Minsta Möjliga Fälgar ?
#1
Posted 09 May 2005 - 08:58 AM
#2
Posted 09 May 2005 - 10:43 AM
#3
Posted 09 May 2005 - 11:52 AM
#4
Posted 09 May 2005 - 12:23 PM
#5
Posted 09 May 2005 - 12:29 PM
#6
Posted 09 May 2005 - 12:30 PM
Hum, jag vet att folk har 10 mm spacers i England med min lösning.205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.
jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris )
Det låter intressant med tillverkning (fast gärna 10 mm )
#7
Posted 09 May 2005 - 01:22 PM
Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
Tänkte testa Yokohama A048 195/55-15 nästa gång... Då blir diameterminskningen drygt 4% istället. (vilket är samma minskning som de bakre 225/50-15 jmfrt med 225/45-17).
205 däcken har helt tagit bort understyrningen på min bil trots att jag bara har 0,5grader neg camber fram för närvarande. Så jag hoppas att 195:or med lite mer camber kommer att funka lika bra.
Har kört en del med 205 på vanlig väg det sista och dom är betytligt mer spårkänsliga än 175:orna, lite av detta bör man förhoppningsvis slippa med 195 fram istället...
#8
Posted 09 May 2005 - 01:27 PM
Jag antar att det är samma sak som wobblybolts... Det är hjulbultar men en lös konformad bricka vid bultskallen som tillåter viss skillnad i bultdelningen. Jag använder sådana med mina OZ SuperT fälgar för att bultdelningen där skiljer sig lite... (troligen 5/108).Offsetbult, vad är det?
Anledningen till dessa frågor är att Dude i en annan tråd sade att det går att använda MB och Volvofälgar om du använder offsetbult och eftersom åtminstone Volvo har bultdelning 5/108 och Opel har 5/110 så är jag lite undrande.
Skulle detta funka så öppnar det ju en obegränsad brunn av begagnade fälgar att ösa ur
Kan passa på att ta en bild i veckan då jag ändå ska byta bromsbelägg...
#9
Posted 09 May 2005 - 02:29 PM
har du sett att det går, så går det ju uppenbarligen och då är det bara att tillverka dom.Hum, jag vet att folk har 10 mm spacers i England med min lösning.205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.
jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris )
Det låter intressant med tillverkning (fast gärna 10 mm )
#10
Posted 09 May 2005 - 02:36 PM
#11
Posted 09 May 2005 - 06:22 PM
Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingångenEnda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)
#12
Posted 09 May 2005 - 06:25 PM
Vad är din "proffisionella " rekomedation på fälg bredd till de däcken ?205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
krängare fram är ett måste för bana och gärna bak också.
det finns en kille som brukar annonsera i bilsport m.fl att han tillverkar 4st spacers för ~1500:-.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.
om man åker med eftermarknadsfälgar brukar det inte vara ett problem. iaf om man väljer ett bra fabrikat typ OZ.
jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris )
Olika breda fälgar ett måste ?
#13
Posted 09 May 2005 - 07:01 PM
Jo visst är den mindre diametern bra, den gör ju dessutom att bilen sänks vilket inte är helt fel på bana... Men jag tycker att 6.1% (ca 2cm sänkning) som 205/50-15 gör är onödigt mycket och dessutom inte gatlegalt. Därför tänkte jag prova 195/55-15 (om jag kan få dom att passa på min fälgbredd) det medför en minskning med 4.6 (ca 1,5 cm sänkning) vilket också stämmer mer överens med sänkningen som bakjulen medför, dessutom inom de lagliga 5%:en. Eftersom Speedstern inte driver på framhjulen så påverkar detta inte utväxlingen öht.Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingången
Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)
Bak medför 225/50-15 en minskning med 4,5% (ca 1,4 cm sänkning) detta ger ju den lägre utväxling du efterfrågar.
#14
Posted 09 May 2005 - 07:47 PM
http://www.saabklubb.../tirecalc.shtml
#15
Posted 09 May 2005 - 08:01 PM
du kommer nog inte märka ngt med så liten skillnad i diameterändring.Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingången
Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)
har provat upp till 10% i skillnad och det ger så lite i praktiskt andvändbart varvtal på bana .
#16
Posted 09 May 2005 - 08:03 PM
det går utmärkt på 7"-fälgar.Vad är din "proffisionella " rekomedation på fälg bredd till de däcken ?205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
krängare fram är ett måste för bana och gärna bak också.
det finns en kille som brukar annonsera i bilsport m.fl att han tillverkar 4st spacers för ~1500:-.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.
om man åker med eftermarknadsfälgar brukar det inte vara ett problem. iaf om man väljer ett bra fabrikat typ OZ.
jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris )
Olika breda fälgar ett måste ?
#17
Posted 09 May 2005 - 08:32 PM
Miniräknare??? Det där räknar man ju ut på några sekunder i huvet.För er som inte redan har en vettig länk eller inte orkar sitta med miniräknaren för att räkna däcksdiametrar så kolla den här sidan:
http://www.saabklubb.../tirecalc.shtml
http://web.telia.com...0/Dack/dack.htm
#18
Posted 10 May 2005 - 04:34 AM
#19
Posted 10 May 2005 - 06:04 AM
Hur ser de ut? Är det bara en platta, eller sitter det en styrning på denB.A.D. har oxå såna han kanske kan ge oss en beskrivning??????????
Attached Files
#20
Posted 10 May 2005 - 06:21 AM
Edited by B.A.D, 10 May 2005 - 07:14 AM.
2 user(s) are reading this topic
0 members, 2 guests, 0 anonymous users