Jump to content


Import


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Guest_Sliparn (Guest)

Guest_Sliparn (Guest)

Posted 13 May 2005 - 12:04 PM

Jag tänkte åka ner till tyskland nästa vecka och innhandla en speedster turbo 04 blå hardtop. :D men har aldrig importerat någon bil själv innan. Vad ska jag tänka på mer än att den ska vara mer än 6månader och ha gått minst 600mil? Tänkte transportera den på släp, ska man ordna med transportförsäkring då eller gäller bilhandlarens försäkring på tyska sidan? tipps tipps? Hoppas att "topicen" blev rätt. Imnotworthy mvh/Erik Tranås

#2 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 13 May 2005 - 12:37 PM

Hej förutom själva "hälsokontrollen" av bilen, här är åtminstone några tips: - Tillse att du får med ett Garantidokument (ifall den är < 2 år gammal), jag hade inget, så det var lite pyssligt men till slut gick det iallafall att få garantijobb utförda. - Du vill också ha ett dokument som innehåller en kod för bilen resp för stereon. Koden behövs t.ex. om man skall programmera om startspärren vilket några svenska försäkringsbolag kräver för att kunna mer än trafikförsäkra bilen. Går också att ordna via svenska bil i efterhand men då kostar det pengar. - Servicehäftet och handboken - Det tyska Fahrzeugbrief kan vara bra att ha tittat på i förväg; här skall framgå tidigare ägare OCH om bilen har varit krockad eller är modifierad. Är den modifierad (avviker från EU-typgodkännandet) går det inte att registrera den i Sverige. Detta dokument måste du ju förstås få med dig. - låsmutterhylsa till hjulskruvarna är lätt att glömma bort att få med sig. Inte heller kul att behöva ordna i efterhand. - Skulle gissa att om du själv transporterar den på ett släp så måste du ordna försäkring. Ett alternativ är att låta en renommerad fordonstransportör eller bilförmedlare transportera den åt dig, då är bilen deras ansvar ända tills du får den, alternativt köra hem dem själv - då behöver du ju de tyska exportplåtarna vilka jag tror inkluderar en försäkring, men som kanske inte är mer än en trafikförsäkring. Och mer än trafikförsäkring vill inget svenskt försäkringsbolag utfärda tills den blivit registrerad i Sverige (om du inte hittar någon specialförsäkring eller mer välvilligt inställt bolag. Har för mig att Turbo letade efter ett bolag som kunde försäkra bilen innan den blivit reg:ad) - samtliga uppsättningar nycklar och fjärr till larm, man vill ju inte att något ex skall vara på vift - Man kan också vilja säkerställa att den man köper av inte har pantsatt eller belånat bilen (T.ex. genom att köpt den på något slags avbetalning), den skall vara fullbetald.

#3 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 13 May 2005 - 01:17 PM

Hej

förutom själva "hälsokontrollen" av bilen, här är åtminstone några tips:

- Tillse att du får med ett Garantidokument (ifall den är < 2 år gammal), jag hade inget, så det var lite pyssligt men till slut gick det iallafall att få garantijobb utförda.
- Du vill också ha ett dokument som innehåller en kod för bilen resp för stereon. Koden behövs t.ex. om man skall programmera om startspärren vilket några svenska försäkringsbolag kräver för att kunna mer än trafikförsäkra bilen. Går också att ordna via svenska bil i efterhand men då kostar det pengar.
- Servicehäftet och handboken
- Det tyska Fahrzeugbrief kan vara bra att ha tittat på i förväg; här skall framgå tidigare ägare OCH om bilen har varit krockad eller är modifierad. Är den modifierad (avviker från EU-typgodkännandet) går det inte att registrera den i Sverige. Detta dokument måste du ju förstås få med dig.
- låsmutterhylsa till hjulskruvarna är lätt att glömma bort att få med sig. Inte heller kul att behöva ordna i efterhand.
- Skulle gissa att om du själv transporterar den på ett släp så måste du ordna försäkring. Ett alternativ är att låta en renommerad fordonstransportör eller bilförmedlare transportera den åt dig, då är bilen deras ansvar ända tills du får den, alternativt köra hem dem själv - då behöver du ju de tyska exportplåtarna vilka jag tror inkluderar en försäkring, men som kanske inte är mer än en trafikförsäkring. Och mer än trafikförsäkring vill inget svenskt försäkringsbolag utfärda tills den blivit registrerad i Sverige (om du inte hittar någon specialförsäkring eller mer välvilligt inställt bolag. Har för mig att Turbo letade efter ett bolag som kunde försäkra bilen innan den blivit reg:ad)
- samtliga uppsättningar nycklar och fjärr till larm, man vill ju inte att något ex skall vara på vift
- Man kan också vilja säkerställa att den man köper av inte har pantsatt eller belånat bilen (T.ex. genom att köpt den på något slags avbetalning), den skall vara fullbetald.

Tack för tippsen slimvince. Det kanske är bättre att köra hem den med tysk tillfällig försäkring via handlaren,och för säkerhet skull även teckna en svensk försäkring. jag pratade nyss med IF och dom tyckte att det nog var smartare att göra så. Trots allt är det lite skumt att åka i 80-90 på autobahn med släp.
Behöver man föranmäla något till bilregistert, eller räcker det med att åka till bilprovningen och regbesikta den?

