Jump to content


Photo

Köpt Krockad Speedster :)


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 20 March 2005 - 01:24 PM

På rejsa.nu och här på vx220.org.uk kan ni följa mitt projekt.

http://rejsa.nu/foru...pic.php?t=17922

#2 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 20 March 2005 - 03:11 PM

...såg ditt inlägg om ett gruppköp på Quaife LSD. Har funderingar åt det hållet, har dock inte förstått om de också medför en sämre verkningsgrad, dvs någon effektförlust i det läge det inte diffar i varvtal mellan bakhjulen? Med andra ord: - man får ner mer effekt i marken, och bättre fördelat mellan v/h hjul och därmed totalt sett mer effekt där det räknas thumbsup - men en LSD innebär pga sin natur (friktionsförluster?) en sämre verkningsgrad, eller?...men som är försumbar i förhållande till föregående punkt? thumbsdown Har inte förstått HUR Quaifes LSD egentligen fungerar, förstår VAD den gör men inte HUR :unsure:

#3 Turbo²

Turbo²

    Super Member

  • PipPip
  • 426 posts

Posted 20 March 2005 - 03:34 PM

jag förstår inte direkt heller HUR den fungerar.. är ju inte som en vanlig ramp/lamell diff direkt.. Men om man ser på det på detta sett.. Verkningsgrad, ja, du får mer friktion, MEN friktionen du förlorar skulle ju i vanliga fall gå åt att ge kraft åt det hjul som har minst fäste.. det ger ju ingenting. Därav så kan man se på saken att du har högre verkningsgrad p.g.a att du kan utnyttja motornskapaciteten i alla situationer, vilket du inte kunde innan.

#4 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 20 March 2005 - 03:40 PM

jag förstår inte direkt heller HUR den fungerar.. är ju inte som en vanlig ramp/lamell diff direkt..

:D

Ja, dår är man iallafall inne på rätt spår...nettot borde ju vara en förbättring, och därför värt att göra även på en NA. Det är klart, har man starkare motor ökar ju nyttan, själv funderar jag mest på att förbättra köregenskaperna vid dåligt väglag snarare än att kunna accelera fortare urt en kurva på bana...

Vet inte hur det gått för dem med den VX220-anpassade versionen av Quaifen? Kanske är värt att vänta på?

#5 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 20 March 2005 - 05:35 PM

det är en torsen-diff och den "kostar" inget i effekt s.a.s. iom att den tillåter variationer i hastighet. den kan fördela vridmoment effektivt upp till ca 95% mellan hjulen. jag har åkt quaife torsen i 4 säsonger på min rwd kadett. säger bara thumbsup thumbsup




2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users