Jump to content


Photo

Minsta Möjliga Fälgar ?


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#21 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 10 May 2005 - 07:19 AM

Vad blev det för fälgar? svarta? :rolleyes:

#22 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 10 May 2005 - 08:02 AM

om man nu skall vara ytterst nogrann(för att bibehålla original skrubbvinkel) skall man behålla et 27 om man inte ändrar diametern på däcket även om man ökar bredden på fälgen. däremot så minskas skrubbvinkeln vid ökad camber och därför kan komma att behövas ökas med mindre negativ et. samma sak gäller vid ökning av hjuldiameter. det gäller att ha tungan rätt i munnen när man räknar på hur allt påverkas vid förändringar. om bad har ökat sin hjuldiameter och samtidigt camber, så måste han minska sin negativa et (dvs under 27) för att bibehålla lotus geometri. ändringen av skrubbvinkeln blir än mer påtaglig vid hög kingpin inclination(vinkeln mellal spindel och spindeltapp) nu orkar jag inte skriva mer :D

#23 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 10 May 2005 - 09:00 AM

dude -> de där va överkurs för oss amatörer :lol: fortsätt gärna utläggningen när du orkar... :D Hur mycke kommer man som glad amatör märka av det du skriver??

#24 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 May 2005 - 10:13 AM

Kör alltid med styrning på spacern.... Mina nya fälgar är på svarvning nu för att få ett inner mått större än 65.1
tror vi sa 72mm annars finns det inget material kvar för styrningen på spacern (fälgen var 65.1 från början).

Så du måste modda fälgen för att åstadkomma en styrning?

#25 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 May 2005 - 10:45 AM

Så här?

Attached Files



#26 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 10 May 2005 - 10:47 AM

med en bred spacer borde mittenalternativet duga, men 10mm är inte såå brett.

#27 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 10 May 2005 - 11:31 AM

dude -> de där va överkurs för oss amatörer :lol:
fortsätt gärna utläggningen när du orkar... :D

Hur mycke kommer man som glad amatör märka av det du skriver??

jävlas bara lite :D :D

men sanningen är aldrig enkel tyvärr.
fråga mig. jag har gjort alla fel som tänkas kan :rolleyes:

dom stora sakerna som märks när man börjar göra ändringar i geometrin är nervös styrning, spårighet, understyrning/överstyrning (beroende på ändring s.a.s.

själv kommer jag nog att satsa på att bredda bilen genom att flytta ut hela bärarmspaketet 50-80mm/sida till nästa år.
detta för att kunna nyttja det bra som finns i geometrin utan att försaka annat.

har mailat colin blower ang hans skärmbreddare.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users