Jump to content


Photo

Bilder: Anderstorp 050607


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#21 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 08 June 2005 - 12:32 PM

det blir med största sannolikhet en till...  ;)  :D

Välkommen! Det här kan ju bli kul :P

Ja, det blir en bit att köra på en dag... eskilstuna - anderstorp 35 mil ggr 2 plus milen på banan...

Det blir säkert kul...

#22 Nillet

Nillet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,728 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eslöv, Skåne, Sweden
  • Interests:Whisky, Formula 1

Posted 08 June 2005 - 12:54 PM

I helgen testade jag dock nästan toppfarten på björkvik, med tak accellerar fortfarande bilen i 210 (på mätaren) iaf... Utan tak började den dock bli trött redan vid 200... Troligen blir väl luftmotståndet för stort då.

Eeehhh, jag kunde inte hålla mig på väg hem från Björkvik. Motorvägen är tråkig genom Småland...
Lättade på gasen vid 200 och då kändes det som om det var mycket acc kvar.
Blev lite fundersam, den skall toppa 220, stämmer verkligen det?

Jag hade tänkt dyka upp men har attans mycket att göra på jobb, så det blir inte.

#23 TeamTorskRöd

TeamTorskRöd

    Member

  • Pip
  • 50 posts

Posted 08 June 2005 - 03:52 PM

Nej nej.....250 toppar den .......om man har turbo!! :groupjump:

#24 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 08 June 2005 - 06:53 PM

OK, första NA - Turbo duellen på svenska är under uppseglande. Vem tar upp den kastade handsken :gayfight:

#25 skogshuggarn

skogshuggarn

    Need to get Out More

  • PipPipPipPip
  • 1,088 posts
  • Location:Sweden
  • Interests:weightlifting and spending money on my car

Posted 08 June 2005 - 07:14 PM

Nej nej.....250 toppar den

.......om man har turbo!! :groupjump:

släng på en dempert frontsplitter så toppar den inte 250 längre :groupjump:

#26 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 15 June 2005 - 10:37 AM

OK, första NA - Turbo duellen på svenska är under uppseglande. Vem tar upp den kastade handsken :gayfight:

Det gjorde vi väl allihopa...

Det var intressant att se att skillnaden i acc var så lite upp till 150km/h att den faktiskt knappt märktes på banan, men efter 150 så drar turbon ifrån rätt rejält... Det blev säkert ett par sekunder på rakan...

Tyvärr var det lite för mycket trafik för att ha ordentliga bromsdueller i slutet på rakan, men jag bör ha plockat igen en del där med 205 r-däck fram.

Annars gick vi nog rätt jämt på resten av varvet, jag var snabbare i några kurvor, men inte så mycket snabbare som jag borde varit med r-däck och bättre dämpare. Så jag får väl erkänna att jag fegade en hel del, hade bestämt mig för att bryta trenden med snurrningar på varje banträf...

Anderstorp var för övrigt en annorlunda bekantskap, men jag måste nog säga att den var lite trist... Alla kurvor var liksom lika, det kunde ju varit lite mer variation tycker nog jag... Det var iofs kul iaf thumbsup

#27 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 June 2005 - 05:05 PM

Anderstorp var för övrigt en annorlunda bekantskap, men jag måste nog säga att den var lite trist... Alla kurvor var liksom lika, det kunde ju varit lite mer variation tycker nog jag... Det var iofs kul iaf thumbsup

Trodde väl det! Med Formel 1-bilar blir den roligare.

#28 Stefan

Stefan

    Member

  • Pip
  • 77 posts

Posted 15 June 2005 - 08:03 PM

Jo det var kul i anderstorp i går. Ok turbon leder med att bromsa sist på flygrakan men jag undrar om hans bromsar ligger på i böjarna för då kommer vi i kapp honom :gayfight: Har försökt att polera bort alla zebraränder som blev av alla däckrester (suck) :(

Edited by Stefan, 15 June 2005 - 08:04 PM.


#29 meldert

meldert

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,284 posts
  • Gender:Male
  • Location:Eskilstuna, Sweden

Posted 15 June 2005 - 08:12 PM

Har försökt att polera bort alla zebraränder som blev av alla däckrester (suck) :(

Ahh, en klassiker... Jag har inte ens försökt än...

Mina r-däck plockade upp så mycket gummi på sista utvarvet och i depån att det ser ut som dom har lepra... Skulle egentligen behöva balansera om hjulen för vibrationerna är inte roliga... Jaja, det är ändå strax dags för nya däck.

#30 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 15 June 2005 - 09:40 PM

Bromsa sist är väl ingen fördel, ofta får man mera fart med sig ut ur kurvan om man tar en tidig bromspunkt.

#31 OneYet

OneYet

    Billy No Mates

  • PipPipPipPipPip
  • 1,354 posts
  • Gender:Male
  • Location:Huskvarna, Sweden

Posted 16 June 2005 - 04:51 AM

Bromsa sist är väl ingen fördel, ofta får man mera fart med sig ut ur kurvan om man tar en tidig bromspunkt.

Hmmmmmm!
Det här vänder ju uppåned på min världsbild, kan det vara därför jag alltid blev frånkörd av alla andra Speedstrar.




SuperMOG från Brämhult hostade lite och tyckte att jag hade VÄLDIGT stora marginaler efter nya startomålrakan. "Du kan nog bromsa lite senare och utnyttja banans bredd lite mer" som han sa.
I klartext "du kör som en kärring"

Här krävs övning.

#32 clipping_point

clipping_point

    Scary Internerd

  • PipPipPipPipPipPip
  • 4,908 posts
  • Location:Linköping, Sweden

Posted 16 June 2005 - 05:59 AM

Ja, det beror på hur det ser ut. Man kan ju ha olika linjer i kurvan. Med en motorstark bil kan man göra ett "hörn", svänga tvärt och accelerera. Med en motorsvag bil tjänar man på att konservera farten genom att bromsa tidigt och ta en rundare kurva. Har man jättebra bromsar så kan man ju bromsa senare och få samma förhållanden. Men 2 likvärdiga bilar? Bromsa sent används ofta som en katastrof-metod att komma om IMHO.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users