Jump to content


Photo

Obd-ii Interface


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 23 April 2005 - 10:50 AM

iHar nu beställt ett obd-ii gränssnitt för att kunna koppla en dator till bilens obd-ii uttag. Hade tänkt utläsa felkoder (t.ex. se om jag har samma fel som Clipping Point m.fl. haft där symptomet är som om gasvajern (om det hade funnits en) gått av, dvs motorn går ner på tomgång, inget händer när man trampar på gaspedalen, och varningslampan tänds), men även kolla lite på vilket realtidsdata man kan utläsa. Om man hade ett bra trådlöst nätverk på banan (och en tillräckligt kraftig sändare/mottagare på en liten bärbar dator eller pocket PC) skulle man i teorin kunna skicka över detta i realtid till depån ;-). Annars får man kanske överföra data över gprs... Vad man nu skall ha det till :rolleyes: ? Är man bil och datornörd så är man. Edit: Fortsättning följer så snart jag fått grejorna...

Edited by slimvince, 23 April 2005 - 10:51 AM.


#2 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 05:59 PM

Nu har jag interfacet och har gjort en snabb koll:

#3 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:00 PM

sid 1:

#4 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:01 PM

Sid 2:

#5 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:02 PM

Sid 3:

#6 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:03 PM

Sid 4:

#7 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:04 PM

Sid 5:

#8 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:04 PM

Sid 6:

#9 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:05 PM

Sid 7:

#10 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:06 PM

Sid 8

#11 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:16 PM

Hade dessutom följande felkoder: p0378 timing reference high resolution signal "b" intermittent/erratic pulses p0431 warm up catalyst efficiency below threshold p2710 shift solenoid "F" intermittent Två misstänkta saker (finns det fler?) som verksta'n skall få titta närmare på på onsdag: ser ju ut som att egr-ventilen och katalysatorn inte mår bra (kanske det ena är ett följdfel av det andra?) :unsure: . Har dessutom en lite orolig tomgång, och som sagt har jag ju haft problem 3-4 gånger med att motorn vägrar något annat än tomgångsvarvtal oavsett vad man gör med gaspedalen. Hade inte någon felkod som handlade om gasreglagegivaren. Nån som har några tips på vad man borde "kräva" att verksta'n tittar närmare på förutom kanske egr och kat (det var rejält kallt i kat:en, -38 grader :D )? Annars funkade interfacet klockrent på första försöket. Det uppdaterar inte informationen särskilt ofta. Drygt 2Hz står det, men det verkar inte så när man tittar i applikationen. Skall testa någon annan programvara när jag får tid som loggar datat på loggfil, kanske man där får uppdateringarna 2 ggr per sek. Kul hur som helst! Scantool / elmscan ISO har jag använt. Fr.o.m. 2003 års modell var det tillåtet att gå över till CAN istället för ISO, vet inte om GM gjorde det på Speedster fr.o.m 03-års modell. Min är en 02:a byggd 03. GM lär ha gått över till CAN i några modeller from 2003.)

Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:25 PM.


#12 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:17 PM

Kan du ändra mappning okså? /S

Edited by StephanD, 25 April 2005 - 06:18 PM.


#13 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:21 PM

Man kan ändra mappning via uttaget, men inte med den programvara jag använt. Det kan dessutom vara så att mitt interface inte har hårdvarustöd för det heller. Har försökt leta lite på webben för att förstå var begränsningen ligger...och även om man kunde flasha om eprom i ecu:n så måste man ju antagligen ha lyckats dis-assemblera koden för att förstå var i binärkoden de mappningsparametrar man vill pilla med finns? Nån som har koll :unsure: ?

Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:29 PM.


#14 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:29 PM

Detta va klart intressant och lätt att läsa ut. Va det buggit att få å funka? och nästa fråga var köpte du det? /S

#15 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 25 April 2005 - 06:35 PM

Intressant thumbsup Ytterligare en fråga. Hur stort hål i plånboken??

#16 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:46 PM

Säkert nästan gratis, fråga min fru, allt jag köper till mina bilar är jätte billigt :lol:

Edited by StephanD, 25 April 2005 - 06:47 PM.


#17 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 25 April 2005 - 06:51 PM

Jag snokade reda på det mesta i CP:s tråd >här< och sen kontaktade jag den svenska generalagenten >här< och beställde ett komplett Obdii iso-kit för ca tusenlappen inkl moms och frakt.
Du får lusläsa CP:s tråd enligt ovan för att se om någon har fått det att det funka i turboversionen också. Plus brasklappen för att jag inte vet om man någonsin gick över till CAN i Speedstrarna. Man kan se i själva diagnosuttaget i bilen vilka pinnar i kontaktdonet som är använt för att avgöra om man har ISO eller CAN etc. Det står beskrivet på >här<. Bilden visar mitt uttag (ISO-kompatibelt).

Allt fungerade på första försöket. Min dator hade COM1 som uttag baktill, och programvaran ställde in sig default på COM1. I värsta fall kanske man får kolla vilken COM? som motsvarar kontakten på datorn och sedan välja denna port i programmet.

Edit: Dude har ju i sin race-speedster ett loggningsverktyg inbyggt i ratten (Mychron), ännu rejsigare!

Edited by slimvince, 25 April 2005 - 06:56 PM.


#18 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 25 April 2005 - 07:35 PM

...och även om man kunde flasha om eprom i ecu:n så måste man ju antagligen ha lyckats dis-assemblera koden för att förstå var i binärkoden de mappningsparametrar man vill...?

Jag hänger inte med i något av snacket i denna tråd men...
Jag fick med en kod till chip:et till min. Kan leta upp koden om det är intressant.
Vet inte om det är koden till mitt Regal-chip eller det till motorn i övrigt. :unsure:

#19 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 26 April 2005 - 04:48 AM

...och även om man kunde flasha om eprom i ecu:n så måste man ju antagligen ha lyckats dis-assemblera koden för att förstå var i binärkoden de mappningsparametrar man vill...?

Jag hänger inte med i något av snacket i denna tråd men...
Jag fick med en kod till chip:et till min. Kan leta upp koden om det är intressant.
Vet inte om det är koden till mitt Regal-chip eller det till motorn i övrigt. :unsure:

På svenska betyder det i princip att om man lyckades tanka ner allt data från ECU:n till datorn så skulle antagligen få det som en enda lång teckensträng. Och att då veta var i strängen man kan hitta något man kan ändra är inte lätt, då måste man ha en kunskap om formatet som antagligen bara chiptrimmarna, GM och ECU-tillverkaren har - eller så har man en speciell programvara i vilket man programmerat in den kunskapen.

Det är ungefär (och ännu svårare) som att öppna ett excel-dokument med "Anteckningar", ändra i det på ett korrekt sätt, och sedan fortfarande kunna öppna det fullt fungerande med Excel.

Fast detta är bara min gissningar, ECU:erna kanske pratar ett standardprotokoll även för att kunna mappa, inte bara för att kunna för att kunna visa/nollställa felkoder mm.

Edit: Regal-chipet; byter dom chipet eller programmerar dom om det befintliga? Funderar själv på nåt liknande men de flesta alternativ betyder ju att man behöver lämna in bilen på verkstad - utomlands...

Edited by slimvince, 26 April 2005 - 04:49 AM.


#20 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 26 April 2005 - 05:41 AM

...bla...

...bla...

...Regal-chipet; byter dom chipet eller programmerar dom om det befintliga?...

Jag fick med originalchipet så de bytar ut det.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users