen friktion fick förekomma i infätningen i karossen Ett plant underrede är drömmen aerodynamiskt om det kan ordnas ... jag sträckte på mig mer och mer!! :lol:

#5 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 26 January 2005 - 08:32 AM

Jonas har visat med sin Porsche att han vet vad som funkar. Har kört nåt slalomevent där han deltagit och han är duktig på att ratta också.

#6 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 27 January 2005 - 02:02 PM

Jonas har förklarat lite mer i en tråd på rejsa...
http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=16437

Nitrons sänker ju CGH vilket är punkt 4. (före aero) så det är nog inte helt fel, dessutom är ju en del saker redan uppfyllda hos en speedster, plan bottenplatta låg vikt etc.

Men det är ju intressant att se att han placerar stol som nr 3. Jag känner själv att nästa mod blir stolar och 4-6 punktsbälte... Tror inte riktigt att den lilla 500-kronorsprylen som diskuteras på andra ställen här är tillräcklig för att sitta fast.

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 January 2005 - 02:39 PM

Jag tror den är en bra hjälp. Förr om åren så spände man fast sig med säkerhetsbältet om man skulle köra rally, men med rullbältenas intrång kanades det runt i fåtöljerna.

#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 27 January 2005 - 02:46 PM

Man blir ju rätt sugen på lite aero: turbosplitters och diffusor. Då har jag attackerat hela listan

1. Förare (bättre blir man ju iaf varje år)
2. Däck o camber (10 mm bredare bak o 30 fram)
3. Stol (CG-lock (nåja)
4. Vikt o höjd CGH (Nitrons 30 mm sänkning)
5. Aero (turbosplitters och aludiffusor)
6. Fjädrar, dämpare o krängare (Nitrons, dämpare och fjädrar)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users