Jump to content


Photo

Minsta Möjliga Fälgar ?


  • Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 09 May 2005 - 08:58 AM

Efter att ha begått bandebut med RWD i helgen på kullen (ca 16 mil ) så växte hornen och nu har det infunnit ju sig ett behov av bättre däck. (Táck för sparken så jag kom iväg Nillet :) ) Fråga 1: får man på 15 " fälgar på en speedster ( någon som provat) Fråga 2 då tillgången på saab fälgar är gott så undrar jag även vilken däck bredd skall man ha på riktiga R-däck ? 195 fram 215 bak ?? räcker det ? Jag tror tyvärr att fälgarna på saab är 6.5 tum i 15 och 16 " så det borde bli max Fråga 3 , någon som funderat på lämplig spacer fram för att få på en "vanlig" fälg som ligger på ca 36-40 i offset Fråga 4 i mina eftersökningar på spacers ( ca 20 mm ) så har alla jag pratat med bara viljat leverera i stål :blink: finns det inte någon som gör i ALU många frågor blev och de går säkert att lista ut det hela själv med trial and error men det känns snabbare så om någon sitter på kunskapen ..........

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 May 2005 - 10:43 AM

1. Melldert kör med 15" runt om, kanske 205/225. Jag tror han ville ha 195 Yokos fram nästa gång 2. Tycker det verkar dumt att köra smalare bak, med mindre grepp :o 3. Oxå intresserad. Kommer att köra med std bakfälgar fram med en 10 mm spacer... var handlar man?

#3 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 09 May 2005 - 11:52 AM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra. krängare fram är ett måste för bana och gärna bak också. det finns en kille som brukar annonsera i bilsport m.fl att han tillverkar 4st spacers för ~1500:-. 10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning. om man åker med eftermarknadsfälgar brukar det inte vara ett problem. iaf om man väljer ett bra fabrikat typ OZ. jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått). brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris ;) )

#4 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,350 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 09 May 2005 - 12:23 PM

Spacers, är det typ en platta mellan nav och fälg så att du helt enkelt "flyttar ut" fälgen från navet? Offsetbult, vad är det? Anledningen till dessa frågor är att Dude i en annan tråd sade att det går att använda MB och Volvofälgar om du använder offsetbult och eftersom åtminstone Volvo har bultdelning 5/108 och Opel har 5/110 så är jag lite undrande. :unsure: Skulle detta funka så öppnar det ju en obegränsad brunn av begagnade fälgar att ösa ur :D Jag har varit i kontakt med Klas_NSX som hade den röda Hondan på Sviestad för hans fälgar var bland det snyggaste jag sett. De var dock dyra redan i Japan där de tillverkades :blink: Jag är själv från Småland ;)

#5 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 09 May 2005 - 12:29 PM

Speedworks säljer kopior på Klas fälgar thumbsup Rota Redline heter dom, om jag inte minns fel :unsure:

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 May 2005 - 12:30 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.


jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris ;) )

Hum, jag vet att folk har 10 mm spacers i England med min lösning. :unsure:

Det låter intressant med tillverkning (fast gärna 10 mm :unsure: )

#7 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 09 May 2005 - 01:22 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...

Tänkte testa Yokohama A048 195/55-15 nästa gång... Då blir diameterminskningen drygt 4% istället. (vilket är samma minskning som de bakre 225/50-15 jmfrt med 225/45-17).
205 däcken har helt tagit bort understyrningen på min bil trots att jag bara har 0,5grader neg camber fram för närvarande. Så jag hoppas att 195:or med lite mer camber kommer att funka lika bra.

Har kört en del med 205 på vanlig väg det sista och dom är betytligt mer spårkänsliga än 175:orna, lite av detta bör man förhoppningsvis slippa med 195 fram istället...

#8 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 09 May 2005 - 01:27 PM

Offsetbult, vad är det?

Anledningen till dessa frågor är att Dude i en annan tråd sade att det går att använda MB och Volvofälgar om du använder offsetbult och eftersom åtminstone Volvo har bultdelning 5/108 och Opel har 5/110 så är jag lite undrande. :unsure:

Skulle detta funka så öppnar det ju en obegränsad brunn av begagnade fälgar att ösa ur :D

Jag antar att det är samma sak som wobblybolts... Det är hjulbultar men en lös konformad bricka vid bultskallen som tillåter viss skillnad i bultdelningen. Jag använder sådana med mina OZ SuperT fälgar för att bultdelningen där skiljer sig lite... (troligen 5/108).

Kan passa på att ta en bild i veckan då jag ändå ska byta bromsbelägg...

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 09 May 2005 - 02:29 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.
10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.


jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris ;) )

Hum, jag vet att folk har 10 mm spacers i England med min lösning. :unsure:

Det låter intressant med tillverkning (fast gärna 10 mm :unsure: )

har du sett att det går, så går det ju uppenbarligen och då är det bara att tillverka dom.

