Jump to content


Photo

Bromsoljebytesdags


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 April 2005 - 07:00 AM

Sedan jag kom hit och till Rejsa så har jag ju börjat fatta att det kan vara läge att byta lite bromsolja ibland. Eftersom jag är något av en nybörjare på detta område tänkte jag fråga hur ni gör. 1. Tömmer hela systemet på en gång och fyller på sedan? 2. Tömmer ett ok åt gången. 3. Tömmer ut så mycket så att bromsoljebehållaren töms men inte rören, fyller på i behållaren och fortsätter tömma. (Då känns det som om det är mindre risk för eventuella komplikationer) 4. Använder ni eventuella mojänger och andra hjälpmedel eller är det bara gamle Newton som hjälper till att byta med hjälp av tyngdlagen? Begrep ni hur jag menade?

Edited by OneYet, 21 April 2005 - 07:01 AM.


#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 April 2005 - 07:07 AM

Så här skulle jag gjort på min hundkoja: Koppla på en slang på luftnippeln på hjulet längst bort. Lossa nippeln Du pumpar sen ut oljan, t ex med hjälp av mamma. Det är nog bra att inte tömma systemet, släppa in luft. Dra åt nippeln. Fortsätt sen med nästa hjul osv.

#3 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 21 April 2005 - 07:08 AM

om du är ovan mek så är nr3 en bra sak. töm behållaren medelst hävertmetod alt genom att lufta ur ett bak och ett framok tills nivån är tillräckligt låg. ta sedan en billig vätska typ biltema och skölj ur systemet, för att sedan köra skarpt med "dyr" vätska s.a.s. [besserwisser mode on] det heter inte bromsolja utan bromsvätska :D [besserwisser mode off]

#4 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 April 2005 - 12:13 PM

Imnotworthy thumbsup :) Imnotworthy chinky chinky Imnotworthy Tackar o bugar. Det får bli nummer 3 låter det som. Sköljningen, är det en "måstesak" eller är det bara en sån där proffsgrej som långloppsfantaster håller på med? Var det inte Mäkinen som hade den braiga idén att byta färg på "VÄTSKAN" så att man ser när den nya kommer. För annars är det kanske svårt att veta om det är gammal eller ny "VÄTSKA" som man ser rinner mellan fingrarna. Jag lyckas ALLTID kladda ner mig när jag håller på med sådant här.

#5 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 21 April 2005 - 12:53 PM

sköljning är bara ett sätt att se till att all gammal vätska är borta. använd biltemas billigaste thumbsup och det går åt ca 2l. när du ska skölja systemet efter att du tömt behållaren ska du göra på följande sätt och det underlättar om man är 2 öppna luftnippeln på ett ok (börja gärna längst bort från huvudcyl). sätt en slang på nippeln som du sedan stoppar ned i en typ 1,5l petflaska (bra för att se färgen på vätskan). en pers sitter i bilen och pumpar manisk :rolleyes: den andre ser till att få stopp på dåren i bilen innan behållaren är tom. kör genom 2 fulla behållare genom varje ok(stäng luftnippeln på oket innan du tar nästa :P ) när alla är klara, så är det dags att byta till den fräna vätskan (själv åker jag castrol srf, men den är DYR) på rejsa finns en ypperlig bromsvätsketråd där du kan välja den som passar dig thumbsup lufta nu bromsarna som vanligt och kör igenom en behållare till varje ok. nu har du dom rockigaste bromsarna på forumet B)

#6 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 21 April 2005 - 01:14 PM

Beskrivningar som denna är guld för oss som är ovana. thumbsup Imnotworthy Imnotworthy Imnotworthy thumbsup

#7 Makinen

Makinen

    Super Member

  • PipPip
  • 288 posts

Posted 21 April 2005 - 01:27 PM

Bromsvätskan i min bil var svart när jag köpte bilen. Numera är den blå och nästa gång en annan färg. Jag blöder ur en nippel i taget och börjar höger bak och slutar vänster fram.

#8 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 22 April 2005 - 05:11 AM

Jag tömde hela systemet när jag bytte på min för en månad sen thumbsdown Det va de mest korkade jag gjort :beat: tog 5 timmar att få ordning på allt sen. Gick inte att pumpa bort luften som blev i bromscylindern och slangarna pga av att behållaren sitter för lågt. Fick ta bort slangarna och hälla i vätskan och sen lufta som f-n :sick: Töm och fyll nytt allt eftersom tills allt är bytt är mitt råd.

#9 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 22 April 2005 - 06:07 AM

Så här skulle jag gjort på min hundkoja:

Koppla på en slang på luftnippeln på hjulet längst bort. Lossa nippeln

Du pumpar sen ut oljan, t ex med hjälp av mamma. Det är nog bra att inte tömma systemet, släppa in luft.

Dra åt nippeln.

Fortsätt sen med nästa hjul osv.

Precis! ;)

#10 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 22 April 2005 - 07:49 AM

jag tömde hela mitt system på vätska och luftade "bisting way" :D när hela systemet är tömt får man pumpa ny vätska rakt igenom systemet med en luftnippel itaget öppen. detta gör man 2 varv på bilen och sen är det bra thumbsup

#11 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 22 April 2005 - 11:56 AM

jag tömde hela mitt system på vätska och luftade "bisting way" :D

när hela systemet är tömt får man pumpa ny vätska rakt igenom systemet med en luftnippel itaget öppen.
detta gör man 2 varv på bilen och sen är det bra thumbsup

f-n, så där gjorde jag också...

#12 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 02 October 2005 - 07:20 PM

Hade en del problem med luftningen. När jag pumpade hårt på bromspedalen verkar det som om det blev mer luft i systemet. Sedan försökte jag med mjuka pumningar istället och då gick det bättre. Verkar detta vettigt? Körde i allafall på Gelleråsen idag och det fungerade fint.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users