Import
#1 Guest_Sliparn (Guest)
Posted 13 May 2005 - 12:04 PM
Posted 13 May 2005 - 12:37 PM
#3 Guest_Guest (Guest)
Posted 13 May 2005 - 01:17 PM
Tack för tippsen slimvince. Det kanske är bättre att köra hem den med tysk tillfällig försäkring via handlaren,och för säkerhet skull även teckna en svensk försäkring. jag pratade nyss med IF och dom tyckte att det nog var smartare att göra så. Trots allt är det lite skumt att åka i 80-90 på autobahn med släp.Hej
förutom själva "hälsokontrollen" av bilen, här är åtminstone några tips:
- Tillse att du får med ett Garantidokument (ifall den är < 2 år gammal), jag hade inget, så det var lite pyssligt men till slut gick det iallafall att få garantijobb utförda.
- Du vill också ha ett dokument som innehåller en kod för bilen resp för stereon. Koden behövs t.ex. om man skall programmera om startspärren vilket några svenska försäkringsbolag kräver för att kunna mer än trafikförsäkra bilen. Går också att ordna via svenska bil i efterhand men då kostar det pengar.
- Servicehäftet och handboken
- Det tyska Fahrzeugbrief kan vara bra att ha tittat på i förväg; här skall framgå tidigare ägare OCH om bilen har varit krockad eller är modifierad. Är den modifierad (avviker från EU-typgodkännandet) går det inte att registrera den i Sverige. Detta dokument måste du ju förstås få med dig.
- låsmutterhylsa till hjulskruvarna är lätt att glömma bort att få med sig. Inte heller kul att behöva ordna i efterhand.
- Skulle gissa att om du själv transporterar den på ett släp så måste du ordna försäkring. Ett alternativ är att låta en renommerad fordonstransportör eller bilförmedlare transportera den åt dig, då är bilen deras ansvar ända tills du får den, alternativt köra hem dem själv - då behöver du ju de tyska exportplåtarna vilka jag tror inkluderar en försäkring, men som kanske inte är mer än en trafikförsäkring. Och mer än trafikförsäkring vill inget svenskt försäkringsbolag utfärda tills den blivit registrerad i Sverige (om du inte hittar någon specialförsäkring eller mer välvilligt inställt bolag. Har för mig att Turbo letade efter ett bolag som kunde försäkra bilen innan den blivit reg:ad)
- samtliga uppsättningar nycklar och fjärr till larm, man vill ju inte att något ex skall vara på vift
- Man kan också vilja säkerställa att den man köper av inte har pantsatt eller belånat bilen (T.ex. genom att köpt den på något slags avbetalning), den skall vara fullbetald.
Behöver man föranmäla något till bilregistert, eller räcker det med att åka till bilprovningen och regbesikta den?
Posted 13 May 2005 - 03:16 PM
Posted 13 May 2005 - 04:46 PM
Hej!
Så här ungefär gick det till när jag importerade min Opel.
Köpte bilen på Mercedes Benz i Kiel, prutade, betalade kontant och blev bjuden på middag av säljaren(hmmm, kunde jag prutat mer?).
Fick 1års europagaranti som gäller hos Opel i Sverige, får man 3månader i Sverige?
Papper på att bilen aldrig ska ha varit krockad eller skruvad på mätaren.
Hela affären gick mycket smidigt och väldigt trevligt bemötande av seriösa människor.
Vi lät bilen stå kvar och åkte hem, när vi var hemma beställde jag lastbil för att ta hem bilen. Anlitade Norléns Transport AB (tel: 018-100 400) för att ta hem bilen. De tog 4000kr dörr till dörr och då var bilen försäkrad för 170kr/kg.
De hade ingen täckt trailer så bilen var ju skitig när den kom.
Genom att ta den på lastbil slapp jag dona med vinterdäck, försäkring, skyltar, färjeavgift, broavgift, bensin. Skulle inte kännas kul att köra hem bilen på trafikförsäkring.
Var sugen på att köra i påsk så jag tog en tillfällig registrering på bilen http://www.vv.se/tem...e3____1008.aspx. Den kostar 300kr + trafikförsäkring och den gäller i 3 månader. Ett alternativ om man inte får en reg.besiktning lite snabbt.
Glöm inte att kolla så att chassinummer stämmer med papper och att kodkortet till kodlåset följer med. De vill ha det när de ska koda om nycklarna.
Mvh: Jim
Posted 14 May 2005 - 01:37 AM
#7 Guest_sliparn (Guest)
Posted 14 May 2005 - 08:08 AM
Posted 14 May 2005 - 08:43 AM
Posted 14 May 2005 - 01:21 PM
#10 Guest_sliparn (Guest)
Posted 14 May 2005 - 10:16 PM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users