Jump to content


Photo

Bromsad


  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 17 May 2005 - 12:43 PM

Bilen bromsades under helgen av SQR-Racing under helgen Frank och Andreas Gjorde ett kanonjobb med mappningen och vi fick fram 296 hk innan bränslepumpen sa stopp vi backade sedan tillbaka lite till 289 hk vid 6177 rpm samt momentbegränsade till 380 Nm för att spara lådan. Varvstopp vid 7000 rpm samt 1.3 bars laddtryck. Bilen går ruskigt bra och drar som en oxe helt fantastiskt....... //Anders W

Edited by B.A.D, 17 May 2005 - 12:45 PM.


#2 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 17 May 2005 - 01:17 PM

Intygar Imnotworthy , man får en helt ny uppfattning om hur en bil kan accelerera. Har haft hemska ideer om möjliga vinter arbete de senaste dagarna..........

#3 B.A.D

B.A.D

    Member

  • Pip
  • 182 posts

Posted 17 May 2005 - 01:44 PM

Hej Tobias! Vi får slå ihop treenigheten och uträtta underverk till vintern... :)

#4 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 17 May 2005 - 02:12 PM

Jag tänker F40 och järn motor..........enligt samma spec som 9-3 SLC bilen . :beat: hoppas ideerna går över snart snart

Edited by Supersonett, 17 May 2005 - 02:32 PM.


#5 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 17 May 2005 - 09:37 PM

289 hk & 380Nm, fan va nice :rolleyes: Dax o börja spela på lotto :lol:

#6 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 18 May 2005 - 10:29 AM

För mig blir det L850 och F40! Då blir man av med den långa "gummisnodden" (drivaxeln) på höger sida.. Och Tobias, du vet att ideerna inte kommer gå över, jag sitter för nära dig för att du ska hinna glömma Badster2 upplevelsen! Så det är lika bra att du ger efter och skruvar isär speedstern direkt!

#7 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 18 May 2005 - 10:32 AM

Vad säger SBP om era planer? Eller ska ni oxå ta bilarna på trailer mellan banorna?

#8 Guest_Guest (Guest)

Guest_Guest (Guest)

Posted 18 May 2005 - 11:22 AM

SBR... Vi är inte alltid helt överrens. :angry: För att citera SBR: "Den låter ju gött, men den låter fortfarande för mycke" och "även om du har haft dom lamporna sedan 1968 så får du inte ha dom" Så vi får väl gasa till det rasar! Och så är det ju "snabbt gjort" att byta motor i våra små bilar.

#9 Saabster

Saabster

    Member

  • Pip
  • 177 posts

Posted 19 May 2005 - 07:26 AM

SBP... Vi är inte alltid helt överrens. :angry:

För att citera SBP:
"Den låter ju gött, men den låter fortfarande för mycke"
och "även om du har haft dom lamporna sedan 1968 så får du inte ha dom"

Så vi får väl gasa till det rasar! Och så är det ju "snabbt gjort" att byta motor i våra små bilar.

Det var jag som skrev förra inlägget, men jag hade blivit utloggad.... därför blev det som guest så jag kan inte fixa felstavningen av SBP...

Bilen finns ju som turbo, men ska man regga om den lär man vara tvungen att ha orginal styrsystem till den nya motorn, och alla emmisionspåverkande system i drift, och det känns lite trist. Det är lösbart, men frågan är om det är värt jobbet.
Jag lägger hellre tiden på att byta till F40 :D , som just nu inte ser ut att få plats :( , men det är ju bara lite plåt ivägen :beat: Man behöver ca 340 mm frigång från 1:a bulten på motorn bakåt sett från de 2 översta bultarna.

#10 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 May 2005 - 07:39 AM

Vi har pratat om det förut. Enligt Dude är det inte lösbart att regga om den, Opel måste gå i ed på att DU har gjort allt rätt och skriva ett intyg. Det enklaste är nog att regga den som amatörbyggd. Kostar lite men ger frihet att använda olika motorer egna sprut etc. En helbilsgodkänd bil som Speedstern ger inte den möjligheten. :(

#11 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 19 May 2005 - 08:41 AM

Det enklaste är nog att regga den som amatörbyggd. Kostar lite men ger frihet att använda olika motorer egna sprut etc.

men då har man istället begränsningen 2hk/kg...

Då gäller det att skruva ner turbotrycket och väga upp bilen...

#12 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 May 2005 - 09:50 AM

Det enklaste är nog att regga den som amatörbyggd. Kostar lite men ger frihet att använda olika motorer egna sprut etc.

men då har man istället begränsningen 2hk/kg...

Det blir nog att skruva upp om du ska nå 2hk/kg... typ 1600 hk i en Speedster!!

Skämt åsido, är det 5 kg/hk som är begränsningen? Då går det ju som sagt att ha en besiktings-setting thumbsup

#13 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 May 2005 - 10:57 AM

för att skingra lite moln. amatörbyggt fordon 15Kw/100kg ombyggt fordon 20% effekt och 10% vrid alt vad tillverkaren anger i typintyget för modellen. Det går inte att regga en speedster N/A med en turbomotor förutom att kopiera en turbo exakt (dvs att åka med gjutjärnsmotorn) och få intyg från GM att den till fullo överenstämmer med en originalbil(hel komponentkontroll)

#14 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 May 2005 - 11:32 AM

Går det att regga den som ombyggt fordon? Vad krävs?

#15 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 May 2005 - 01:48 PM

Går det att regga den som ombyggt fordon? Vad krävs?

det går inte att regga den som ombyggt fordon(motorändringar) iom avgascertifiering efter 1989.

däremot kan man ändra det mesta som inte berör naturvårdsverkets regler och nyttja "ombyggt fordon"-reglementet.

#16 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 19 May 2005 - 01:50 PM

för att regga som amatörbyggt fordon krävs att stora ombyggnationer görs. hela drivlinan byts ut och gärna bromssystemet också.

#17 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 19 May 2005 - 02:05 PM

Det enklaste är nog att regga den som amatörbyggd. Kostar lite men ger frihet att använda olika motorer egna sprut etc.

men då har man istället begränsningen 2hk/kg...

Det blir nog att skruva upp om du ska nå 2hk/kg... typ 1600 hk i en Speedster!!

Skämt åsido, är det 5 kg/hk som är begränsningen? Då går det ju som sagt att ha en besiktings-setting thumbsup

va lite mosig i hjärnan... Dude redde ju ut det hela...

#18 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 19 May 2005 - 02:16 PM

för att regga som amatörbyggt fordon krävs att stora ombyggnationer görs.
hela drivlinan byts ut och gärna bromssystemet också.

Det låter ju som B.A.D.:s bil!

Åsså behöver man inte ha nån kat! ;)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users