#4 Reine

Reine

    Member

  • Pip
  • 166 posts

Posted 13 May 2005 - 03:16 PM

Tjenare unregistred! Är ute i samma ärende och är väldigt intresserad hur du hittade din maskin och framför allt vad du betalar, själv lite osäker på vad som är rätt pris. Lägg gärna ett privat mail .. Mvh

#5 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 13 May 2005 - 04:46 PM

Skrev på ett annat forum hur jag gjorde. Klipper och klistrar in det här:

Hej!

Så här ungefär gick det till när jag importerade min Opel.

Köpte bilen på Mercedes Benz i Kiel, prutade, betalade kontant och blev bjuden på middag av säljaren(hmmm, kunde jag prutat mer?).
Fick 1års europagaranti som gäller hos Opel i Sverige, får man 3månader i Sverige?
Papper på att bilen aldrig ska ha varit krockad eller skruvad på mätaren.
Hela affären gick mycket smidigt och väldigt trevligt bemötande av seriösa människor.

Vi lät bilen stå kvar och åkte hem, när vi var hemma beställde jag lastbil för att ta hem bilen. Anlitade Norléns Transport AB (tel: 018-100 400) för att ta hem bilen. De tog 4000kr dörr till dörr och då var bilen försäkrad för 170kr/kg.
De hade ingen täckt trailer så bilen var ju skitig när den kom.
Genom att ta den på lastbil slapp jag dona med vinterdäck, försäkring, skyltar, färjeavgift, broavgift, bensin. Skulle inte kännas kul att köra hem bilen på trafikförsäkring.

Var sugen på att köra i påsk så jag tog en tillfällig registrering på bilen http://www.vv.se/tem...e3____1008.aspx. Den kostar 300kr + trafikförsäkring och den gäller i 3 månader. Ett alternativ om man inte får en reg.besiktning lite snabbt.

Glöm inte att kolla så att chassinummer stämmer med papper och att kodkortet till kodlåset följer med. De vill ha det när de ska koda om nycklarna.

Mvh: Jim
_________________
Före detta: Röd -94 R-Package

#6 StephanD

StephanD

    Member

  • Pip
  • 171 posts
  • Location:Vargön, Sweden

Posted 14 May 2005 - 01:37 AM

Tog som sagt in en Speedster Turbo för ca en månad sedan och vad det gällde garantin så krävde Opel-Sverige att serviceboken var intakt alltså sidan med första regdatum måste vara kvar, några andra dokument behövde inte jag. Någon omkodning av nycklar behövde jag inte heller göra dock krävde försäkringsbolaget att jag skulle vissa bilen och alla nycklar för dem innan de beviljade hel försäkring, märka rutorna fick jag dock göra. Regbes kan ju vara smart att boka innan, blir det ingen affär är det ju bara att boka av. /S

#7 Guest_sliparn (Guest)

Guest_sliparn (Guest)

Posted 14 May 2005 - 08:08 AM

Tack för alla tipps! Min senaste tanke var att flyga ner, och köra hem (billigast men inte riskfritt) Funderar lite på hur man ska göra med betalningen, att överföra från min bank kostar 1.65% samma om jag betalar med VISA, Kanske är det bättre att växla till sej kontanter på forex i sverige. Bara en sak till, hur mycket kan man pruta hos en handlare? Jag har sett betydligt billigare 04or, så priset borde vara förhandlingsbart. Jag har ju inget inbyte, betalar kontant, kommer inte tillbaka med bilen- och gnäller över gnisslande bromsar, knarrande inredning, skrammlande avgassystem, mm. Sliparn

#8 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 14 May 2005 - 08:43 AM

glöm att pruta på plats hos en tysk handlare :D gör klart priset innan du sticker från sverige. han är inte dummare än att hålla på priset om du åkt hela vägen dit s.a.s. annars är nog maxbeloppet ca 5% om bilen inte är billigt satt från början.

#9 Jimsan

Jimsan

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 553 posts
  • Gender:Male
  • Location:Schweden
  • Interests:Blöjbyte, barnvagnar, mjölkersättning, kolik och sömnlösa nätter.

Posted 14 May 2005 - 01:21 PM

Prutade 900euro på plats, hade kanske gått att pruta lite mer men jag är nöjd ändå. Kommer man inte överens om ett pris som både säljaren och köparen tycker är rimligt så har man ju helt enkelt inte hittat "rätt" bil. Inte många mil till nästa Speedster i Tyskland om man har tiden och lusten att åka runt vill säga. Har läst nånstans att man skulle passa på att serva bilen och ev. byta däck i Tyskland för att spara lite pengar. Har ni hört nått liknande om det skulle löna sig?

#10 Guest_sliparn (Guest)

Guest_sliparn (Guest)

Posted 14 May 2005 - 10:16 PM

Hmmm! Tänkte att man kunde dra momsen i tyskland "för export" och komma undan momsen i sverige, Men fick höra av en kompis att då kommer skattmasen och kräver pengarna i efterhand (200% säker var han oxå)..?? Men både min bror och jag, (far och mor också förresten) åker bilar som momsen är dragen i tyskland, men inte betald i sverige. Men vi har inte hört av någon skattmas, trots att vi haft bilarna i 3-6år. Någon som har erfarenhet om detta?




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users