Jump to content


Photo

Hjulinställning


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 15 May 2005 - 08:23 PM

Ska göra hjulinställning på onsdag och behöver veta lite värden, såvida jag inte vill ha Opels egna inställningar :beat:

Jag har sökt runt lite här och hittat en del ämnen där detta diskuteras:
http://www.vx220.org...58&hl=alignment
http://www.vx220.org...8584&hl=geo set

c_p skrev detta i en av trådarna

These settings are nice to have IMHO: 

340R Track Settings

FRONT

Castor +3.8°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Camber -1.8°, +0.1° -0.2°
Toe 0.5mm Toe OUT overall, +0.2mm -0.0

REAR

Camber -2.7°, ±0.2° (max side/side 0.2° )
Toe 2.5mm toe IN, +0.2mm -0mm (max side/side 0.2mm)


Jag är dock lite rädd för att detta kan bli svårt att få till :unsure: , då det på vänster fram inte finns några shims att plocka bort.

Bilen ska ju användas till vardags, men först o främst är det ju på banan den ska funka bra.
Är det nån som vet eller kan rekomendera några andra värden?

Ska man göra inställningen med föraren (jag= 100kg) i bilen?

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 May 2005 - 07:32 AM

Ja, du ska sitta i bilen. Du kan testa med mindre camber t ex -1.0 fram och -2.0 bak. Jag har kört med lite olika värden utan att få nåt skumt däckslitage. Jag tror inte att det finns nån nackdel med att köra med -1.8° fram som jag (men jag spann ju av vägen i regn :unsure: )

#3 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 16 May 2005 - 08:41 AM

Någon gång skall jag bli färdig att göra hjulinställningarna också... Har aldrig gjort detta förut... Någon som har hittat en "how-to-do-it"? Pillar man med när man gör mätningen (=på verkstaden) eller mäta/hem/pilla/mäta/hem/pilla/mäta/hem/pilla? 0,5 grader per chims om jag läste rätt? Det är väl lika bra att byta bultarna också? Hur får man tag på nya starkare bultar?

#4 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 May 2005 - 09:55 AM

Camber e så väldigt lätt på de här bilarna.

  • Lossa hjulet
  • Hissa upp bilen
  • Ta bort hjulet
  • Lossa styrarmens 2 10 mm insex vid spindelleden
  • Ta bort ett shims genom att ta bort ena bulten, vika upp shimset, sätta tebax bulten
  • Ta loss shimset frÃ¥n andra bulten


...finessen e ju att få bort shimsen utan att båda bultarna lossnar så hela spindeln ramlar åt sidan thumbsup

#5 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 16 May 2005 - 04:19 PM

har nu läst att många verkar ha problem med att få till "tillräcklig" camber, inser nu att jag måste haft jättetur när det gäller min bil. Jag har i dagsläget -0,5 grader camber på båda sidorna fram och 3 shims kvar på varje sida... Borde ha plockat bort två shims till för länge sedan men blev lite orolig för det här med bultarna (se annan tråd...) har inte fått aschlet ur och skaffat en uppsättning nya bultar att sätta i när man gör justeringen...

#6 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 May 2005 - 04:33 PM

Jag kör med mina gamla, goa, bultar! :) ..............men inga R-däck.....

#7 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 16 May 2005 - 04:53 PM

jag har samma gamla bultar :D engelsmän är fjollor :D :D

#8 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 17 May 2005 - 08:24 AM

OK, det avgör saken... Jag måste skruva lite innan jag ska till gotland ring i helgen...

#9 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 18 May 2005 - 11:16 AM

Jag startade visst en tråd om hjulinställning förra året oxå :lol:

http://www.vx220.org...tällning

fanns en del info i den thumbsup

#10 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 18 May 2005 - 11:29 AM

Camberinställningsbeskrivning från ClippingPoint. thumbsup Castor, vad är det? poof Hur ställer man det? Hur ställer man toe in/out fram? Och bak?

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2005 - 12:00 PM

Castor ställes in på våra bilar genom att man shimsar övre länkarmen fram- eller bakåt. Toe justeras genom att styrstaget, som är en pinnbult, skruvas in i P-änden. Liknande lösning finns bak, men kallas toe-stag.

#12 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 18 May 2005 - 12:32 PM

Någon som vet hur många grader motsvarar ett varv på toe-staget/styrstaget?

