Jump to content


Photo

Sele?


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 10 May 2005 - 09:44 AM

Tjenare, Är det någon som monterat sele/fyrpunktsbälte i sin Speedster, vad jag förstår är det inte helt lätt, om möjligt överhuvudtaget? Mvh

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 10 May 2005 - 10:14 AM

Flera i England/Tyskland

#3 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 10 May 2005 - 03:56 PM

Vill nog snarare säga att det är enkelt att montera 4 punkt i en speedster Moto-concept i Tyskland säljer färdiga satser, dyra bälten men tvärstaget bakom bågen har de för ca100 euro och genomföringen i stolarna för 30 euro. Bälten finns mycket billigare här, hos tex Dalhems /S

Edited by StephanD, 10 May 2005 - 03:58 PM.


#4 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 10 May 2005 - 04:10 PM

Vill nog snarare säga att det är enkelt att montera 4 punkt i en speedster
Moto-concept i Tyskland säljer färdiga satser, dyra bälten  men tvärstaget bakom bÃ¥gen har de för ca100 euro och genomföringen i stolarna för 30 euro.

Bälten finns mycket billigare här, hos tex Dalhems

/S

Yepp, såg det, därav min fråga om någon i sverige gjort det och framför allt om besiktningen godkänner denna lösning.

#5 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 10 May 2005 - 04:36 PM

Om SBP godkänner 4 punkt vid bes kan jag inte svara på, enl sajten är de ju TUV godkända annars får befintliga bälten sitta i vid bes. Har beställt grejer från moto- concept idag dock inte bälten men det kommer. /S

#6 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 10 May 2005 - 04:57 PM

Har beställt grejer från moto- concept idag dock inte bälten men det kommer.

/S

Beställt?! Skulle inte du hålla dig lite ? ;)

Min tanke är ju att byta säten för att komma ned i vikt och vad jag läst mig till (kanske inte stämmer) är att jag då inte kan använda befintliga bälten utan är hänvisad till fyrpunkt, därav frågan. Men som sagt, man kanske kan låta originalbälten sitta vid besöket hos SBP.

Mvh

#7 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 10 May 2005 - 05:01 PM

Här är en länk angående harnessbar, lite struligt verkar det..

http://www.vx220.org...0131&hl=rollbar

#8 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 11 May 2005 - 01:37 AM

[quote name='Reine' date='May 10 2005, 17:21 ']
/S[/QUOTE]
Beställt?! Skulle inte du hålla dig lite ? ;)




[/quote]
Lite små prytlar som jag (behövde) "host"

filterbox och några småprytlar, ska ha mer grejer sen, är sugen på fälgarna m.m

När jag tänker efter "behöver" jag nog massor med delar. :P

/S

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 11 May 2005 - 05:01 AM

att en sak är tuv-godkänd spelar ingen roll (tuv är ingen statlig instans som har rätt att certifiera utanför tyskland) i sverige måste man ha original 3-punktsbälten vid besiktning.

#10 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 11 May 2005 - 07:35 AM


Har beställt grejer från moto- concept idag dock inte bälten men det kommer.

/S

Beställt?! Skulle inte du hålla dig lite ? ;)

Min tanke är ju att byta säten för att komma ned i vikt och vad jag läst mig till (kanske inte stämmer) är att jag då inte kan använda befintliga bälten utan är hänvisad till fyrpunkt, därav frågan. Men som sagt, man kanske kan låta originalbälten sitta vid besöket hos SBP.

Mvh

hmm orginalstolarna väger ca 7 kg enligt en tråd som Turbo2 startade, blir inte mycke till viktbesparing där :unsure:
Då är det både billigare o enklare att banta ner sej några kg :P

Fast nya stolar som är anpassade mer för kroppen vore ju nice, dom befintliga suger ju fett vid långkörningar thumbsdown

Behöver man verkligen ha genomföring i stolarna om man har 4-punktsbälte?? fäster man det i en ögla så kan det ju inte röra sej +att om man är lite bredare än medelsvensson så kan det ju va svårt med genomföringen oxå :unsure:

#11 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 11 May 2005 - 09:23 AM

hmm orginalstolarna väger ca 7 kg enligt en trÃ¥d som Turbo2 startade, blir inte mycke till viktbesparing där  :unsure:
DÃ¥ är det bÃ¥de billigare o enklare att banta ner sej nÃ¥gra kg  :P

Fast nya stolar som är anpassade mer för kroppen vore ju nice, dom befintliga suger ju fett vid långkörningar thumbsdown

Behöver man verkligen ha genomföring i stolarna om man har 4-punktsbälte?? fäster man det i en ögla sÃ¥ kan det ju inte röra sej +att om man är lite bredare än medelsvensson sÃ¥ kan det ju va svÃ¥rt med genomföringen oxÃ¥  :unsure:

Banta är det sista jag vill göra, försöker ju gå,upp i vikt! :)

Originalstolarna 7kg, bra att veta, dock kan man ju investera dyrt i carbon dito och komma ned runt 2,5-3 kg/st. Ang genomföringen vet jag inte, kan mycket möjlig vara så att det går med 3-punkt, jag är novis och vill gärna veta.

Dude: tackar för svaret ang SPB.

#12 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 01 June 2005 - 09:03 PM

Kom precis på att när jag regbesiktigade min ITR så satt det 4-punktsbälte i den, men bilprovningen brydde sej inte om det alls, dom bara kollade att orginal 3-punktsbälte var OK thumbsup




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users