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 May 2005 - 02:36 PM

B.A.D. har oxå såna han kanske kan ge oss en beskrivning?????????? Imnotworthy

#11 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 09 May 2005 - 06:22 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...

Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingången
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)

#12 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 09 May 2005 - 06:25 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

krängare fram är ett måste för bana och gärna bak också.

det finns en kille som brukar annonsera i bilsport m.fl att han tillverkar 4st spacers för ~1500:-.

10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.

om man åker med eftermarknadsfälgar brukar det inte vara ett problem. iaf om man väljer ett bra fabrikat typ OZ.

jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris ;) )

Vad är din "proffisionella " rekomedation på fälg bredd till de däcken ?

Olika breda fälgar ett måste ?

#13 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 09 May 2005 - 07:01 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...

Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingången
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)

Jo visst är den mindre diametern bra, den gör ju dessutom att bilen sänks vilket inte är helt fel på bana... Men jag tycker att 6.1% (ca 2cm sänkning) som 205/50-15 gör är onödigt mycket och dessutom inte gatlegalt. Därför tänkte jag prova 195/55-15 (om jag kan få dom att passa på min fälgbredd) det medför en minskning med 4.6 (ca 1,5 cm sänkning) vilket också stämmer mer överens med sänkningen som bakjulen medför, dessutom inom de lagliga 5%:en. Eftersom Speedstern inte driver på framhjulen så påverkar detta inte utväxlingen öht.

Bak medför 225/50-15 en minskning med 4,5% (ca 1,4 cm sänkning) detta ger ju den lägre utväxling du efterfrågar.

#14 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 09 May 2005 - 07:47 PM

För er som inte redan har en vettig länk eller inte orkar sitta med miniräknaren för att räkna däcksdiametrar så kolla den här sidan:
http://www.saabklubb.../tirecalc.shtml :P

#15 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 09 May 2005 - 08:01 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

Enda nackdelen med detta är att hjuldiametern blir 6% mindre med 205/50-15 jmfrt med orginalets 175/55-17. Detta är inte lagligt, men risken att polisen upptäcker detta vid en kontroll är väl minimalt...

Jag tro jag skulle uppskatat en mindre omkrest , på kullen är 3:an något för hög och 2:an för låg , med mindre hjul så kan nog det bli riktigt bra ut ur kurvan mot rakan , då hamnar man på lite över 4000 rpm direkt i ingången
( men det kanske räcker med mera grepp och högre ingångs hastighet)

du kommer nog inte märka ngt med så liten skillnad i diameterändring.

har provat upp till 10% i skillnad och det ger så lite i praktiskt andvändbart varvtal på bana :( .

#16 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 09 May 2005 - 08:03 PM

205/50-15" fram och 225/50-15 bak fungerar mkt bra.

krängare fram är ett måste för bana och gärna bak också.

det finns en kille som brukar annonsera i bilsport m.fl att han tillverkar 4st spacers för ~1500:-.

10mm spacers blir inte bra på std fälg iom att det inte finns material nog för inv/utv styrning.

om man åker med eftermarknadsfälgar brukar det inte vara ett problem. iaf om man väljer ett bra fabrikat typ OZ.

jag kan nog beställa spacers från någon av mina leverantörer, om ni vet vad ni ska ha (exakta mått).
brukar kosta runt 250:-/st (dvs mitt inköpspris ;) )

Vad är din "proffisionella " rekomedation på fälg bredd till de däcken ?

Olika breda fälgar ett måste ?

det går utmärkt på 7"-fälgar.

#17 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 09 May 2005 - 08:32 PM

För er som inte redan har en vettig länk eller inte orkar sitta med miniräknaren för att räkna däcksdiametrar så kolla den här sidan:
http://www.saabklubb.../tirecalc.shtml :P

Miniräknare??? Det där räknar man ju ut på några sekunder i huvet. :P




















http://web.telia.com...0/Dack/dack.htm

#18 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 10 May 2005 - 04:34 AM

Jag körde med fälgar med et38 förra året med 10mm spacer fram utan problem. Fälgarna var 8x17 samt 8x18 med 215/45-17 samt 235/40-18. Med et 27 org + 10mm spacer får man et 37 alltså väldigt nära orginalet. Bilen är sänkt men det skrapar alldrig i någonstans.

#19 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 May 2005 - 06:04 AM

B.A.D. har oxå såna han kanske kan ge oss en beskrivning?????????? Imnotworthy

Hur ser de ut? Är det bara en platta, eller sitter det en styrning på den

Attached Files



#20 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 10 May 2005 - 06:21 AM

Kör alltid med styrning på spacern.... Mina nya fälgar är på svarvning nu för att få ett inner mått större än 65.1 tror vi sa 72mm annars finns det inget material kvar för styrningen på spacern (fälgen var 65.1 från början).

Edited by B.A.D, 10 May 2005 - 07:14 AM.





3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users