#13 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 17 August 2005 - 03:16 PM

Mätte hjulvinklar idag, utan förare eftersom mätaren kompenserade för att jag satt i??? Fick även reda på värdena för Speedster (värde inom parantes). Vänster fram Camber 0,13 grader (mellan -0,30 och 0,00) Castor 4,00 grader (mellan 3,60 och 4,00) Toe -0,22 grader (mellan -0,17 och 0,00) Höger fram Camber 0,07 grader (mellan -0,30 och 0,00) Castor 5,02 grader (mellan 3,60 och 4,00) Toe 0,18 grader (mellan -0,17 och 0,00) Vänster bak Camber -1,74 grader (mellan -2,0 och -1,60) Toe 0,05 grader (mellan 0,10 och 0,27) Höger bak Camber -2,02 grader (mellan -2,0 och -1,60) Toe 0,29 grader (mellan 0,10 och 0,27) Fram Total toe -0,04 grader (mellan -0,34 och 0,00) Bak Total toe 0,33 grader (mellan 0,20 och 0,53) Mycket jag inte förstår här... Hur kan total toe bak vara rätt när det är fel på varje hjul bak (på olika håll).

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 17 August 2005 - 04:01 PM

Vred 2 varv på båda sidor fram för att få lite toe-out idag. Bilen svänger bättre och framdäcken slits inte bara på yttre sidan. Kan det ha varit lite, lite, toe-in efter mina Nitrons..................

#15 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 17 August 2005 - 08:04 PM

Nillet -> Har aldrig funderat på begreppet "total toe", ser ut att bara vara den aritmetiska summan av V och H cambervärden vad nu man skall ha det till? :blink: Har du hunnit kolla hur många shims du har vid resp. hjul?

#16 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 17 August 2005 - 09:22 PM

Total toe är väl summan av H och V toe. Ratten kan stå snett men det bryr sig inte bilen om. ;)

#17 Alfons

Alfons

    Super Member

  • PipPip
  • 422 posts
  • Gender:Male

Posted 18 August 2005 - 07:25 AM

För mig som har tummen hyfsat centralt placerad i handflatan... Kan man inte bara åka till en däckshop och få detta gjort? Eller är bilen för ovanlig för det? Antar att jag måste göra hjulinställning när jag har bytt fälgar och dämpare.

#18 slimvince

slimvince

    Super Duper Member

  • PipPipPip
  • 649 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm, Sweden

Posted 18 August 2005 - 07:59 AM

Vilken verkstad som helst bör kunna göra det, även någon utan tummar ;) Justeringen av camber handlar om att plocka/bort shims som sitter där hjulspindeln (eller upright på engelska, den vertikala del i hjulupphängningen som navet och bromsok sitter fast i) sitter fast i bärarmarna. Har man tagit bort hjulet så behövs bara en insexnyckel. Justering av toe sker genom att skruva på justeringsskruvar på några av stagen (styrstagen fram, toe-stag bak) som också är direkt åtkomliga så snart man plockat bort hjulen. Väldigt likt lösningar på andra bilar, inget udda ur verkstadsteknikerns synvinkel. Några fasta nycklar räcker för detta. Justering av caster har jag inte gjort på min. De vise männen som lurar här menar att det inte är lika viktigt med caster jämfört med camber och toe. Dessutom var min egen caster inom Opels rekommendationer och lite andra rekommendationer på denna webb. :drink: insåg att jag läser som en kratta - blandade visst ihop camber och toe... :beat: Instämmer med CP.

#19 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 August 2005 - 09:38 AM

Antar att jag måste göra hjulinställning när jag har bytt fälgar och dämpare.

Om du har sänkt bilen så har du nog fått mer (negativ) camber och mer toe-in, om jag minns rätt.

Fälgarna påverkar inte hjulinställningarna. :blink:

#20 -LL-

-LL-

    Member

  • Pip
  • 212 posts
  • Location:Uppsala

Posted 12 September 2005 - 10:50 AM

Hej, När det gäller toe-in har jag mätt följande: Ett gängvarv på styrstaget gav 99mm på avståndet 12850mm. Detta ger 0.44 grad/gängvarv. (Jag har för mig jag skrev något annat i någon annan tråd) Detta är mätt med laserpass mot fälg. Någon annan som mätt detta (och fått liknande resultat)? /LL

Edited by -LL-, 12 September 2005 - 11:03 AM.





2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users