Edited by slimvince, 23 April 2005 - 10:51 AM.
Obd-ii Interface
#1
Posted 23 April 2005 - 10:50 AM
#2
Posted 25 April 2005 - 05:59 PM
#3
Posted 25 April 2005 - 06:00 PM
#4
Posted 25 April 2005 - 06:01 PM
#5
Posted 25 April 2005 - 06:02 PM
#6
Posted 25 April 2005 - 06:03 PM
#7
Posted 25 April 2005 - 06:04 PM
#8
Posted 25 April 2005 - 06:04 PM
#9
Posted 25 April 2005 - 06:05 PM
#10
Posted 25 April 2005 - 06:06 PM
#11
Posted 25 April 2005 - 06:16 PM
Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:25 PM.
#12
Posted 25 April 2005 - 06:17 PM
Edited by StephanD, 25 April 2005 - 06:18 PM.
#13
Posted 25 April 2005 - 06:21 PM
Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:29 PM.
#14
Posted 25 April 2005 - 06:29 PM
#15
Posted 25 April 2005 - 06:35 PM
#16
Posted 25 April 2005 - 06:46 PM
Edited by StephanD, 25 April 2005 - 06:47 PM.
#17
Posted 25 April 2005 - 06:51 PM
Du får lusläsa CP:s tråd enligt ovan för att se om någon har fått det att det funka i turboversionen också. Plus brasklappen för att jag inte vet om man någonsin gick över till CAN i Speedstrarna. Man kan se i själva diagnosuttaget i bilen vilka pinnar i kontaktdonet som är använt för att avgöra om man har ISO eller CAN etc. Det står beskrivet på >här<. Bilden visar mitt uttag (ISO-kompatibelt).
Allt fungerade på första försöket. Min dator hade COM1 som uttag baktill, och programvaran ställde in sig default på COM1. I värsta fall kanske man får kolla vilken COM? som motsvarar kontakten på datorn och sedan välja denna port i programmet.
Edit: Dude har ju i sin race-speedster ett loggningsverktyg inbyggt i ratten (Mychron), ännu rejsigare!
Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:56 PM.
#18
Posted 25 April 2005 - 07:35 PM
Jag hänger inte med i något av snacket i denna tråd men......och även om man kunde flasha om eprom i ecu:n så måste man ju antagligen ha lyckats dis-assemblera koden för att förstå var i binärkoden de mappningsparametrar man vill...?
Jag fick med en kod till chip:et till min. Kan leta upp koden om det är intressant.
Vet inte om det är koden till mitt Regal-chip eller det till motorn i övrigt.
#19
Posted 26 April 2005 - 04:48 AM
På svenska betyder det i princip att om man lyckades tanka ner allt data från ECU:n till datorn så skulle antagligen få det som en enda lång teckensträng. Och att då veta var i strängen man kan hitta något man kan ändra är inte lätt, då måste man ha en kunskap om formatet som antagligen bara chiptrimmarna, GM och ECU-tillverkaren har - eller så har man en speciell programvara i vilket man programmerat in den kunskapen.Jag hänger inte med i något av snacket i denna tråd men......och även om man kunde flasha om eprom i ecu:n så måste man ju antagligen ha lyckats dis-assemblera koden för att förstå var i binärkoden de mappningsparametrar man vill...?
Jag fick med en kod till chip:et till min. Kan leta upp koden om det är intressant.
Vet inte om det är koden till mitt Regal-chip eller det till motorn i övrigt.
Det är ungefär (och ännu svårare) som att öppna ett excel-dokument med "Anteckningar", ändra i det på ett korrekt sätt, och sedan fortfarande kunna öppna det fullt fungerande med Excel.
Fast detta är bara min gissningar, ECU:erna kanske pratar ett standardprotokoll även för att kunna mappa, inte bara för att kunna för att kunna visa/nollställa felkoder mm.
Edit: Regal-chipet; byter dom chipet eller programmerar dom om det befintliga? Funderar själv på nåt liknande men de flesta alternativ betyder ju att man behöver lämna in bilen på verkstad - utomlands...
Edited by slimvince, 26 April 2005 - 04:49 AM.
#20
Posted 26 April 2005 - 05:41 AM
Jag fick med originalchipet så de bytar ut det....Regal-chipet; byter dom chipet eller programmerar dom om det befintliga?...
...bla......bla...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users