Jump to content


Photo

Bromsoljebytesdags


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 21 April 2005 - 07:00 AM

Sedan jag kom hit och till Rejsa så har jag ju börjat fatta att det kan vara läge att byta lite bromsolja ibland. Eftersom jag är något av en nybörjare på detta område tänkte jag fråga hur ni gör. 1. Tömmer hela systemet på en gång och fyller på sedan? 2. Tömmer ett ok åt gången. 3. Tömmer ut så mycket så att bromsoljebehållaren töms men inte rören, fyller på i behållaren och fortsätter tömma. (Då känns det som om det är mindre risk för eventuella komplikationer) 4. Använder ni eventuella mojänger och andra hjälpmedel eller är det bara gamle Newton som hjälper till att byta med hjälp av tyngdlagen? Begrep ni hur jag menade?

Edited by OneYet, 21 April 2005 - 07:01 AM.


#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 21 April 2005 - 07:07 AM

Så här skulle jag gjort på min hundkoja: Koppla på en slang på luftnippeln på hjulet längst bort. Lossa nippeln Du pumpar sen ut oljan, t ex med hjälp av mamma. Det är nog bra att inte tömma systemet, släppa in luft. Dra åt nippeln. Fortsätt sen med nästa hjul osv.

#3 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 21 April 2005 - 07:08 AM

om du är ovan mek så är nr3 en bra sak. töm behållaren medelst hävertmetod alt genom att lufta ur ett bak och ett framok tills nivån är tillräckligt låg. ta sedan en billig vätska typ biltema och skölj ur systemet, för att sedan köra skarpt med "dyr" vätska s.a.s. [besserwisser mode on] det heter inte bromsolja utan bromsvätska :D [besserwisser mode off]

#4 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden