Dffusor...eller Vad Det Nu Heter
Posted 30 July 2005 - 02:45 PM
Posted 31 July 2005 - 11:55 AM

Posted 31 July 2005 - 01:44 PM
Posted 01 August 2005 - 04:27 AM

Posted 01 August 2005 - 08:09 AM
Posted 01 August 2005 - 09:24 AM

Edited by Nillet, 01 August 2005 - 09:24 AM.
Posted 01 August 2005 - 09:34 AM

Posted 01 August 2005 - 09:43 AM
Njae, Thorney säger det men funktionen är ju att hjälpa till att bibehålla ett lågt tryck under bilen, vad jag förstår. Det borde ge vidhäftning även i kurvor.Gör den inte bilen mer kursstabil i höga farter en att skapa downforce?
/S
Genom den gradvisa volymökningen i en kontrollerad volym får man en störningsfri "släppkant" i bakänden, diffusorn "drar" luft från utrymmet under underredet.
Dock bör det kombineras med att bilen sänks och att man har en "front splitter" som hjälper till att skapa undertrycket.

Posted 01 August 2005 - 09:48 AM

Posted 01 August 2005 - 10:22 AM
...på tal om splitter, för att utnyttja övertrycket på fronten för att trycka fronten nedåt (downforce) vill man ha en splitter som har stor horisontell yta (t.ex. genom att en skiva sticker ut långt framför bilen ungefär som på Dudes racing speedster, speciellt innan han hann såga till formenDock bör det kombineras med att bilen sänks och att man har en "front splitter" som hjälper till att skapa undertrycket.

Det verkar som om en del eftermarknadskit för splitters/spoilers mer fokuserar på att få fronten att komma närmare marken = spoiler (som iofs också har positiva effekter). Min gissning har varit att i de flesta länder så är det inte gatlegalt med "fotgängarkaparsplitters" och det är därför man inte ser "riktiga" splitter-kit utan mer "spoiler"-kit? Badster eller Dude kanske har nån praktisk erfarenhet? läste bara grundkurserna i flödesdynamik så man är mest teoretiker...
En rejäl splitter i kombination med kjolar och diffusor vore mums - svarta förstås! Några tankar på att göra kjolar och splitters också?

Posted 01 August 2005 - 11:24 AM

Posted 01 August 2005 - 12:24 PM
Njae, jag har läst att t ex Ricky rapporterade om bättre stabilitet med turbo-läpparna. Bättre än en rundad vingform således (som på N/A)Så om jag fattar rätt fyller plastbitarna i fronten på min turbo mest estetisk funktion och bör bytas mot något typ skogshuggarens läpp för att funka?
Men jag är en aerodynamisk nolla![]()
/S
Posted 01 August 2005 - 12:35 PM
Så om jag fattar rätt fyller plastbitarna i fronten på min turbo mest estetisk funktion och bör bytas mot något typ skogshuggarens läpp för att funka?
Men jag är en aerodynamisk nolla![]()
/S

Däremot kanske de inte tar tillvara så mycket av övertrycket som blir på fronten för att trycka ned en splitter. Ett högt lufttryck verkar ju i alla riktningar (även om luften rör sig) så om det höga lufttrycket har något att trycka på nedåt (splittern) så får man antagligen ännu mer downforce, samt att man under splittern kan få en yta som undertrycket pga den höga strömningshastigheten i en smal spalt kan suga ner. Av denna anledning brukar man försöka förlänga splittern en bit bak under framvagnen för att få en stor "sug"-yta. Undersidan är nog viktigare än splitternsa översida...
Men som sagt - jag är ju bara lekman i frågan.

Min fundering var mest av karaktären "om man skulle ta och göra en splitter, måste den vara rejält stor för att vara värt mödan (downforcemässigt), men är det verkligen tillåtet på gatbil med stora splitters?" Och rent estetiskt vore det ju allra snyggast med en stor splitter i kombination med en stor diffusor

Edit: <Här> kan man läsa lite om man är teoretiker

* StephanD 1ex svart.
* JawZ 1ex svart.
* Nillet 1ex svart.
* SlimVince 1ex svart

Edited by slimvince, 01 August 2005 - 12:46 PM.
Posted 01 August 2005 - 01:25 PM

Guest_LL (Guest)
Posted 01 August 2005 - 03:39 PM
Posted 01 August 2005 - 07:44 PM
Jag har en kollega som åker race på riktigt, och han loggade höjdförändringar och massa annat på sin racebil för att se just detta, men då kommer man till det att vem vill låna ut givare + logger...? det är tyvärr rätt dyra prylar om det ska bli bra, och hans system sitter fast i hans bilHej,
Hur mäter man enklast downforce? 'Högfartsstabilitet' är ju ganska subjektivt. Jag har lekt med tanken att mäta (logga) krafterna vid fjäderinfästningarna och på så vis kunna mäta 'stabilitet'. Jag antar att man t.ex. vill ha mer downforce (alt. mindre lift) bak än fram för att inte få "höfartsöverstyrning". Någon som har erfarenhet av denna typ av mätning? Kanske ett vinterprojekt...
Sedan är det väl en fråga om downforce på nöjesbilar är önskvärt? Det går ju snabbare men det är frågan om det är roligare (att köra). Skoj att pula med dock...
/LL

Och att det går snabbare är väl samma som att det är roligare!!!??? eller?

Posted 02 August 2005 - 08:26 AM

Posted 02 August 2005 - 09:01 AM
Ja just, den sticker ju ner mer. Men det går ju att ändra genom att köra med andra mått på alu-diffusorn.Jag ställer mej väldigt tveksam till om den där diffusern verkligen gör någon nytta på våra höga bilar
![]()
Ska jag ha diffuser så verkar Thornays mer genomtänkt

Posted 02 August 2005 - 09:56 AM
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users