Jump to content


Photo

R-däck Till Speedstern


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 05 June 2005 - 08:12 AM

Paket med Toyo RA-1 2st 205/40-17 2st 235/40-17 för 4960:- Toyo R881 4st 205/55-15 för 3920:- se rejsa.nu för fler modeller.

#2 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 05 June 2005 - 08:45 AM

Paket med Toyo RA-1

2st 205/40-17
2st 235/40-17

för 4960:-

Hur är de jämfört med Yokohama och Bridgestone original?

#3 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 05 June 2005 - 03:57 PM

Bra pris thumbsup Så jäkla typiskt att man precis har fått hem en uppsättning Ecsta MX (dyrare dessutom :( )som väntar på fälgarna.... :beat: annars hade jag slagit till...

#4 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 05 June 2005 - 07:40 PM

Paket med Toyo RA-1

2st 205/40-17
2st 235/40-17

för 4960:-

Hur är de jämfört med Yokohama och Bridgestone original?

RA-1 är lite mer gatorienterad i mönstret. mer mönster s.a.s och bättre i väta.
treadwear 40 är samma som bs och yokohama.

ang snabbhet, så är listan ut ungefär såhär.

michelin = 0 (kort livslängd)
yokohama (kort livslängd)
bridgestone (lång livslängd)
kumho (kort livslängd)
dunlop (kort livslängd)
toyo = ca +1.5-2sek på långa mantorp (medium livslängd) 888 + 881 (bra livslängd)


ta inte detta som skrivet i berg utan som en fingervisning.

jag har själv beställt 5 olika märken för att testa skillnaden.

#5 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 04 July 2005 - 06:12 AM

Hihi, nu har jag fått mina! thumbsup

Det ska bli kul att testa, var det samma som du hade på din, Meldert?

Posted Image

Edited by clipping_point, 04 July 2005 - 06:13 AM.


#6 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 04 July 2005 - 06:57 AM

Hihi, nu har jag fått mina! thumbsup

Det ska bli kul att testa, var det samma som du hade på din, Meldert?

Jag har ettt sett på min :D , kapa nästan 3 sec på kullen med dem , se tilll att skaffa myycket camber , det sliter ganska ordentligt på ytterkant fram annars, sedan har jag märkt att de vill ha ganska långt luft tryck (1.0 kallt) för att inte överhetta vänster fram på kullen
(eller oxå kör jagf aggresivt som en bltjuv)

#7 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 05 July 2005 - 06:22 AM

SÅ här såg det ut innan däck skavning började. 205 orna fyller ut fälgarna på ett lite tyskt vis :D = mycket fälg lite däck

Attached Files



#8 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 05 July 2005 - 07:38 AM

Kör du utan spacers, utan problem? Jag såg på deras hemsida att de rekommenderar -2-5° camber

#9 dude

dude

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,404 posts
  • Gender:Male
  • Location:stockholm/sweden

Posted 05 July 2005 - 08:15 AM

Kör du utan spacers, utan problem?

Jag såg på deras hemsida att de rekommenderar -2-5° camber

tänk på att alla rekommendationer inte är helt överförbara på en mitt/bakmotorbil.
2-5grader är förmodligen fram på en frontmotorbil.

mest camber i den tyngsta ändan.

#10 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 05 July 2005 - 09:34 AM

Kör du utan spacers, utan problem?

Jag såg på deras hemsida att de rekommenderar -2-5° camber

I brist på långa bultar kör jag med endast 5 mm spacers fram och det funkar hittils, tar i lite i krängaren om man svänger fullt men det är inga större problem vid vanlig körning, endast vid fick parkering.

Har fått bultar nu i veckan så till helgen blir det mek med nya bromsbelägg + 10 mm spacer ( skall gå precis att få styrning ånavet med 10mm på om jag hört rätt).

Camber bör nu ligga på ca 2 grader fram (om det är 0.5 grader per schims som gäller) skall ta bort även broms slangs schimset och förhoppningsvis ta mig till 2.5 fram och 2 grader bak.

Däcken fungerar annars kanon förutom att kullen är elaka mot dem ( men det är den mot alla däck).
De går även enligt mig väldigt tyst, vad jag förstått finns det risk med ljud från r-däck men det kanske bara gäller "traktor" mönstrade däck.

#11 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 05 July 2005 - 02:31 PM

Var köper du bultar o spacers?

#12 Supersonett

Supersonett

    Member

  • Pip
  • 201 posts
  • Interests:Petrol head

Posted 06 July 2005 - 06:58 AM

Var köper du bultar o spacers?

Bultar tog den lokale däck krängaren hem ( 22 kr styck) ca 15 mm längre ( får kanske korta dem )
Har sedan tidigare lösa 5 mm spacers brickor till vilken bil som helst liggande.
Hopps de skall funka ( lätta i allafall med alla hål).

#13 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 09 July 2005 - 08:43 AM

Hittade bultar och 9 mm spacers hemma i Linköpng. Bra med en x-tra mm styrning. Bara att skifta nu! Posted Image




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users